Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

di sep 27, 2005 17:07

haha.....maar als ik langer wacht met inschakelen, dan valt mijn toerental toch te ver terug? En krijg ik alsnog dat snerpende geluid.....

Mobster

Re: RE: Open lucht filter

di sep 27, 2005 19:30

Nou, die zit erop, en klinkt behoorlijk fijn! (Raimon :thumbs: )

Het olf wordt wel warm, als je het beetpakt na een tijdje rijden. Ik zal binnenkort toch een mooi buisje maken naar het filter. Iemand nog tips watvoor materiaal je daar het beste voor kunt gebruiken?

Afbeelding
Afbeelding

Werkt goed.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Open lucht filter

di okt 18, 2005 11:58

Ik krijg dat terugschakelen met tussengas toch niet zoals het was :twisted: Soms moet ik het gaspedaal echt tot de bodem intrappen,en dan nog maakt hij z'n toeren niet.

Het lijkt alleen te lukken als ik het zeer snel doe omdat hij dan in zijn toeren blijft, hoezo reageert de motor zo traag/ niet als ik langzmer doe, er is bij 45km/h voldoende rijwind toch??

Kunki_156TS

Re: RE: Open lucht filter

di jun 26, 2007 13:03

Koude lucht is zeker beter, maar dan moet je al 20 graden ofzo naar beneden kunnen gaan.
(Om 1 pk te winnen)

De filter maakt echt wel veel uit voor het vermogen.
Er zijn hier al veel mensen geweest, met een heel mooie airbox enzo, en dan hebben ze daar zo een moushe filter opstaan, zonder de filter was het 10 pk meer.

Als je gewoon een k&n luchtfilter welke uitwasbaar is, ipv de papieren gebruikt is het ook goed.

En als je het wilt weten of het echt iets uitmaakt, kom gerust eens af voor een vermogensmeting ;).

greetz
MEE EENS!!! Ik ga hier 1 keer op reageren (ik werk bij K&N, productontwikkeling, dus ik kan enkel voor K&N spreken) en daar laat ik het bij. Wie me niet gelooft, moet het lekker zelf eens op een dyno testen (ik hoop nog eens een Alfa-dag bij ons te kunnen organiseren, want meten is weten):

Inderdaad, het warme lucht-verhaal is wel waar, maar als je gaat meten op een dyno met temperatuursensors voor inlaatlucht en omgeving blijkt dat een delta T van + 15 a 20 graden t.o.v. de omgevingstemperatuur IN DE PRAKTIJK het vermogen niet/nauwelijks daalt! Zoals de kit op de 156: deze wordt (bij stilstand) inderdaad goed warm, maar als je rijdt is het een heel ander verhaal. Dan blijkt namelijk dat er dermate veel luchtverversing onder de kap is (door de grille en de kieren langs de motorkap) dat de temperatuur tijdens het rijden tov de omgeving een graad of 20 opwarmt. Dan nog win je op een 2.0 Twinspark een pk of 5 met deze kit. Als je dan een hitteschild gaat maken (hebben we gedaan), dan krijg je de temperatuur wel naar beneden (nog maar een graad of 10 opwarming), maar het vermogen NIET omhoog! Vergeet niet dat de inlaatlucht ook in de originele set-up opgewarmd wordt (voel maar eens aan de aanzuigslangen als de auto na een ritje stationair draait!), en dat het open filter dermate veel extra flow geeft, dat dit het beetje effectieve relatieve opwarming dat er is, gemakkelijk teniet doet.

Bij de auto's met carburateurs is het zo, dat je eigenlijk naar een specialist met een dyno en analyseappratuur moet gaan om e.e.a. echt goed afgesteld te krijgen; carburateurmotoren hebben nou eenmaal niet de terugkoppeling van allerlei sensoren die een moderne injectiemotor wel heeft zodat 'alles zichzelf regelt'.

En op de 1.8ie van Timmerklits kan het verschil vrijwel alleen door de temperatuur verklaard worden, omdat bij deze auto de grootste restrictie van het inlaattraject meestal toch in de LMM met stuwklep zit en niet zozeer in het filter. Eerlijk is eerlijk, op dit soort auto's is met een open filter niet bijster veel te winnen.

Inderdaad blijkt dat de gemiddelde Alfa Romeo met een beter inlaattraject is uitgerust dan, ik noem maar wat, een VW, want om meer vermogen uit de Alfa's te halen moeten we meer ons best doen, in de regel. De 156 was een meevaller voor de kit van Hans, dat werkt vrij goed. Echter, er komt ook een kit met 2 aluminium aanzuigbuizen aan (nog een paar maanden, er rijdt in Nederland al 1 auto rond om het prototype te testen, kit zal als het goed is op de 156 1.6, 1.8 en 2.0 TS passen en werken), waarbij het filter voor het voorwiel in de bumper geplaatst wordt, beschermd door een waterafstotende hoes. Deze buizen vervangen het hele inlaattraject tot aan het gasklephuis, en de winst is een pk of 8 (op het prototype, ik moet nog meer auto's testen om er definitief uitspraak over te kunnen doen). Een vergelijkbare kit op een Volkswagen levert al gauw 12 pk of meer op, dus ja, de Alfa's zijn standaard beter ge-engineerd voor vermogen.

Yuri
Ik vroeg mij af of de kit die genoemd wordt voor de 156 inmiddels al beschikbaar is ik wil hem namelijk dolgraag proberen. ZOu je deze ontwikkelingen ook ergens kunnen volgen?

greetz laurens

Terug naar “Tuning onderwerpen”