Roy de calculatie wbtf inlaat bumper, gasklep huis, air box volume, inlaat kelken etc is bijna 5 A4s lang.
Alles een combi van heel veel factoren, het grappige is bv. bmw,honda, alfa hebben allen hele andere ideen
Oh ja ik geloof dat meteen. Kan ook bijna niet anders met allerlei 3D computer modellen en stromingsberekeningen gebaseerd op de eindig elementen methode (ben ik ooit mee bezig geweest met 2D modellen voor Gasturbines en dat was al zeer moeilijk).
Duidelijk, dat er allerlei factoren zijn die invloed hebben op de stroming, menging en volumieke rendement. In theorie en dat blijkt dan in de praktijk niet te werken.
Als ik alleen maar gebruik maar van een aantal simpele natuurwetten kan ik toch wat zeggen.
Bijvoorbeeld een hogere druk in je plenum/inlaatspruitstuk door gebruik te maken van de Pdyn kan altijd. Dan laat ik natuurlijk andere problemen onopgelost zoals water in je systeem.
Iets anders betrof de diameter van je inlaatbuizen. Deze hebben een optimale diameter (dus niet te dik of te dun).
Ik denk dat deze diameter wordt bepaald door de luchtsnelheid van de instroming in je cylinder.
Deze wordt bepaald door:
- aantal inlaat kleppen;
- diameter inlaatkleppen
- lifthoogte
- gemiddelde zuigersnelheid (bij een gewenst toerental)
Hieruit volgt bij een bepaalde massastroom een inlaatsnelheid.
Ik denk dat je niet wilt dat je inlaatlucht zich gaat versnellen tussen de inlaat buis en de cilinderinlaat. Misschien is vertragen een betere optie (druk opbouw). Maar ja dan moet je de luchtstroom dus ook weer eerst versnellen.
Massa is traag, ook massa van lucht. Dus versnellen, vertagen kost energie.
Dus de snelheid in de inlaatbuis = snelheid inlaatcilinder en je hebt de theoretische optimale diameter van je inlaatbuis.
Maar G-san, ik wil je één ding duidelijk maken. Ik heb wel een paar dikke onderhouds en inspectie bijbels geschreven voor stationaire Gasmotoren.
Maar...... Ik heb nog NOOIT zelf aan een motor gesleuteld. Ik zou niet weten waar je aan moet draaien en naar welke kant (niet doorvertellen

).
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat er in de praktijk gebeurt. En daar komt het grote verschil tussen theorie en praktijk. En blijken er factoren mee te spelen waarbij je in theorie helemaal geen rekening mee hebt gehouden.
Het leuke is dat de cracks van stationaire gasmotoren gebruik maken van mijn boeken en natuurlijk dit aanvullen met hun praktische kennis.
En dit werkt.
G-san (met bril en computer op de schoot??)