Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

vr apr 14, 2006 23:30

Dus een dikke pijp als plenum verbetert je volume rendement.
Lekenvraag: Dus het feit dat een plenum op straat motoren toeloopt is alleen maar omdat ze daar niet de ruimte hebben (of willen maken) voor een "dikke pijp" ?
Ik denk het wel. Kijk maar goed naar de foto. Uit die dikke pijp komt weer een dikke buis die over een zeer korte afstand recht naar voren direct rijwind opvangt. Hierdoor krijg je bij hoge snelheden extra druk.
Ptot = Pdyn+Pstat
Pstat = omgevingsdruk
Pdyn = 1/2*rho*v^2
Als het je lukt in de dikke pijp de luchtsnelheid te verminderen tot (in verhouding met rijsnelheid en aanzuigsnelheid in het inlaatspruitstuk) bijna nul, win je dus de Pdyn. Bij motorfietsen noemen ze dit RAM-Air.
Maw een hogere druk in je inlaatspruitstuk. In iedergeval hoger dat dat ie standaard is. Alleen wat doe je als het regent? Al dat regenwater komt ook naar binnen.

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Vorm plenum

za apr 15, 2006 00:11

Roy de calculatie wbtf inlaat bumper, gasklep huis, air box volume, inlaat kelken etc is bijna 5 A4s lang.
Alles een combi van heel veel factoren, het grappige is bv. bmw,honda, alfa hebben allen hele andere ideen

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Vorm plenum

za apr 15, 2006 09:43

calculatie wbtf inlaat bumper, gasklep huis, air box volume, inlaat kelken etc is bijna 5 A4s lang
Ik ben leergierig, dus kom maar op :D
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

za apr 15, 2006 11:37

Roy de calculatie wbtf inlaat bumper, gasklep huis, air box volume, inlaat kelken etc is bijna 5 A4s lang.
Alles een combi van heel veel factoren, het grappige is bv. bmw,honda, alfa hebben allen hele andere ideen
Oh ja ik geloof dat meteen. Kan ook bijna niet anders met allerlei 3D computer modellen en stromingsberekeningen gebaseerd op de eindig elementen methode (ben ik ooit mee bezig geweest met 2D modellen voor Gasturbines en dat was al zeer moeilijk).
Duidelijk, dat er allerlei factoren zijn die invloed hebben op de stroming, menging en volumieke rendement. In theorie en dat blijkt dan in de praktijk niet te werken.

Als ik alleen maar gebruik maar van een aantal simpele natuurwetten kan ik toch wat zeggen.
Bijvoorbeeld een hogere druk in je plenum/inlaatspruitstuk door gebruik te maken van de Pdyn kan altijd. Dan laat ik natuurlijk andere problemen onopgelost zoals water in je systeem.

Iets anders betrof de diameter van je inlaatbuizen. Deze hebben een optimale diameter (dus niet te dik of te dun).
Ik denk dat deze diameter wordt bepaald door de luchtsnelheid van de instroming in je cylinder.
Deze wordt bepaald door:
- aantal inlaat kleppen;
- diameter inlaatkleppen
- lifthoogte
- gemiddelde zuigersnelheid (bij een gewenst toerental)
Hieruit volgt bij een bepaalde massastroom een inlaatsnelheid.
Ik denk dat je niet wilt dat je inlaatlucht zich gaat versnellen tussen de inlaat buis en de cilinderinlaat. Misschien is vertragen een betere optie (druk opbouw). Maar ja dan moet je de luchtstroom dus ook weer eerst versnellen.
Massa is traag, ook massa van lucht. Dus versnellen, vertagen kost energie.
Dus de snelheid in de inlaatbuis = snelheid inlaatcilinder en je hebt de theoretische optimale diameter van je inlaatbuis.

Maar G-san, ik wil je één ding duidelijk maken. Ik heb wel een paar dikke onderhouds en inspectie bijbels geschreven voor stationaire Gasmotoren.
Maar...... Ik heb nog NOOIT zelf aan een motor gesleuteld. Ik zou niet weten waar je aan moet draaien en naar welke kant (niet doorvertellen :wink: ).
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat er in de praktijk gebeurt. En daar komt het grote verschil tussen theorie en praktijk. En blijken er factoren mee te spelen waarbij je in theorie helemaal geen rekening mee hebt gehouden.

