Volgens catcams site zijn dit 2.5 V6 24V nokkenassen: 10309xx narrow valve and lobe spacing.
Ok, wat meer uitleg
Deze nokkenassen hebben heel kort in de 3.2 24v gezeten die Jim in maart dit jaar heeft gebouwd. (er is een facebook draadje over)
Nokken waren een experiment, maar al snel de consensus dat deze een brug te ver waren voor het beoogde gebruik / motor recept en budget. (Lees intentie: 3.2L, geflowde koppen, gemapte 164 ecu en straat gebruik).
Quote van de schrick site:
What camshaft do I need for normal road tuning?
If the vehicle is intended for normal street use, i.e. with a stable engine idle and the ability to pass an emissions test (idle to lower rpm range), it is important to consider a small valve lift at TDC. As a rule of thumb, for valve lift at TDC, the following applies: 2-valve engines with valve lash 2.3 mm, 4-valve engines with valve lash 1.5 mm, 2-valve engines with hydraulic lifter 1.9 mm, 4-valve engines with hydraulic lifter 1.1 mm. If these values are exceeded, the idle becomes increasingly unstable and the torque in the lower speed range decreases.
En inderdaad .... ook in de praktijk bleek dat stationair zelfs bij 1000-1100 toeren nog steeds erg "lumpy" / ruw was.
Redenatie: Lift in T.D.C en overlap is te hoog om dit goed te laten werken (acceptabele emissies / fatsoenlijk stationair) zonder throttle bodies of een VVT / Vanos
Maar zelfs zonder re-map voor deze nokken was de auto serieus wakker boven 3000 toeren met acceptabele AFR's.
(note: de ecu was al eens eerder ge-re-mapped voor 3,2 en geflowde koppen).
Resume: als iemand een echt serieuze 24v wil bouwen met
echte 300+ pk.... dit is een van de wegen ernaartoe
![Jumping like a madman :jumping:](./images/smilies/smile_jump.gif)