Het tunen van de JTD motoren gebeurt dus in 99% van de gevallen door ze te chippen en in een paar gevallen (zoals in deze thread) ook met de turbo druk te spelen. Die twee zaken leveren natuurlijk snelle winst. Maar zijn er nog andere zaken die veel opleveren? Ouderwets flowen, heeft dat enig nut? Compressie NOG hoger maken?
Er moet toch wel meer zijn...
Het chiptunen regelt *ook* de turbodruk. Flowen zal wel wat helpen, maar meestal is het bij diesels niet zo zeer de hoeveelheid lucht die je binnen krijgt, maar hoe veel koppel je uit je blok kan krijgen voor er iets *krak* zegt wat de beperkende factor is. Een dikkere turbo plaatsen levert zoveel meer lucht op dat flowen bijna nooit echt de moeite is. Een dikke intercooler, spulletjes die hogere turbodruk aan kunnen in het inlaatkanaal, grotere injectors, dikkere brandstofpomp, grotere turbo, uitlaat met zo min mogelijk tegendruk zijn allemaal dingen die bij de "extremere" tuning van diesels gebruikt worden. Meestal ga je bij het extreem tunen van diesels problemen krijgen met drijfstangen die krom slaan, koppakkingen die er uit vliegen, turbo's die ploffen en brandstofpompen die doorfikken. Je vliegwiel (dual mass) gaat nogal eens stuk, je versnellingsbak loopt uit de lagers of tanden van de laagste versnellingen gaan stuk, die kant gaat het meestal op.