pistonpen paultje

Electrische benzine pomp bij dellorto's

ma mei 25, 2009 13:11

Hier een vreemde eend in de bijt: Ik ben geen Alfa bezitter (hooguit bewonderaar), maar een volvo bezitter.

Bij het zoeken naar tuningspotentie stuitte ik op de F7P/F7R motor van de renault clio. 140 a 150PK standaard, en hij valt zo in mijn volvo 343...Zo leek het. Inmiddels weet ik wel beter. De ideale basis had ik niet, en dat mn stuur links zit, helpt ook niet mee! Dus om ruimte te creëren, heb ik besloten om een setje dubbele teurs erop te bouwen. 40mm DHLA's zijn het geworden! Inmiddels is het spulletje nagekeken en zit het in de auto. Enige blijft nu wel de brandstof toevoer. Origineel had de 1.4 motor een mechanische brandstofpomp, dus ik heb nu eigenlijk niks om mee te beginnen. Dus vandaar dat ik kijk naar een universele brandstofpomp (+ regulator evt)

Vraag aan jullie, wat voor setup gebruiken jullie wanneer de mechanische pomp onvoldoende is? FACET pompen worden het meeste gebruikt. Maar wat is nou de beste optie?

1. FACET Solid state, goedkope optie. Voor/nadelen onbekend. Regulator benodigd lees ik her en der
2. FACET Red top, meest gebruikte volgens mij. Regulator benodigd lees ik her en der
3. HUCO pompen, schijnen geen regulator nodig te hebben/?
4 andere pompen?

Is een brandstofdruk regulator altijd aan te raden?

Bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

ma mei 25, 2009 13:16

Ik heb een facet pomp en vrij snel daarna ook weer een drukregelaar. Is op de oudere alfa's makkelijk te vinden. Zit namelijk ingebouwd in het brandstoffilter. Zonder drukregelaar ging wel maar de luchtfilterbak liep toch vrij snel over de gehele bodem vol... Drukt toch door de (nieuwe) vlotters heen.
Dirk - Giulia2000TS

pistonpen paultje

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

ma mei 25, 2009 13:24

Wat voor FACET gebruik je? Zover ik lees, moet de Red top verticaal gemonteerd worden (Hoe zit dat met de solid state's?). En dat is bij mijn auto een beetje lastig denk ik.

Het liefst heb ik een pomp in mn motorruim, maar dan moet ik weer een zuigend type pomp hebben, als ik het goed begrepen heb.

Wat een keus, wat een mogelijkheden :lol:

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 02:41

Ik zou geen Facet gebruiken, druk is te hoog of je moet een retour maken. Mitsuba is een hele geschikte ( membraam ) pomp. De benzine druk mag niet meer dan 0.2 a 0.3 bar zijn. De Mitsuba pomp is heel betrouwbaar.

Gr Marcel Violier
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 08:03

dat laatste kan ik bevestigen. met facets alleen maar ellende gehad en gezien..vaak wel met een hamer op te lossen, maar goed...Mijn mitsuba is inmiddels aan zijn 2e racecarriere bezig..pompje dateert van begin 90-er jaren.
Heb je je wel eens afgevraagd waarom veel raceauto`s dubbele facets gemonteerd hebben??
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 11:00

Ik gebruik al jaren een facet redtop. Idd moet deze verticaal gemonteerd worden. Ik heb hem in de kofferruimte net boven de tank in serie met een groot universeel benzinefilter. Dit betreft een carb-uitvoering die ook redelijk netjes rond de 0,3 bar druk maakt. Alleen de tegendruk van de vlotters is niet groot genoeg. Doet zich voor op webers en dello's. Beetje extra remmen met een drukregelaar werkt perfect. Retourleiding is niet nodig in deze setup. Pompje tikt netjes voort en ik ben er persoonlijk bijzonder tevreden over. Meneer Biesheuvel trouwens ook. (En nee, dat komt niet omdat hij lekker veel reservedelen kan leveren... :wink: ) De solidstate heb ik geen ervaring mee.
Dirk - Giulia2000TS

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 21:19

Wouter, ik vind het ook ondingen, die mitsuba's gaan gewoon niet kapot wat je ook probeert en inderdaad bij Facet zie je er vaak 2 zitten in een race auto.Had jij nog foto's uit de Squadra Tijd met Fred Frankenhout???
Deel 1 Rollenbank is geplaatst.
Gr Marcel
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 854
Lid geworden op: zo sep 11, 2005 14:03
Locatie: Zevenbergen
Contacteer: Website

