Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervari

di mei 12, 2009 10:12

Nog een puntje, je AFR table is ook belangrijk bij het loggen.
Wat ik zei dus...

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 12, 2009 10:29

Sorry, maar ging er bij het lezen van onderstaande regel vanuit dat je het over de EGO optie had. :o
Naja.., nu staat het er twee keer, moet nu wel duidelijk zijn denk ik :lol:

Die werkt altijd, aangezien het mengsel nooit precies is zoals je het wilt hebben, maar altijd wat verschilt, regelt het systeem constant bij.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 12, 2009 11:00

Ja, dat is ook zo, de regel eronder beschreef ik waarom, maar jouw plaatjes beschrijven dat er idd ook een optie is dat het programma het voor je uitrekent.

Leuk spul he!

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 12, 2009 11:21

Is ideaal inderdaad, moet alleen wel zeggen dat het alleen werkt met een ruwe map. Ik ben nu op het punt dat die wizard alleen maar m'n map verpest, de rest wordt met de hand ingeven dus. 8)

Nog een puntje, als je een MS2 Extra MSQ gebruikt dan gooit MegaLogViewer je IDLE en andere Output settings weg! :shock:

BS-AutoTune

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

zo mei 17, 2009 11:05

Daarom werk je met "table export" en niet met de complete MSQ swap. Dat gaat btw ook sneller..

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 19, 2009 13:08

@ Bozma (als ik me niet vergis), waar ga ik die optie vinden onder MegalogViewer? Ik zie alleen de optie dat ik de gehele MSQ kan opslaan... :roll:

BS-AutoTune

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 19, 2009 13:31

Gele pijltje boven de (aangepaste) VE table.

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 19, 2009 15:01

Gevonden..., dank hiervoor! 8)


Nog even een puntje waar ik mee zit.
Stationair liep m'n motortje altijd wat aan de ruime kant. Als ik in m'n VE1 de waarde aanpaste dan liep ze weer te arm...., de resolutie was dus niet groot genoeg. :x
Nu heb ik m'n REQ_Fuel gehalveerd en m'n VE, ASE, etc verdubbeld, ze loopt nu aardig netjes maar vraag me af of ik niets over het hoofd zie?

Kan je dus gewoon ongestraft spelen met de verhoudingen REQ_Fuel en je VE table? :roll:
Zoja, waarom komen ze dan met dat wizard ding standaard uit op zo'n hoge REQ_Fuel?

Andretti Molletti

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 19, 2009 16:05

Is één of twee keer inspuiten per cyclus ook niet de resolutie verdubbelen?

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

di mei 19, 2009 16:38

Ik heb geen idee, klinkt alsof dat wat meer doet dan alleen de resolutie aan te passen... :o

Maar voorheen had ik dus een REQ van 12.4 dacht ik, nu heb ik hiervan dus 6.2 gemaakt.
Ook heb ik net even een map gepakt van een andere auto (niet van mij :wink: ), deze heeft een REQ van 4.2..., een stuk minder dus dan 12.4 :o

Gebruikersavatar
pietsprintkoerp
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: za okt 11, 2008 21:44
Locatie: rhenen

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

ma mei 25, 2009 20:57

hallo allemaal dit moeten jullie zien(zet wel het geluid hard)
http://www.youtube.com/watch?v=W2tacUT7f14

geweldig toch! :P

7200rpm max kan het nog meer??
sud sprint veloce 1.5 1980maar met 1.7 16v en kdfi
NU alfa 159 sw 19jtd 16v zwart met sportpakket (06-2006)
http://www.youtube.com/watch?v=jHzSBZxEyFE
http://www.youtube.com/watch?v=W2tacUT7 ... re=related

BS-AutoTune

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

ma jun 01, 2009 15:23

Je Req(uired) fuel is een basisgetal. In theorie is het het aantal miliseconden inspuiting om de cilinder te vullen met benzine en daarbij alle lucht en benzine op te branden (AFR=14.7). We nemen even het getal 15. Als je nu de VE waarde van de tabel pakt (je kenveld) en je vermenigvuldigd deze met bijvoorbeeld 50% dan zal je inspuiting 15ms * 50% = 7,5ms zijn. De computer houdt zelf bij wat je inspuitinstellingen zijn, dus ondanks dat je 2x inspuit, de totale inspuittijd per cyclus zal hetzelfde blijven.

Aan dit getal hangen nog wel andere waarden samen:
De inspuitpuls bij starten is bijvoorbeeld een percentage van de Req. fuel. Dus als je deze bijstelt zal ook de inspuithoeveelheid bij starten veranderen. Nu is benzine een redelijk tolerante brandstof dus kan je aardig spelen met deze waarden zonder in de problemen te komen.

Met resolutie bedoel ik het volgende:

Indien je helemaal onderin de map stationair draait, bijvoorbeeld met een VE value van 10%, en je doet daar 1% bij dan verander je met 10%. Namelijk 1 van 10 is 10%. Je krijgt dus 10% meer inspuiting door 1% aanpassing. Als je de req-fuel naar benden zou trekken zodat je stationair op 50% draait en je veranderd dan 1%, dan heb je een verhouding van 50-1=2% inspuiting meer of minder. Je kan nu veel preciezer regelen. De berekende Req-fuel is dus geen absoluut getal, maar een handig tooltje om mee te starten.

Overigens is het zo dat de maximale VE value 100% zou moeten zijn, maar door pulsdrukvulling, rijk mengsel e.d. kan je hoger dan 100% uitkomen. De inspuithoeveelheid zou dan simpelweg boven de 15ms uit komen. Hou er echter rekening mee dat op 6000 toeren een inspuithoeveelheid van 16ms al maximaal is bij 2x inspuiten. De openingstijd is 1ms (x2) en de sluit-tijd ook ongeveer (2x1ms) Totaal moeten we dus 4 ms van de injectietijd afhalen voor het openen en sluiten van de injector en de tijd die de cyclus duurt is 20ms. Meer injecteren dan 16ms bij 6000 toeren is dus niet mogelijk.

Ik kom veel "gechipte" auto's tegen. Als ik die ombouw blijken de injectoren te klein te zijn. Men heeft dan middels de chip de injectietijden langer gemaakt maar... Deze tijd is niet aanwezig. Een goede injector staat namelijk al 80% van de cyclus open bij volgas. Je ziet dan op mijn systeem de dutycycle van de injector het rood inlopen terwijl het mengsel armer gaat worden.

Meten is weten...

Gebruikersavatar
Michiel145
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: wo jan 23, 2008 16:13

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

vr jun 05, 2009 09:55

Pieter, ik ben nu toch heel benieuwd naar jouw IGN map.., kan je deze eens posten? :roll:

Ik ben zelf druk met het afstellen van m'n IGN map en denk dat hier nog wel wat winst te behalen valt "for the time being", durf alleen niet voorbij de 22' vooronsteking te gaan.. :lol:

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

vr jun 05, 2009 11:07

Heb de compressor ook op ~22 graden staan, dus dat moet toch wel kunnen?

Meten is weten, dus hup de rollenbank op!

BS-AutoTune

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

vr jun 05, 2009 11:24

22 graden met een compressor is veel te vroeg (hangt wel van motor af). De meeste motoren duiken onder boost ruim onder de 10 graden.

22 graden is voor een 2-kleppen motor echter weer heel laat en dan warmen de uitlaatkleppen, spruitstuk en kop weer overdreven op.

Te goed is niet goed, te laat ook niet. Maar er is wel een "grijs gebied" van een graad of 5. Dat is je speelruimte tussen een veilige setting en optimaal vermogen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”