Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

zo mei 07, 2006 22:07

DJ:

geef je helemaal gelijk voor wat betreft de Sei bak, zou ook de beste keus zijn. echter het is vrijwel onmogelijk om een dergelijke bak te vinden en als je er een vind is hij erg duur. Verder is de Getrag bak van een BMW nog veel sterker als de ZF bak van de Sei.

Zelfs als de bak langdurig 400 Nm aan zou kunnen dan is er nog het probleem van de koppeling. Voor een 75 is het moeilijk om een echt sterke koppeling te kopen, voor BMW geen probleem... Bovendien moet je een 75 bak niet belasten met staande starts/dragraces, vinden ze niet echt lekker.

Heb zelf verschillende 75's gehad van Indy's tot v6 en Tb, geen van allen schakelde zo lekker als dat hij reed... Ook mijn TS met gereviseerde bak niet. :cry: De BMW 535i van een vriend van mij heeft bijna 3 ton gelopen maar schakelt als een nieuwe... Gelukkig vind ik het geen lekker sturende auto en is hij lelijk, anders zou ik nog overstappen. :oops:

Maar er is dus helemaal niemand die dit eerder geprobeerd heeft?

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

ma mei 08, 2006 08:33

Hoi Remco,

Als je nu een eens een complete gare sei op de kop probeert te tikken? Die kunnen toch nooit duur zijn? Probleem is om er een te vinden natuurlijk. Maar ik denk dat je dan nog steeds aanmerkelijk goedkoper en sneller klaar bent dan met los diff kopen en losse bmw bak maat maken op alfa. De sie delen die je overhoud verkoop je aan sei liefhebber. Mits tegen scherpe prijs kom je zo wel van je overtollige spullen af. Persoonlijk zou ik eerst eens 2 maanden of zo actief gaan zoeken naar een gare dan wel incomplete sei. Hele auto's zijn nu eenmaal veel goedkoper dan losse delen.
Ik denk dat zelf een koppelingshuis maken om de bmw bak en koppeling achter de alfa v6 te krijgen gewoon duur word en veel tijd kost. Tenzij je zelf serieus kunt "knutselen". Zo is het bijvoorbeeld "wel handig" als je de motor/koppeling/bak een beetje mooi in lijn achter elkaar krijgt. Levensduur bevorderend. Tenves moet het eigenbouwsel ook de vermogens aankunnen die jij in gedachten hebt. En het gewicht moet natuurlijk binnen de perken blijven als het even kan. Lijkt mij allemaal nog niet zo simpel om dit betaalbaar voor elkaar te krijgen.
Succes met het project verder. Een van mijn eerste projecten word de bak van mijn N-ring racer revisiren en bakbediening aanpassen. Ik ben namelijk zo eigenwijs om te denken dat ik het wel goed krijg :wink: Scheelt natuurlijk ook dat er bij mij voorlopig niet meer dan 170a 180 pk voor komt te staan van een matig getuned TS blok.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

za mei 13, 2006 19:48

Hoi DJ,

een sloop Sei kopen zou inderdaad een mooie oplossing zijn, het is alleen niet zo makkelijk om er een te vinden. Ook heb ik niet de ruimte om de overgebleven delen op te slaan en kan ik het niet over mijn hart verkrijgen zo'n geweldige auto tot de sloop te veroordelen... :(

Gelukkig ben ik zelf erg handig en zijn de meeste van mijn vrienden dat ook, als ik zelf iets niet kan dan ken ik wel iemand die het kan. :) Verder hoeft het niet zo veel te kosten. Zo heb ik al een bak liggen van een BMW 735i, die heb ik voor maar liefst 35 Euro gekocht van een bevriende slopert. \:D/ Alleen het differentieel was duurder, vooral doordat ik er twee moest kopen. Eerst had ik er namelijk een gekocht die van een 2.5 handgeschakeld zou zijn, dat werd me door de verkoper gegarandeerd, bleek dus van een 2.0 te zijn en dus een veel te korte eindreductie te hebben(4.27:1). Daar had ik dan iets van 200 Euro voor betaald... :evil: Gelukkig heb ik later een diff van een 2.5 Automaat kunnen kopen voor 50 Euro die wel de lange (3.5:1) overbrenging heeft.

