SpiderV6

Onderstel van me spider aanpassen.

zo mar 04, 2007 17:13

Goedemiddag mensen.

Om maar met de deur in huis tevallen; zoals de titel al zegt wil ik van mijn Spider(916) het onderstel aanpassen.
Er komen binnenkort al nieuwe bandjes onder en we lijnen hem gelijk uit.
Hij is al verlaagt met eibach veren en nu zat ik al aan PU rubbers, sportschokkers en een veerpootbrug te denken.
De vraag is; welke volgorde en vooral montage van PU rubbers en veerpootbrug hoe dat moet.
Ik heb toegang tot een garage(voordeel als je monteur ben he) dus gereedschap en dergelijke moet geen probleem zijn.

Ik hoor het wel van jullie.

Met vriendelijke groeten,

Martijn

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

zo mar 04, 2007 17:36

Als je Powerflex wil monteren moet je dat doen vóór het uitlijnen. De rest maakt niet zo veel uit, alhoewel je officieel na iedere verandering van je onderstel moet uitlijnen.

Dus: eerst de veranderingen doen en dán uitlijnen. :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

zo mar 04, 2007 21:06

Ik heb toegang tot een garage(voordeel als je monteur ben he)
grappig dat een monteur gaat vragen naar de beste volgorde. maar goed: idd eerts alle verandereingen doen voordat je gaat uitlijnen, anders kan je 2 keer.
Maar ja anderszijds: als je de beschikking hebt over de ruimte en apparatuur, lijn je hem zelf uit. En dan kan je veranderingen stapje voor stapje doen, en voorkom je dat je te ver gaat.
en montage van rubbers is ook meestal nogal voor de hand liggend: oude uitpersen, nieuwe erin. Soms (eigenlijk meestal, maar ja ken de 916 wielophanging niet zo goed) is demontage van de draagarm nodig/wenselijk.

succes!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

SpiderV6

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

ma mar 05, 2007 01:05

mja hij ging nou al voor de banden en waarschijnlijk met mij geld is t een langlopend project dus eerst ff banden en lijnen.
Daarna doe ik de rest en lijn ik hem wel weer.
lijkt me wel leuk als die echt flink strakker word, vind hem nu wel vaak duiken/rollen.( of ligt dat aan mijn rijstijl?)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

ma mar 05, 2007 08:26

om duiken/rollen te verminderen zal je dikkere stabi`s moeten monteren. Begin daar maar mee als dit je voornaamste klacht is.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

SpiderV6

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

ma mar 05, 2007 20:44

oke dat is inderdaad logisch. ik lees wel dat mensen bij de 75 het veel doen enzo maar hoe zit het bij de 916 dan?
kan me voorstellen dat je de rubbers van de stabi aan moet passen als deze dikker word?
vanuitgaande dat die door rubbers loopt(geen idee).

Gebruikersavatar
Robbie146
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 15, 2005 19:44
Locatie: Uden
Contacteer: Website

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

ma mar 05, 2007 21:31

Dump je vraag even op het 916 register (www.alfa916.nl).

De SPider tordeert nogal wat meer als een GTV en heeft behoorlijk andere rijeigenschappen.

Ik heb onder mijn GTV Bilstein B6 dempers Eibach veren en PU bussen helemaal rondom, is een weeeeeeeereld van verschil kan ik je wel zeggen.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Andretti Molletti

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

ma mar 05, 2007 22:41

Duiken/rollen: dikkere veren en dempers die een ingaande slag hebben die sterker is dan een standaard Koni... gasdempers bv...

maax

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

di mar 06, 2007 09:59

Bij mijn 156V6 (redelijk vergelijkbaar onderstel) brachten koni sportdempers wel wat qua minder duiken en rollen.

Maar de montage van Eibach sportstabi's waren ECHT een wereld van verschil! Vooral de achterkant had immens veel invloed....Minder onderstuur, minder overhellen....

Stabi's zullen trouwens niet helpen om het duiken tegen te gaan....Alleen het hellen.....

Wel een aanrader voor een FWD V6 trouwens.....

Gebruikersavatar
Robbie146
Full Member
Full Member
Berichten: 380
Lid geworden op: za okt 15, 2005 19:44
Locatie: Uden
Contacteer: Website

Re: RE: Onderstel van me spider aanpassen.

di mar 06, 2007 21:40

Bij mijn 156V6 (redelijk vergelijkbaar onderstel) ...
alleen aan de voorkant dan, onderstel van een 916 is aan de achterzijdde op zijn zachtst gezegd redlijk uniek.

Hou er wel rekening mee dat met installatie van PU bussen achter de meesturende werking van de achterwielen zo goed als verdwijnt en dat de kont behoorlijk stijver wordt.
Robert
Spider 1.8TS 1999
Giulietta Sportiva 2013
MiTo 1.4 T-JET 2010
Octavia 4 2022 leasehok
http://www.alfarobbie.com

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Onderstel van me spider aanpassen.

wo mar 07, 2007 22:36

Bij mijn 156V6 (redelijk vergelijkbaar onderstel) brachten koni sportdempers wel wat qua minder duiken en rollen.

Maar de montage van Eibach sportstabi's waren ECHT een wereld van verschil! Vooral de achterkant had immens veel invloed....Minder onderstuur, minder overhellen....

Stabi's zullen trouwens niet helpen om het duiken tegen te gaan....Alleen het hellen.....

Wel een aanrader voor een FWD V6 trouwens.....
Ik heb de Intrax HDA instelbare schroefset voor en achter. Dan ga je pas echt plezier krijgen van je V6.
Geen rol meer in de auto en super direkt zonder link te worden op de gens. Ook bij aanremmen veel beter gevoel.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

za apr 07, 2007 01:03

Let wel op een 916 uitlijnen moet vierkant gebeuren,oftewel alle 4 wielen!
Hier ben je al snel een paar uurtjes zoet mee.
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

delahayenator

RE: Onderstel van me spider aanpassen.

wo apr 11, 2007 12:37

m.b.t. tot duiken en rollen: een setje goede progressieve dempers maakt heel veel verschil, een setje gele koni's of ander fabrikaat lost waarschijnljk alle tekortkomingen in een keer op. Heb dezelfde ervaring met een gtv v6 (ook 916). De originele dempers zijn m.i. niet echt berekend op het gewicht van de auto. Ik heb zelf gele koni's laten monteren, was echt een wereld van verschil, nauwelijks onderstuur meer en heel weinig body-roll, duiken deed ie ook niet terwijl de auto wel comfortabel bleef. Ik zou dit eerst eens proberen voordat je al de rubbers gaat vervangen door PU, tenzij deze versleten zijn, kan je er net zo goed meteen PU inzetten. :wink:

Terug naar “Tuning onderwerpen”