Re: RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 22:28

Ik gebruik al jaren een facet redtop. Idd moet deze verticaal gemonteerd worden. Ik heb hem in de kofferruimte net boven de tank in serie met een groot universeel benzinefilter. Dit betreft een carb-uitvoering die ook redelijk netjes rond de 0,3 bar druk maakt. Alleen de tegendruk van de vlotters is niet groot genoeg. Doet zich voor op webers en dello's. Beetje extra remmen met een drukregelaar werkt perfect. Retourleiding is niet nodig in deze setup. Pompje tikt netjes voort en ik ben er persoonlijk bijzonder tevreden over. Meneer Biesheuvel trouwens ook. (En nee, dat komt niet omdat hij lekker veel reservedelen kan leveren... :wink: ) De solidstate heb ik geen ervaring mee.
Ik heb de solidstate van Facet (dat blokje) , zit gewoon onder de auto bij de rechtdraagarm waar bij een injectie (in ieder geval de spica spiders) normaal de injectie pomp zit.
Vanuit daar netjes naar een drukregelaar/filter door naar de carbs zonder retourleiding.
Werkt perfect, die pompjes geven ongeveer 0.3 - 0.4 bar dus dat zou voor een carb voldoende moeten zijn.
De pomp zit er nu al een aantal jaren onder en werkt nog steeds perfect.

Ziet er zo uit:

Afbeelding
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1829
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di mei 26, 2009 23:21

heb zelf in mijn VW's altijd Facet gehad(wist niet beter) en nu in mijn spijlbus ook nog wel met alfa drukregelaar/filter en alfa carb's.
maar heb er in al die jaren nooit problemen mee gehad, ze maken alleen wel een klere herrie(tik tik tik), en om die reden zou ik die van mijn bus wel willen vervangen :twisted:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

wo mei 27, 2009 08:08

Mitsuba`s tikken ook...

Marcel, ik moet nog wel foto`s hebben, maar na diverse verhuizingen en nu een vebrouwing zit eea allemaal in dozen. En daar moet ik eens doorheen spitten wanneer alles weer op orde is!

gr Walter (niet Wouter...niet die van de LOI dus!)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

wo mei 27, 2009 09:57

:jumping:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

marcel12
Member
Member
Berichten: 121
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 10:57
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

zo jun 28, 2009 14:26

Er zijn Lucas pompen op de markt. die 100 liter per uur kunnen leveren en een druk van 0.3 bar. Mijn Vader, Arese, heeft ze. Geen drukregelaar nodig!! Ik heb zelf nog een nieuwe Mitsuba.
Ben Marcel Violier van Arese-Tuning. Voor meer info zie mijn website. www.arese-tuning.nl

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

ma jun 29, 2009 22:18

Mitsuba heb je er maar 1 van nodig met Facet 2 of 3.. :mrgreen:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di jun 30, 2009 09:28

Mitsuba heb je er maar 1 van nodig met Facet 2 of 3.. :mrgreen:
Afbeelding

Alsjeblieft @@, en nou ophouden he met die onzin... :wink:
Dirk - Giulia2000TS

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Electrische benzine pomp bij dellorto's

di jun 30, 2009 11:21

Ik heb ook een Facet solid state (dat blokje) geprobeerd op mijn Alfetta GTV racer met dubbele carbs.
Ondanks dat ik m echt volgens de handleiding had gemonteerd (verticaal in de reservewielbak, zonder retourleiding, met bijbehorend filter/drukregelaar) had ik continue last van vapour lock.
1x zelfs de wegenwacht moeten bellen omdat ik op de snelweg stil viel en ik moeilijk daar kon gaan sleutelen op de vluchtstrook.
Op t circuit heb ik er dus nooit mee gereden, ik heb weer een std mechanische pomp gemontereerd, en nooit een grammetje pijn.
Met een electrische pomp zou ik altijd een retourlus bij je tank bouwen zodat je benzine continue wordt rondgepompt.
Die facet heb ik trouwens nog liggen, kan ik zo opsturen tegen verzendkosten want doe er toch niks meer mee.
SCARB # 4710

Terug naar “Tuning onderwerpen”