matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

vr sep 24, 2010 10:47

Matthijs, geweldig 8)

Bij dezen interesse(voor originele gasklep etc)


Grtz!
Ik maak mijn ontwerp af, dan laat ik er een maken en die test ik. Als het een goed ontwerp is dan ga ik ze in grotere hoeveelheid laten maken.

Bij deze, zijn er hier vrijwilligers die al geblazen rijden en ongeblazen die het spruitstuk willen testen?
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 24, 2010 13:22

Pb maar eens een prijs!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

vr sep 24, 2010 16:00

Pb maar eens een prijs!
Weet ik nog niet maar dat wordt hier uiteindelijk gewoon vermeld. Prijs zal de bruto kosten plus de moeite die het mij kost gaan zijn. Mijn moeite is relatief weinig dus het wordt hoe dan ook goedkoop. Met testen bedoel ik het prototype uitlenen zodat we zeker weten dat het werkt. De beta testers krijgen bij interesse natuurlijk special discount (bruto kosten)
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Andretti Molletti

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

vr sep 24, 2010 16:40

De beta testers krijgen bij interesse natuurlijk special discount (bruto kosten)
En Alfa testers?


:wink:

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 24, 2010 16:53

Ik heb wel intresse. Het ziet er allemaal goed uit.
Ben ook wel benieuwd naar de voordelen t.o.v de standaard inlaat (ongeblazen)

Maar ben ook benieuwd naar het uiteindelijke kosten/winst plaatje tegenover bijvoorbeeld een goed opgebouwde 1.8 turbo.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

vr sep 24, 2010 19:33

Ik heb wel intresse. Het ziet er allemaal goed uit.
Ben ook wel benieuwd naar de voordelen t.o.v de standaard inlaat (ongeblazen)

Maar ben ook benieuwd naar het uiteindelijke kosten/winst plaatje tegenover bijvoorbeeld een goed opgebouwde 1.8 turbo.
Voordelen? Als ik het goed ontwerp heb je betere flow. Kan ook slechter uitpakken, misschien is het standaard Motronic systeem wel berekend op een grote omweg van de lucht. Daarnaast is het vooral bedoelt als je zoals ik een samengeraapt zootje in elkaar zet waar het standaard verhaal niet meer past. Ik denk ook aan mensen die een TS in een ander dan 75 alfa bouwen, die moeten ook altijd iets maken.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

vr sep 24, 2010 19:54

Ok, dan zou het idd voor mij niet intressant zijn als ik er niets mee win op een verder standaard blok. Tenzij ik zelf voor eenTS turbo zou gaan.
Ik speel al een tijdje met de gedachte om (weer) een ander een ander blok in te bouwen, turbo of V6.
Of ook een TS turbo :!: .

Vandaar mijn belangstelling. En ik ga het ook zeker verder volgen.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 00:28

Afbeelding
Afbeelding

Laatste ontwerp, ik laat alles lassen behalve de hoorntjes. Die kan je er van buiten insteken en hebben nu een taps toelopend beging. (dus niet de hele lengte) Flens voor throttle is universeel. Als het maar een alfa gasklep is van een 8vTS :P Ik bedoel dus, bepaal zelf de hoek waaronder hij staat.[/url]
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Andretti Molletti

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 00:50

Top matthijs!!!
Denk je nog aan een rilletje in het uiteinde van de alupijpjes naar de motor zodat de siliconeslang beter blijft zitten?
Dan de afsteuning van de airbox?
Ik moet mezelf beheersen maar ik zou er zo eentje willen hebben!!!
Trouwens op een NA motor geeft wat extra lengte zeker een beter koppel onderin! Dus het geeft wel degelijk winst, hoeveel weet ik niet maar het geeft winst...
En het is mooi en dat is minstens zo belangrijk :wink:
Goed gedaan Matthijs :thumbs:

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 01:04

Ja een rilletje heb ik over na gedacht alleen zo heb je het voordeel dat je een lengte kan kiezen. Afsteuning ga ik nog bedenken. Ik denk dat twee steuntjes onderin goed zijn. Morgen even kijken hoe dat eigenlijk origineel zit.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6866
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 01:26

Origineel zit er een steun onder de inlaat met een plaatje en twee bouten M8 oid, van de rechtermotorsteun omhoog en van een punt tussen de inlaten van de 2e en 3e cilinder naar de verzamelkamer toe zeg maar.

