matthijs
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: Animo check Stabi transaxle, watt stangen (met uniballs)

za mar 21, 2009 23:07

Tja, die stangen zijn makkelijk na te maken, dat wieberding op zich ook, kost alleen wat meet tijd want das een freesklusje (als je het er een beetje knap uit wil laten zien dan. Als je 20 van die heveltjes laat maken ben je per stuk ex btw ex materiaal ongeveer 40 euro kwijt. Komt nog wat bij voor materiaal... alcoa bijvoorbeeld, das een wat betere kwaliteit aluminium. In dat deeltje heb je dan wel 3 keer passing voor lagers of pasbouten.

Stangen zullen zonder de unibals of hoe dat ook heet eurotje of 15 kosten

Ik heb eventueel wel lijst met verspaan bedrijven waar je offertes kan aanvragen, moet ik even aan wvb collega vragen, die kan ook precies vertellen wat iets mag kosten.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Maurizio
Guru
Guru

Re: RE: Animo check Stabi transaxle, watt stangen (met uniba

zo mar 22, 2009 22:04

Tja, die stangen zijn makkelijk na te maken, dat wieberding op zich ook, kost alleen wat meet tijd want das een freesklusje (als je het er een beetje knap uit wil laten zien dan. Als je 20 van die heveltjes laat maken ben je per stuk ex btw ex materiaal ongeveer 40 euro kwijt. Komt nog wat bij voor materiaal... alcoa bijvoorbeeld, das een wat betere kwaliteit aluminium. In dat deeltje heb je dan wel 3 keer passing voor lagers of pasbouten.

Stangen zullen zonder de unibals of hoe dat ook heet eurotje of 15 kosten

Ik heb eventueel wel lijst met verspaan bedrijven waar je offertes kan aanvragen, moet ik even aan wvb collega vragen, die kan ook precies vertellen wat iets mag kosten.
Matthijs,

Wat is je vraag eigenlijk?

Dit topic was/is een interesse peiling naar stabi's en watt stangen met uniballs. Die serie was ongeveer een jaar geleden uitverkocht.
Er is weer vraag ontstaan naar de watt stangen en heb het topic opgegraven om te kijken of ik nog een serie maak.
De serie is voor een deel eigen en deel uitbesteed werk.
Rijk word ik er niet van, ik maak in principe alleen voor mezelf, maar vaak is het handiger een serie op te zetten en de kosten te spreiden.
Bijvoorbeeld als een hele lengte materiaal moet afgenomen worden.

Wiebert uit aluminium heb ik geen interesse in. De kosten wegen niet op tegen de vooruitgang.
Als tip wil ik je nog meegeven dat Alcoa voor de wieber geen goede keuze is .... reken er maar eens echt aan (krachten spel).
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

matthijs
Full Member
Full Member

ma mar 23, 2009 07:48

Mijn vraag was een tekening. Dat hier geen commerciële bedoeling was ging ik vanuit dit is immers een tuning topic en niet het "te koop" topic, dat er eerder een serie gemaakt was heb ik niet opgemerkt dus vandaar een eventueel meedenken voor een leuk initiatief.

Maurizio
Guru
Guru

Re: RE: Animo check Stabi transaxle, watt stangen (met uniba

ma mar 23, 2009 08:34

Mijn vraag was een tekening. Dat hier geen commerciële bedoeling was ging ik vanuit dit is immers een tuning topic en niet het "te koop" topic, dat er eerder een serie gemaakt was heb ik niet opgemerkt dus vandaar een eventueel meedenken voor een leuk initiatief.
Mathijs,

Meedenken wordt altijd op prijs gesteld.

Wat tekeningen betreft:
Ik loop al wat langer mee en ben door schade en schande wijzer geworden.
Kijk maar eens wie er allemaal adapter plaatjes voor de castor conversie naar 105 kogel aanbied (zelfs uit de US [performatek], ook daar toen ik vroeg naar de tekening voor de sz achterrem conversie was er opeens niet thuis :twisted: ).
Er zijn zelf mensen geweest die beweren dat het originele ontwerp van hun afkomt :lol:
Dat iets achteraf schaamteloos gekopieerd wordt... gebeurd vanzelf (is inherent aan racers/ copy the fast guy) en is ansich zelfs mooi als iemand tenminste de techniek doorgrond en de voordelen ziet.

