TechnoStig

RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 00:23

Gewoon NOmercy is het hier....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 08:10

ik vond toch wel dat op mijn 33 16V een merkbaar verschil was met een spaghetti spruitstuk...
vooral meer koppel onderin en midden toerengebied

maar goed, heb je 435 euro ervoor over is de vraag en ik weet niet of ze die ook leveren voor een 145?
Dit is een 1.6 8V. Je hebt het over zo'n 30% meer uitlaatgassen wat jij met je 16V door ongeveer uitlaat wilt blazen. Wat voor jou blok een restrictie is, is voor een 1.6 8V behoorlijk overbemeten. Zeker als de kat blijft zitten zal de snelheid van de uitlaatgassen zodanig beperkt blijven dat er erg weinig rendement te halen valt.

Nog een aandachtspunt, de standaardchips van squadra zijn berekend op het orginele uitlaatsysteem. als je de tegendruk daarvan drastisch gaat verminderen zal je chip daar niet 100% op aangepast zijn, dat kan in sommige delen van het toerenbereik vermogensverlies opleveren ten opzichte van de standaarduitlaat. Ik weet niet of je maatwerktuning krijgt bij je snelle nokkenassen, of dat er een standaard chip geschreven is voor specifiek die stokken. Ik zou goed met squadra overleggen voordat je iets plaatst, alle aanpassingen die je doet hebben effect op hoe de chip precies geprogrammeerd moet worden, je zal dus eigenlijk het chippen als allerlaatste moeten doen om zeker te weten dat de afstelling perfect is. Grote aanpassingen zoals nokkenassen vereisen dat je direct de tuning aanpast, anders loop je grote kans dat je te arm mengt en je motor schade oploopt. Logisch gezien moet je dus alles doen, behalve de nokkenassen, daarna de nokkenassen en direct daarna de chiptuning.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 08:32

ik vond toch wel dat op mijn 33 16V een merkbaar verschil was met een spaghetti spruitstuk...
vooral meer koppel onderin en midden toerengebied

maar goed, heb je 435 euro ervoor over is de vraag en ik weet niet of ze die ook leveren voor een 145?
Dit is een 1.6 8V. Je hebt het over zo'n 30% meer uitlaatgassen wat jij met je 16V door ongeveer uitlaat wilt blazen. Wat voor jou blok een restrictie is, is voor een 1.6 8V behoorlijk overbemeten. Zeker als de kat blijft zitten zal de snelheid van de uitlaatgassen zodanig beperkt blijven dat er erg weinig rendement te halen valt.

Nog een aandachtspunt, de standaardchips van squadra zijn berekend op het orginele uitlaatsysteem. als je de tegendruk daarvan drastisch gaat verminderen zal je chip daar niet 100% op aangepast zijn, dat kan in sommige delen van het toerenbereik vermogensverlies opleveren ten opzichte van de standaarduitlaat. Ik weet niet of je maatwerktuning krijgt bij je snelle nokkenassen, of dat er een standaard chip geschreven is voor specifiek die stokken. Ik zou goed met squadra overleggen voordat je iets plaatst, alle aanpassingen die je doet hebben effect op hoe de chip precies geprogrammeerd moet worden, je zal dus eigenlijk het chippen als allerlaatste moeten doen om zeker te weten dat de afstelling perfect is. Grote aanpassingen zoals nokkenassen vereisen dat je direct de tuning aanpast, anders loop je grote kans dat je te arm mengt en je motor schade oploopt. Logisch gezien moet je dus alles doen, behalve de nokkenassen, daarna de nokkenassen en direct daarna de chiptuning.
helemaal gelijk, chippen doe je als laatst zodat je alles meeneemt...
op die 30% meer uitlaat gas, 8V heeft een dunnere diameter aan pijpen, dus dat verschi. is vele malen kleiner, is dus minder overbemeten als je nu zegt....

spaghetti op een 16V is gemeten 8PK meer en ik dacht 12 of 14Nm meer, op een 8V zou ik het niet weten
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 15:58


helemaal gelijk, chippen doe je als laatst zodat je alles meeneemt...
op die 30% meer uitlaat gas, 8V heeft een dunnere diameter aan pijpen, dus dat verschi. is vele malen kleiner, is dus minder overbemeten als je nu zegt....

spaghetti op een 16V is gemeten 8PK meer en ik dacht 12 of 14Nm meer, op een 8V zou ik het niet weten
Zijn ze zoveel dunner op een 8V?