Om te voorkomen dat de slangen eraf schieten kun je er ook een lasje op laten leggen. Is natuurlijk wel minder mooi :oops: maar verstoort ook de binnenkant van de buizen niet. :wink:

Ik denk niet dat de kelken langer zijn bij dit ontwerp als bij en standaard TS spruitstuk. :? Daar draaien ze eerst omlaag en vervolgens omhoog naar de luchtkamer toe terwijl deze recht zijn. :wink: Voor topvermogen zou het spruitstuk mischien wel iets beter zijn. Je zou natuurlijk de lengte van de kelken verschillend kunnen maken voor de NA en de turbo versie, de NA een stuk langer maar ook wee rniet te lang anders raak je het binnenscherm. :wink:

Helaas komt de gasklep wel een beetje op een onhandige plaats te zitten voor mensen die met een NA motor rijden met Motronic erop, er is dan weinig ruimte voor de luchtweger, tenzij je met een bocht weer naar achteren gaat. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

Re: RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen

za sep 25, 2010 09:35

Om te voorkomen dat de slangen eraf schieten kun je er ook een lasje op laten leggen. Is natuurlijk wel minder mooi.


Ik kan de pijp gegroefd maken, ik laat het draaien he, volledige vrijheid in hoe het er uit gaat zien.
Helaas komt de gasklep wel een beetje op een onhandige plaats te zitten voor mensen die met een NA motor rijden met Motronic erop, er is dan weinig ruimte voor de luchtweger, tenzij je met een bocht weer naar achteren gaat. :(


Ja inderdaad, daarom heeft een standaard TS ook zo'n gek spruitstuk. Maar aan de andere kant denk ik, waarom zou je zoiets plaatsen als je de rest niet aanpakt. Er lijkt mij niet zo heel veel mis met origineel.

Hoe zit dat met guilias, bertones en spiders? Die moeten ook altijd iets maken omdat het originele spruitstuk niet past. Voor het mooie zou deze ook moeten passen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6866
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 10:28

In een Bertone en Giulia past het originele spruitstuk ook ( met een kleine aanpassing)... :? En waarschijnlijk zelfs beter als dit spruitstuk aangezien de motorruimte daar nog korter is en er dus nog minder ruimte bij de gasklep zal zijn. :wink:

Bij het draaien kun je natuurlijk makkelijk een paar groeven erin maken. #-o

Op het internet heb ik overigens nog enkele inlaten gezien die nog iets anders hadden. Eens zien of ik dit kan beschrijven..

De basis is hetzelfde als de eerste CAD tekening in dit topic, dus een dikke ronde buis met 4 losse kelken erin die naar de cilinders gaan. In de dikke ronde buis zit aan de onderkant (of bovenkant, maakt niet uit voor de werking) een lange sleuf. Over die sleuf heen zit dan een buis die schuin wegloopt naar een van de zijkanten en daar komt de flens met de gasklep. Op die manier komt de lucht beter verspreid in de lucht verzamelkamer en zou er een betere verdeling zijn over alle 4 de cilinders. :wink:

Het voordeel dat ik hier zie is dat je de luchtverzamelkamer ( de dikke hoofdbuis) vrij hoog kunt monteren zodat de hoek van de inlaatkanalen op de kop mooier klopt met de hoek van de kanalen in de kop. En als de gasklep iets onder die grote buis valt ziet het er als geheel nog mooier uit ook. :)

Hoop dat het duidelijk uitgelegd is... Zal nog eens kijken of ik er een plaatje bij kan vinden. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 16:54

Zoiets?
Afbeelding
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Tuning projektje, 75 ts turbo. Onderdelen verzamelen.

za sep 25, 2010 17:53

OK slecht plan, dat bovenste, ik heb even wat fotos gemaakt van de motor ruimte. Ik denk dat de box past en dat je er nog een ouderwetse lucht hoeveelheids weger aan kan hangen.
Afbeelding
Afbeelding
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Terug naar “Tuning onderwerpen”