Andretti Molletti

RE: aanpassen olie kanalen

vr jun 20, 2008 23:15

Wijze opmerking... nooit zo bij stilgestaan maar dat is idd wel een groot kanaal voor zo'n glijlagertje idd...
Lek olie zal de ketting smeren (spatsmering) maar dat lijkt me niet echt noodzakelijk, er komt ook al olie uit de cilinderkop naar beneden vallen...

BigKriss

RE: aanpassen olie kanalen

za jun 21, 2008 10:21

Ek het gevind dat meeste van die buste as sowel die rat)gear) baie uitgelyt is.Meer as die voorgeskrewe spesifikasie as vanaf Alfa voorgeskryf.
Nog nooit "scientifically" daarna gekyk en getoets nie,maar ek voel enige volume olie wat vir geen rede hier verby gestoot word nie,kan meer doeltreffend om die krukas gebruik word..
Het nog nooit enige negatiewe gevolge gehad hiermee nie.
Die teenoorstaande argument natuurlik is dat die pomp wel so veel meer volume stoot as wat gebruik word dat so iets nie nodig is nie..Wel,as ons so gevoel het was ons seker almlal nou lede van die Ford forum,ne?? :wink: :wink: :D
Groete.

BigKriss

RE: aanpassen olie kanalen

za jun 21, 2008 10:24

Help gou...Glijlagertje = bus=bush (oillight bush ??)
Is ek korrek hierso ? :oops:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: aanpassen olie kanalen

za jun 21, 2008 10:34

Glijlager is a sliding bearing... sort of thin bronze bushing. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

BigKriss

Re: RE: aanpassen olie kanalen

za jun 21, 2008 15:14

Glijlager is a sliding bearing... sort of thin bronze bushing. :wink:
Dankie,dit is wat ek gedink het dit is.. :wink:

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: aanpassen olie kanalen

wo mar 11, 2009 12:07

Ik heb min of meer dezelfde modificatie gedaan, maar dan met de officiële spanstiften die in de spider 4 gebruikt worden

Hier een quote uit mijn project:
Inmiddels de kop er weer af gehad en de oliekanaalmodificatie uitgevoerd (info van Peter vd Berg). Omdat het blok verder helemaal in elkaar zit, moest ik 100% zeker zijn dat er geen alu-deeltjes in de oliekanaaltjes terechtkwamen bij het uitboren. Hoe heb ik het gedaan:

Moertje M7 op boortje 6 gelast, zodat ik met de ratel het gat kon boren. De andere 4 gaten afgeplak en via het 5e open gat perslucht geblazen (nou ja, ik niet maar mijn vader, anders had ik 3 handen moeten hebben). Hierdoor werden alle deeltje direct weggeblazen. Daarna de spanstiften (Alfanr. 13.90.94.70) erin geslagen met koperen ringetje eromheen, zodat ik de juiste uitsteekhoogte kreeg. Hierna kon het blok weer in elkaar met de groene teflon ringen (Mercedesnr. 012.997.97.48 ) om de spanstiften en kon ik het weer verder op gaan bouwen.
Roel
Hoi Roel, die orginele spanstiften passen die meteen in een 1750 blok of moest er nog geboord worden om het oliekanaal groter te maken?

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: aanpassen olie kanalen

wo mar 11, 2009 13:46

Moertje M7 op boortje 6 gelast, zodat ik met de ratel het gat kon boren. De andere 4 gaten afgeplak en via het 5e open gat perslucht geblazen
Hoi Roel, die orginele spanstiften passen die meteen in een 1750 blok of moest er nog geboord worden om het oliekanaal groter te maken?
Boren dus.......

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: aanpassen olie kanalen

wo mar 11, 2009 14:09

Moertje M7 op boortje 6 gelast, zodat ik met de ratel het gat kon boren. De andere 4 gaten afgeplak en via het 5e open gat perslucht geblazen
Hoi Roel, die orginele spanstiften passen die meteen in een 1750 blok of moest er nog geboord worden om het oliekanaal groter te maken?
Boren dus.......

Roel
okee, niet goed gelezen :oops: helaas is mijn blok nog gemonteerd...dus dat zal niet gaan dat schoonblazen :cry:

andere paspennen mischien?

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: aanpassen olie kanalen

wo mar 11, 2009 14:14

Ik meende me te herinneren dat Arjen (@lfa@lgra) andere paspennen gebruikte die wel in 1x passen, maar dat weet ik niet zeker.
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: aanpassen olie kanalen

do mar 12, 2009 20:31

Ik meende me te herinneren dat Arjen (@lfa@lgra) andere paspennen gebruikte die wel in 1x passen, maar dat weet ik niet zeker.
Klopt> Gewoon spanbusjes van 12 of 15 mm, de juiste maat wee5t ik niet meer. Kies voor de variant van verenstaal vervaardigd uit een zo dun mogelijk materiaal. Het oliekanaal blijft dan zeker nog 3mm en das gezien de overvloedige toevoer naar de kop echt zat voldoende. Het mes snijdt dan aan 2 kanten. :wink:
Boren hoeft dus echt niet en ik zou het zelfs sterk afraden bij een ingebouwd blok. Eigenlijk alleen maar nadelen dus.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Tuning onderwerpen”