Het leuke is dat de cracks van stationaire gasmotoren gebruik maken van mijn boeken en natuurlijk dit aanvullen met hun praktische kennis.
En dit werkt.

G-san (met bril en computer op de schoot??)
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op za apr 15, 2006 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Vorm plenum

za apr 15, 2006 18:34

Hoi Roy,

Die met de bril is Eric, ik heb je nog m'n kaartje gegeven :wink:

Optimale diameter? ligt er volledig aan waar de tor voor gebruikt gaat worden, racen, rally etc.
Verder ook een zaak van een compromie, grotere diameter verlies in lagere toeren winst in hogere etc.

Grt,
Gerhard

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

za apr 15, 2006 23:25

Hoi Roy,

Die met de bril is Eric, ik heb je nog m'n kaartje gegeven :wink:

Optimale diameter? ligt er volledig aan waar de tor voor gebruikt gaat worden, racen, rally etc.
Verder ook een zaak van een compromie, grotere diameter verlies in lagere toeren winst in hogere etc.

Grt,
Gerhard
Aha, ik was net nog bij de meester uit Moerkappele en daar waren Eric en Marc ook. Ik vroeg Eric of hij G-san was maar hij ontkende. Niemand wilde het vertellen maar ik had het al uitgedokterd hoor.
We gaan nog iets leuks proberen met de SZ. Als dat succesvol blijkt start ik er een Topic over.

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Vorm plenum

do apr 20, 2006 21:32

Hoi Roy,

Zeg volgende keer ff als je naar Jaco gaat :idea:

Gebruikersavatar
Romeo
Full Member
Full Member
Berichten: 432
Lid geworden op: do jan 06, 2005 13:58
Locatie: Arnhem

RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 12:48

We gaan nog iets leuks proberen met de SZ. Als dat succesvol blijkt start ik er een Topic over.
En?
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 13:12

We gaan nog iets leuks proberen met de SZ. Als dat succesvol blijkt start ik er een Topic over.
En?
Zo dat is even schrikken. Een topic uit het verleden.

Zit nog in de pijplijn. Maar er hebben zich al zo veel andere zaken voorgedaan dat dit projectje iets is vertraagd.
Het heeft te maken met het vullen van de wielkasten achter. Dit meen ik opgelost te hebben met het aanschaffen van:
2 x AZEV A 16" 9J ET15 (banden 245) . ipv standaard 16" 8 J ET 25 (banden 25). Het verschil kun je uitrekenen met het ET-excelbestand.

Maar het oorspronkelijke project is veel heftiger en dat zal wel een winter project worden.
Zag gisteren een Duitser op de weg naar A'dam rijden met deze maat. Ziet er mooi uit.

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 13:23

hoi roy,
ik heb je niet gezien gisteren?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 13:55

hoi roy,
ik heb je niet gezien gisteren?
Dan kan kloppen.
Voor zondag had ik twee ritten, de Europa II en SZ/RZ register en tussendoor ben ik bij JS-racing bezig geweest. Ik heb wel wat bekenden gezien maar zeer weinig tijd gehad voor een gesprek. Zelfs bij JS-racing en Forza heb ik weing mensen gesproken.
Dit is wel jammer, maar aan de andere kant heb ik het enorm naar mijn zin gehad.
Ik was er wel hoor zowel de hele zaterdag als de hele zondag.
Heb gelukkig wel mijn nieuwe Z-embleempjes kunnen scoren. Er zit nu iets onrust in de as bij 2000 rpm. Dus die gaat er binnenkort weer af.
Komt allemaal goed.

Heb jij niet gereden op zondag?

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 14:11

jawel,om ongeveer 16.35u zijn we met een hele bende sz,rz,gtv6 en 75's vertrokken om het circuit onveilig te maken,hahaha
een duitser wil al mijn rz mallen kopen...ik weet het niet :?
wat voor een asje bedoel jij?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Vorm plenum

ma sep 18, 2006 14:42

jawel,om ongeveer 16.35u zijn we met een hele bende sz,rz,gtv6 en 75's vertrokken om het circuit onveilig te maken,hahaha
een duitser wil al mijn rz mallen kopen...ik weet het niet :?
wat voor een asje bedoel jij?
Je hebt een PB!

Terug naar “Tuning onderwerpen”