klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

3.0 voor GTV6 optimaliseren

za jun 06, 2015 09:44

Ik heb gekregen een 3.0 blok uit een QV en die mag in de GTV6. Er ligt een lager uit dus de motor moet toch uit elkaar. Een prachtkans om de motor eens flink op te frissen en om, zonder dat je dat ziet als je de motorkap open doet want alles moet er origineel uitzien, (wat) meer vermogen de krijgen. Wat raden jullie aan? Zijn er al threads over geschreven? Ik wil géén compressor of turbo, puur atmosferisch. Heeft het zin om met zo'n transaxle iets met het vliegwiel te doen? Het duurt zoooo lang voor de motor in toeren zakt tussen het schakelen; kan die massa lager? Heeft een sper zin? Welke nokkenassen met huidige elektronica hardware? Wie kan de software aanpassen aan nieuwe nokkenassen en eventuele andere wijzigingen? Waar liggen beperkingen? Welke koppeling/drukgroep?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

za jun 06, 2015 09:58

hoeveel geld heb je ervoor over?
Houd je het simpel ga je blueprinten, geeft vnl een heel fijn draaiend blok. Aandrijflijn kan lichter, is het hier niet te vinden dan op bv Alfabb.
Geeft met beperkte investering al heel veel rijplezier. Echt (veel) extra pk zou ik persoonlijk alleen doen wanneer je regelmatig circuit rijdt. Of dan gelijk een GTA blok erin.
met nokkenassen, zuigers (grotere boring) bewerken koppen kom je ook een heel eind, maar wel heel dik in de 4 cijfers aan geld, als het geen 5 cijfers worden. Tenzij je heel veel aan bewerking zelf goed kan.
Voor nokkenassen adviseer ik het licht op te steken bij Richard in USA, Alfar7 op Alfa BB. Erg toegankelijke man, bereid kennis te delen (mn de do en meer nog de don`ts , ook voor V6-en)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

za jun 06, 2015 10:03

Dank vV,

Geen ongelimiteerd budget en geen draai, frees of kotter gereedschap. Ik neem je tips ter harte over het lichter maken van de aandrijving de nokkenassen. Daar zal m'n winst uit moeten komen en uit het uitwegen van de diverse delen en balanceren van de krukas. Dan blijft het betaalbaar en heel. GTA blok zit er niet in; uitgangspunt is dit 3.0 blok uit de 75 QV....

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

za jun 06, 2015 10:34

lijkt mij slim. Nokkenassen is al vele mee te bereiken, als je alles goed op elkaar afstemd. Vraag gewoon aan RJ USA wat voor je doel de beste as is, en welke modofocatis aan kop en zo (klepzittingen en vlakken) goed werken. Denk dat je dan een heel fijn blokje hebt.
Niet gek laten maken door geklets over pk`s.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

za jun 06, 2015 12:37

Bedenk ook dat een gtv6 standaard op L jetronic draait (niet aan te passen dmv chiptunen). Een qv blok loopt (liep in jou geval :D ) op Motronic motormanagement wat wel aan te passen is, daar zit ook wel wat winst natuurlijk.
Moet wel de gtv6 omgebouwd worden naar qv specs (kabelboom en ecu etc), weet niet of je ook de qv injectoren en lmm erbij hebt?

Verder wat vV zegt, bedenk dat budget en homebrew handigheid grotendeels bepalend is hoe ver je kunt/wilt gaan.

De 'v6 engine high performance manual' van Jim Kartalamakis kan ook een hoop info geven trouwens.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 04:39

Even het boek van Jim Kartalamakis bestellen, daar staan hele goede tips in. En een Sper heeft altijd zin, daar kan je het makkelijkst een 75 TS of QV bak voor inbouwen. Staat ook allemaal in het boek ;)
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 05:45

75qv frisse motor, eventueel BMW luchtmassa meter, free flow uitlaat en met programmeer systeem kom je over de 220pk
Lijkt me zonder heel veel geld te investeren genoeg pk's in een gtv6
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 09:58

met een programmeerbare injectie moet je de lhm gewoon laten vallen...
Laatst gewijzigd door Performa op zo jun 07, 2015 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 10:13

Eerst het boek van Jim kopen en lezen...

Grootste beperkingen, en meteen de duurste, zijn het management en het inlaat systeem met te kleine kanalen.

Meer vermogen heb je in mijn ogen ook niet nodig als de rest van de auto daar niet op is aangepast. Dus remmen en onderstel.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 14:12

het inlaat systeem met te kleine kanalen.
Dat is inderdaad je grootste beperking. Is ook allemaal geen ramp, als je simpelweg een goede QV-motor bouwt en de Motronic door Squadra laat chippen heb je 200 echte pk's. En da's echt zat. Daarbij: een 12v rijd je (ik tenminste) vooral op het koppel in het middentoerengebied. Met de juiste bak er achter (QV, TB of TS) kom je dan altijd best heel prima van je plek.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 14:15

Fijn al deze reacties. Ik parkeer de discussie over onderstel en remmen eventjes. Ik begrijp wat er wordt bedoeld, heb ooit een 75 Evo gehad met een onderstel van Ron Simons en heb daardoor ook wel wensen. Maar dat komt nog wel.

Ondertussen heb ik het boek van Jim met de moeilijke achternaam besteld en dat zal op tijd binnen zijn voor de toekomstige vakantiedatum.

groet en fijne zondag, Klaas

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 07, 2015 14:18

Ha Yuri, da's eventjes geleden. Leuk van je te horen. Het gaat op dit moment (en later ook niet) om zoveel mogelijk pk's. Die 2.5 V6 voelt nu als een turbine in die GTV6, veel fijner dan vroeger de 3.0 in mijn QV. Dat gevoel wil ik er zeker in blijven houden.

groet, Klaas

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 21, 2015 20:37

Klaas, die 3L is een Jetronic met aparte benzine- en ontstekingselektronika, gelijk als in je gtv6.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: 3.0 voor GTV6 optimaliseren

zo jun 21, 2015 22:00

Klaas, die 3L is een Jetronic met aparte benzine- en ontstekingselektronika, gelijk als in je gtv6.
Dan is het als zodanig geen QV blok he... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Tuning onderwerpen”