Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Set Catcams 1030912 voor de V6 24v

wo okt 30, 2024 21:30

Amici,

Voor mijn alfa kennis Jim Kartalamkis hier aangeboden: een nieuwe set Catcams 1030912 voor de V6 24v.
Afbeelding
Volledige gegevens zijn te vinden op de site van catcams

Vaste prijs E1200,- ex verzendkosten (~E70,- van Griekenland naar NL).
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Set Catcams 1030912 voor de V6 24v

do okt 31, 2024 09:48

En voor de volledigheid een grafiek voor de standaard 24v nokkenas.
Afbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Set Catcams 1030912 voor de V6 24v

vr nov 01, 2024 06:42

Volgens catcams site zijn dit 2.5 V6 24V nokkenassen: 10309xx narrow valve and lobe spacing.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: Set Catcams 1030912 voor de V6 24v

vr nov 01, 2024 08:54

Volgens catcams site zijn dit 2.5 V6 24V nokkenassen: 10309xx narrow valve and lobe spacing.

Ok, wat meer uitleg :mrgreen:

Deze nokkenassen hebben heel kort in de 3.2 24v gezeten die Jim in maart dit jaar heeft gebouwd. (er is een facebook draadje over)

Nokken waren een experiment, maar al snel de consensus dat deze een brug te ver waren voor het beoogde gebruik / motor recept en budget. (Lees intentie: 3.2L, geflowde koppen, gemapte 164 ecu en straat gebruik).
Quote van de schrick site:
What camshaft do I need for normal road tuning?

If the vehicle is intended for normal street use, i.e. with a stable engine idle and the ability to pass an emissions test (idle to lower rpm range), it is important to consider a small valve lift at TDC. As a rule of thumb, for valve lift at TDC, the following applies: 2-valve engines with valve lash 2.3 mm, 4-valve engines with valve lash 1.5 mm, 2-valve engines with hydraulic lifter 1.9 mm, 4-valve engines with hydraulic lifter 1.1 mm. If these values are exceeded, the idle becomes increasingly unstable and the torque in the lower speed range decreases.

En inderdaad .... ook in de praktijk bleek dat stationair zelfs bij 1000-1100 toeren nog steeds erg "lumpy" / ruw was.

Redenatie: Lift in T.D.C en overlap is te hoog om dit te goed laten werken (acceptabele emissies / fatsoenlijk stationair) zonder throttle bodies of een VVT / Vanos :lol:
Maar zelfs zonder re-map voor deze nokken was de auto serieus wakker boven 3000 toeren met acceptabele AFR's.
(note: de ecu was al eens eerder ge-re-mapped voor 3,2 en geflowde koppen).

Resume: als iemand een echt serieuze 24v wil bouwen met echte 300+ pk.... dit is een van de wegen ernaartoe :jumping:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Te koop”