In ieder geval wat gevoel krijgen van drukverliezen en winsten in het inlaattraject.
Tabblad 1
Wat je ziet op tabblad 1 is dat de drukopbouw door rijwind niet veel groter wordt boven een inlaat middellijn van 20 cm.
Bij 10 cm heb je een drukopbouw van 1098 [Pa]
Bij 20 cm is dat 1643 [Pa] en bij 30 cm 1756 [Pa] Dus 20 cm lijkt voldoende.
Op Tabblad 2
Zie je dat resonanties optreden bij:
- een groot Plenum (groot is groot genoeg en boven een bepaalde grootte komt de eigenfrequentie niet omlaag)
- lange inlaatbuis
- smalle inlaatbuis
Hoe dikker de inlaatbuis hoe hoger de eigenfrequentie kom te liggen, Hoe smaller de inlaatbuis hoe lager de eigenfrequentie.
Hoe langer de inlaatbuis hoe lager de eigenfrequentie, hoe korter de inlaatbuis hoe hoger de eigenfrequentie.
Op Tabblad 3
Zie je waar de grootste drukverliezen optreden.
Opvallend is dat het grootste verlies ontstaat van de LHM (en de niet geplaatse gasklep) naar de grote resonantiekast, het plenum.
De berekeningen moet 5 maal worden herhaal om met 5 stapjes van A1/A2 = 0,25 Tot een totaal A1/A2 = 0,05 te komen.
Waarin A1/A2 = oppervlak LHM/ opervlak Plenum. De grootste drukval van 374 [Pa] vindt plaats bij de eerste stap omdat daar de luchtsnelheden het hoogst zijn (50 m/s)
Daarna zie je de drukvallen snel kleiner worden.
Conclusie, je wilt de LHM en gasklep helemaal niet voor je plenum hebben maar achter het plenum daar waar de inlaatbuisen naar de cylinders al smal zijn.
Een ander groot drukverlies zie je optreden juist in de inlaatbuizen. Ik moet in de tabel van de drukverliezen van rond kanaal extrapoleren omdat een kanaal van 50 mm middellijn en een luchtsnelheid van 50 m/s er niet op staat. Dus een ruwe (lage) schatting is 250 [Pa/m].
Wat mij nu ook opvalt is dat de aftakkingen van het plenum naar de inlaatbuizen helemaal niet zoveel drukverlies oplevert. Wel even netjes afrondigen maken (r = 0,1Dinlaatbuis).
Even een foto van een inlaatsysteem van JS-racing

Wat mij goed doet is dat:
Al de berekende afmetingen griezelig dichtbij de net door JS opgegeven waarden zitten.
En de resonantie berekeningen van JS kloppen. Ze krijgen contstant klachten over overtreding van de geluidslimiet veroorzaakt door hun inlaat systeem.
Met andere woorden, de eigenfrequentie wordt bereikt en het plenum verandert in een klankkast.
Dat deze zoveel geluid procuceert komt doordat het materiaal meegeeft met de geluidsgolven. Dit vookom je door het plenum meer massa te geven (liefst lood, maar dat is weer veel te zwaar) of een veel stijver materiaal. Dan worden de geluidsgolven nog beter gebruikt om de cylinders te vullen. Ook kan je de geluidsenergie laten absorberen door de ruimte tussen plenum en motorkap/zijkant op te vullen met een schuimkussen.
Einde
PS de eerste die hierop reageert krijgt huiswerk mee in de vorm van: Maak je eigen inlaattraject met de methode "Baboon"! (Geintje, maar wie duft?)