Ik wil graag ff meedenken, wat wil je uiteindelijk bereiken met de simulatie?
Een spruitstuk maken met een zo net mogelijke luchtverdeling voor een turbo motor. Super dat je mee wilt denken!
Weet niet wat de diameter is van de kelk, maar bij 40 mm houdt dat in een lengte van 12.2 cm.
Verder zorgen dat de kelkjes in een groot plenum hangen, dat ze elkaar qua schokgolven niet in de weg zitten.
Het is voor mij iets te laat om heel aandachtig mee te rekenen. Wat ik had begrepen van de lengte van de kelkjes is dat de enige reden dat je ze lang wilt hebben op een turbo motor voor betere prestaties off boost. Ik heb uit andere informatie dat je bij 19.3 cm vanaf je klep tot de rand kelk een piek hebt op 10.000 toeren. Voor elke 1000 toeren lager moest je 4,3 cm verlengen. Dit is een grove berekening en er zijn nog honderden andere factoren. Als je naar het origineel kijkt dan zie ik dat het ongeveer 18 cm is tot de rubbers en dan nog 22 tot de originele airbox. Het is dus origineel rond de 40 cm. Waar zit de koppel piep bij een originele TS?
Nu het dilemma; Als mijn redenatie klopt en ik wil off boost betere prestaties dan worden ze echt rete lang. Ik denk dat het voor een tubo motor makkelijker en handiger is te zorgen dat je turbo snel opspoelt. Daarnaast werken erg lange pijpjes weer negatief betreft de flow op hoge toeren
Wil je het toch met CFD doen, dan wordt het een moeilijker verhaal, de maximale druk valt namelijk niet samen met je maximale lift en is ook weer afhankelijk van wat de zuiger doet. Maar je kan bijvoorbeeld wel aannemen dat dit ongeveer halverwege maximale lift en gesloten klep is (geen idee of dit klopt). Je zou als sinus de exacte vorm van de nokkenas over kunnen nemen en als maximale druk je 1 bar overdruk nemen en als minimale druk op 0 bar overdruk.
Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is geworden en nogmaals ik ben geen ervaringsdeskundige.
Het probleem dat ik nu heb is dat ik alleen maar cfd uitvoer met een theoretische volume stroom het spruitstuk in. Op zich wel goed te zien of het netjes over de aanvoerkelkjes verdeelt wordt maar in het echt zullen er onderdrukken zijn in de volgorde van cilinders 1342
Nog een simulatie en ik ga slapen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!