De bak pas maken kan mijns inziens op 3 manieren:

1: Een koppelingshuis van een Alfa Sei bak gebruiken en dan een adapterplaat maken tussen de bak en dat koppelingshuis. Dat koppelingshuis is alleen net zo makkelijk te vinden als een Sei bak en dus ook niet echt een optie...

2: Een adapterplaat maken tussen de motor en de bak in. Doordat de prise as van de BMW bak buiten de bak uitsteekt heb je hier de ruimte voor. Alleen met de bevestigingsgaten kom je niet zo heel mooi uit. Plaat zou ik uit staal maken, alu lijkt me niet stevig genoeg om de bouten in te schroeven, de plaat zou namelijk maar een mm of 10 dik worden. ook moet er een bevestiging voor de startmotor in de plaat verwerkt worden en moet het koppelingshuis op die plaats aangepast worden om over de startmotor heen te kunnen.

3: Een staartstuk van een 75/GTV6 afslijpen en laten vlakken zodat je alleen een ring van een cm of 6 overhoudt met de bevestigingsgaten en de startmotor bevestiging. vervolgens het koppelingshuis zover inkorten dat de prise as precies goed in de krukas valt ( wel toplager gebruiken) en de twee delen netjes aan elkaar vastlassen.

Optie 3 is de meest aantrekkelijke optie voor mij. Over het precies uitlijnen heb ik ook nagedacht en dat heb ik opgelost door een namaak priseas te laten draaien uit alu en die vervolgens in het losse koppelingshuis te bevestigen. hierdoor heb ik een makkelijk hanteerbare 'mal' om mee te passen en meten, al het gewicht zit er immers niet meer aan. En als de motor dan op de distibutiekant wordt gelegd met het vliegwiel naar boven toe kun je heel mooi alles in lijn krijgen.

Voor een 4 cilinder zou dit alles natuurlijk veel makkelijker zijn, dan kun je de bak van een 105 serie gebruiken. Weet hier iemand of dit al eens gedaan is in een 116? en hoeveel vermogen zo'n bak kan hebben?

groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

za mei 13, 2006 19:59

Hoi Remco,

Nou ik lees het al. D'r is al over nagedacht. Komt wel goed zo te zien. Kan je helaas geen info over 105 bakken geven vwb vermogens/koppel. Synchromesh is wel gelijk voor 75/105. Maar daar heb je niet zo veel aan........
Knutsel ze zou ik zeggen. Zet nog eens wat foto's van het resultaat hier op het forum. Altijd leuk plaatjes/info over serieus "knutsel" werk.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

za mei 13, 2006 20:18

zelfde synchro's?? :x laat maar zitten dan.. 8)

Zal wel een keer foto's maken en een topic starten. op het moment gebeurt er niet zo veel, ben met mijn 75 bezig.

Groeten Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

ma aug 14, 2006 03:00

en wat als je nu pech krijgt in het buitenland met al die modificaties? dan ben je toch wel aardig het bokje lijkt mij. en is het ook allemaal toegestaan in het buitenland? heb laatst een k&n 57i kit gekocht in duitsland :oops: en ik kreeg me daar toch en bak TUV papieren bij. ben nu wel off topic onderhand
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

ma aug 14, 2006 14:17

Hoi,

Als de auto aan de nederlandse wet voldoet is het volgens mij goed, die duitse eisen met tuv papieren ed gaan niet op voor nederlanders. Bovendien moet het eerst gezien worden... Wie weet er nou precies hoe elk bepaald type auto technisch eruit ziet? Heb al een keer een agent gehad die vroeg of remmen achter niet verplicht waren op oldtimers omdat hij ze niet zag zitten bij mijn Alfetta sedan... :roll:

Als je met stukken staat in het buitenland met een auto die uit een allegaartje van onderdelen bestaat kun je maar beter zorgen dat je precies weet wat er van welke auto komt... ANWB lidmaatschap helpt ook..

Mijn auto hoeft niet gemaakt te worden, als hij maar thuis komt, maak ik hem zelf wel weer. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 645
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

wo aug 16, 2006 01:28

Tuning Transaxles: http://www.alfagtv6.com

Hoge school forum!

Terug naar “Tuning onderwerpen”