Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

zo sep 24, 2006 21:00

Wat kun je met deze berekeningen?

In ieder geval wat gevoel krijgen van drukverliezen en winsten in het inlaattraject.

Tabblad 1
Wat je ziet op tabblad 1 is dat de drukopbouw door rijwind niet veel groter wordt boven een inlaat middellijn van 20 cm.
Bij 10 cm heb je een drukopbouw van 1098 [Pa]
Bij 20 cm is dat 1643 [Pa] en bij 30 cm 1756 [Pa] Dus 20 cm lijkt voldoende.

Op Tabblad 2
Zie je dat resonanties optreden bij:
- een groot Plenum (groot is groot genoeg en boven een bepaalde grootte komt de eigenfrequentie niet omlaag)
- lange inlaatbuis
- smalle inlaatbuis

Hoe dikker de inlaatbuis hoe hoger de eigenfrequentie kom te liggen, Hoe smaller de inlaatbuis hoe lager de eigenfrequentie.
Hoe langer de inlaatbuis hoe lager de eigenfrequentie, hoe korter de inlaatbuis hoe hoger de eigenfrequentie.

Op Tabblad 3
Zie je waar de grootste drukverliezen optreden.
Opvallend is dat het grootste verlies ontstaat van de LHM (en de niet geplaatse gasklep) naar de grote resonantiekast, het plenum.
De berekeningen moet 5 maal worden herhaal om met 5 stapjes van A1/A2 = 0,25 Tot een totaal A1/A2 = 0,05 te komen.
Waarin A1/A2 = oppervlak LHM/ opervlak Plenum. De grootste drukval van 374 [Pa] vindt plaats bij de eerste stap omdat daar de luchtsnelheden het hoogst zijn (50 m/s)
Daarna zie je de drukvallen snel kleiner worden.
Conclusie, je wilt de LHM en gasklep helemaal niet voor je plenum hebben maar achter het plenum daar waar de inlaatbuisen naar de cylinders al smal zijn.

Een ander groot drukverlies zie je optreden juist in de inlaatbuizen. Ik moet in de tabel van de drukverliezen van rond kanaal extrapoleren omdat een kanaal van 50 mm middellijn en een luchtsnelheid van 50 m/s er niet op staat. Dus een ruwe (lage) schatting is 250 [Pa/m].

Wat mij nu ook opvalt is dat de aftakkingen van het plenum naar de inlaatbuizen helemaal niet zoveel drukverlies oplevert. Wel even netjes afrondigen maken (r = 0,1Dinlaatbuis).
Even een foto van een inlaatsysteem van JS-racing

Afbeelding

Wat mij goed doet is dat:
Al de berekende afmetingen griezelig dichtbij de net door JS opgegeven waarden zitten.

En de resonantie berekeningen van JS kloppen. Ze krijgen contstant klachten over overtreding van de geluidslimiet veroorzaakt door hun inlaat systeem.
Met andere woorden, de eigenfrequentie wordt bereikt en het plenum verandert in een klankkast.

Dat deze zoveel geluid procuceert komt doordat het materiaal meegeeft met de geluidsgolven. Dit vookom je door het plenum meer massa te geven (liefst lood, maar dat is weer veel te zwaar) of een veel stijver materiaal. Dan worden de geluidsgolven nog beter gebruikt om de cylinders te vullen. Ook kan je de geluidsenergie laten absorberen door de ruimte tussen plenum en motorkap/zijkant op te vullen met een schuimkussen.

Einde

PS de eerste die hierop reageert krijgt huiswerk mee in de vorm van: Maak je eigen inlaattraject met de methode "Baboon"! (Geintje, maar wie duft?)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

ma okt 02, 2006 11:14

Het excelblad RAMAIR is aangepast.

Ik had een rekenfout gemaakt bij de stuwdrukberekening. Ipv vermenigvuldigen met 2 had ik gedeeld door 2.
Deze fout heb ik ook gewijzigd in de formule in de allereerste posting op blad 1.

De stuwdruk is een stuk groter geworden dan dat ik eerst had berekend.

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

wo mar 07, 2007 19:56

Sorry tijdje nie geweest, ben met brommers bezig :wink:

Paar dingetjes
-volumetrisch rendement is bij max koppel t hoogst, dus n heel ander toerental voor +100% vullingsgraad
-n goeie airbox die optimaal gebruik maakt van pulsaties, heeft n vacuum signaal wat niet volledig gebruikt kan worden voor motormanagement aansturing, duur het sterk fluctueerende signaal van de mapsensor.....................

Grt,
Gerhard

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

wo mar 07, 2007 22:04

Sorry tijdje nie geweest, ben met brommers bezig :wink:
Paar dingetjes
-volumetrisch rendement is bij max koppel t hoogst, dus n heel ander toerental voor +100% vullingsgraad
-n goeie airbox die optimaal gebruik maakt van pulsaties, heeft n vacuum signaal wat niet volledig gebruikt kan worden voor motormanagement aansturing, duur het sterk fluctueerende signaal van de mapsensor.....................
Grt,
Gerhard
Hallo Gerhard,
Dat is inderdaad lang geleden. Ik heb je ook niet meer gezien bij JS.
Ik heb ooit in Basic een van der Grinten meetfoutvereffeningsprogramma geschreven. Dit was de afronding van werk ingezet door een Israelische ingenieur. Dit programma moet nog ergens in de berging liggen. Ik heb het geschreven voor een miniatuur gasturbine-generator, afgeleid van de gasturbine startmotor van een Starfighter. Per berekening deed het programma op een 8088 processor (voor de oudjes onder ons) er een half uur over. Ik neem aan dat het de huidige rekenkracht dit binnen tienden of honderdsten van seconden kan. Het is gebasseerd op de gaswetten waaronder P.V= m.R.T.
Als je nu voldoende meetpunten hebt kun je meetfouten vereffenen. Bij de gasturbine kun je zeer nauwkeurig druk opmeten en zeer onnauwkeurig temperatuur door de zogenaamde hotspots. In jouw geval zou je dus met een nauwkeurige temperatuur meting het sterk fluctueerende signaal van de mapsensordrukmeting kunnen vereffenen.
Mocht je geinteresseerd zijn dan lees/hoor ik het wel.

Terug naar “Tuning onderwerpen”