Een andere overweging: voor het geld wat je uit gaat geven heb je waarschijnlijk ook een 1.7 16V in je auto liggen, dat levert meer vermogen op en is een stuk betrouwbaarder.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 16:46

Een andere overweging: voor het geld wat je uit gaat geven heb je waarschijnlijk ook een 1.7 16V in je auto liggen, dat levert meer vermogen op en is een stuk betrouwbaarder.
betrouwbaarder????

Arjen artc 155

RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 16:54

Ik denk betrouwbaarder dan dat je het huidige blok naar de specs van een 1.7 16v wilt tillen :D

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 17:00


helemaal gelijk, chippen doe je als laatst zodat je alles meeneemt...
op die 30% meer uitlaat gas, 8V heeft een dunnere diameter aan pijpen, dus dat verschi. is vele malen kleiner, is dus minder overbemeten als je nu zegt....

spaghetti op een 16V is gemeten 8PK meer en ik dacht 12 of 14Nm meer, op een 8V zou ik het niet weten
Zijn ze zoveel dunner op een 8V?

Een andere overweging: voor het geld wat je uit gaat geven heb je waarschijnlijk ook een 1.7 16V in je auto liggen, dat levert meer vermogen op en is een stuk betrouwbaarder.
weet alleen dat de hoofdpijp 1cm verschilt in diameter, de spruitstuk pijpen weet ik niet uit mjin hoofd....

maar als je setvig een 8V gaat tunen komt er een veel dikker sprtuistuk op, heb een spaghetti spruitstuk ooit in bezit gehad van een engelse 33 1.7 8V racer en die was echt een stuk dikker als mijn 16V spaghetti.. hoofdpijp was weer 1cm groter dan de 16V...

maar ik zette het er niets voor niets bij, dik 400 euro voor een spruitstukje :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 17:02

Een andere overweging: voor het geld wat je uit gaat geven heb je waarschijnlijk ook een 1.7 16V in je auto liggen, dat levert meer vermogen op en is een stuk betrouwbaarder.
betrouwbaarder????
16V is niks minder betrouwbaardere of juist betrouwbaarder denk ik in de regel, gaat erom hoe er mee wordt om gegaan...
(en laat nou net de jongere die weinig geld aan onderhoud uitgeven (jaja, uitzonderringen daar gelaten) juist een 16V willen rijden.........) :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

patje33
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: za aug 19, 2006 16:52

RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 21:29

als je echt deze 146 wilt houden en meer pk,s willen zou ik er een 1700 16v in (laten) leggen en daarop verder bouwen dan kan ie best behoorlijk pittig worden!

ene een 16v blok zijn betrouw baar hoor zolang je er maar normaal mee omgaat maar dat is met elke moter!

HCnijmegen89

RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 21:38

ok weet wel weer genoeg...

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

ma mar 16, 2009 21:51

ok weet wel weer genoeg...
In welk opzicht? Wat ga je doen?
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

di mar 17, 2009 07:39

Ik denk betrouwbaarder dan dat je het huidige blok naar de specs van een 1.7 16v wilt tillen :D
Precies. :)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: uitlaat voor meer pk (146)

di mar 17, 2009 12:33

Het blijft de gouden tuning-regel: begin met de sterkste versie.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1234
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

do mar 19, 2009 13:25

Het blijft de gouden tuning-regel: begin met de sterkste versie.
Ofwel ruil hem in voor de 146 coupé (916 GTV :wink: ), met een 'V6 TB' of 'V6 24V' blokkie.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: uitlaat voor meer pk (146)

do mar 19, 2009 14:03

Het blijft de gouden tuning-regel: begin met de sterkste versie.
"If you want a fast car, start with the fastest you can find and make that faster." - Jeremy Clarkson in de "At full throttle" wedstrijd tussen zijn opgefokte rover V8 tegen Vicky Butler henderson in een Nova met 2.0 16V er in.

Terug naar “Tuning onderwerpen”