Dus om te vermijden dat mensen van mijn vrije tijd, want dat kost het ontwerpen van iets nu eenmaal, hun hobby projecten gaan financieren, geen uitgewerkte ideeën.
Ben bereid mensen op weg te helpen en mee te denken, echter wat eigen initiatief wil ik wel zien om mijn enthousiasme aan te wakkeren.
Overdag ontwerp ik bij mijn werkgever aan in verhouding lage uurtarieven, echter als je de eindafrekening neemt en kijkt wat iets aan engineering alleen al kost :shock:
Dus ik zie het hier als een soort ruilhandel, andere mensen hebben weer iets uitgezocht of kennis en helpen mij weer verder, maar aan het einde van de rit zul je het toch zelf moeten doen.

Resume: Mijn vrije tijd is me te kostbaar om iedere avond voor JanDoedel dingen te gaan doorrekenen/ontwerpen etc, want het enige waar ik het voor doe is vooruitgang boeken tijdens de "seat time" in mijn TS op de N'ring. En de ideeen die nog borrelen, stroken bij lange na niet met mijn budget en vrije tijd die ik ter beschikking heb.

Saluti,
M

matthijs
Full Member
Full Member

di mar 24, 2009 07:26

Aha begrepen. Ik ging er niet vanuit dat jij een ontwerp gemaakt hebt wat doorgerekend is, ging er meer vanuit dat het over de afmetingen ging zodat je het kan namaken met een luxere lagering. Ben zelf machinebouwer en heb de mogelijkheid alles zelf te maken daarom.

Als ik voor mezelf spreek, en dus niet voor jou heb ik een filosofie. Als ik hier op het forum bijvoorbeeld opschrijf hoe ik een wiel lager gewisseld heb en hoe je de tooltjes kunt maken daarvoor kunnen andere mensen die dit nog niet weten dat lezen en eventueel tijd besparen. Ik heb er dus mijn vrije tijd in gestoken zodat een ander dat kan uitsparen. Zelf bespaar ik veel "vrije" tijd omdat over andere onderwerpen veel te lezen is zodat ik op die gebieden het wiel niet uit hoef te vinden. Dat is het mooie van een forum als deze waar liefhebbers hun ervaring en hobby delen.

Ik wil bij deze absoluut niet zeggen dat jij jouw ontwerp moet delen want ik spreek immers voor mijzelf en jouw situatie is ook niet te vergelijken met een relaas over een lagertje wisselen.

Maurizio
Guru
Guru

di mar 24, 2009 08:35

Precies wat een lagertje wisselen betreft geef ik je helemaal gelijk, zo denk ik er ook over.

alfa75turbo
Member
Member

zo mei 17, 2009 12:56

eeeeh, allen:

Als de rubbers in de watt stangen zijn samengesmolten met de bouten, hoe krijg je deze dan los zonder alles los te zagen :?

Thanks,

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 17, 2009 13:34

waarschijnlijk zijn de stalen bussen in de rubbers vastgeroest aan de bouten. :wink:

Soms krijg je ze met de luchtsleutel wel losgerammeld. en anders wordt het toch zagen/slijpen ben ik bang.

Zelf sleep ik de beide uiteindes van de bout er dan maar af, met een beetje buigen trek je dan de stang er tussenuit en kun je gaan hameren om het restant er uit te slaan. 1 kant afslijpen en onder de auto gaan slaan is niet echt lekker te doen namelijk.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Netfinity
Member
Member

zo mei 17, 2009 20:30

Ik heb het gedaan door eerst met een boortje het rubber weg te boren (duurt best even), binnenste bus kreeg ik er later op de een of andere manier ook af.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

alfa75turbo
Member
Member

ma mei 18, 2009 07:40

Slijpen, slijpen, slijpen en ze zitten 8)

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

stephen
Guru
Guru

di mei 26, 2009 22:32

8)
de wattstangen zitten, was met een kwartiiertje gefixed :wink: (alleen mijn powerflex was nog niet binnen)
alles was gangbaar, duidelijk door de vorige eigenaar al eens van verse rubbers voorzien, en netjes met kopervet gemonteerd.

je voelt/hoort de achterkantwel wat meer op een klinkerweggetje, maar gaat nu ook makkelijker de bocht om op de slingerdijkjes met de afwisselende linkse en rechtse bochtjes vlak na elkaar.

echt een upgrade die de moeite waard is, net als de casterkogels en uniballs v/d stabi :wink:

Maurizio bedankt nog voor de levering
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Dr.Agan
Full Member
Full Member

di mei 26, 2009 22:48

Nog een tevreden klant meldt zich. Mijn achteras is eindelijk goed gecentreerd en het stuurt stuk beter. Vroeger wist ik niet waarom de achterkant beweegt: door de banden of door de ophanging? Nu kan ik er vanuit gaan de de wang van de band het niet meer leuk vindt :driving:

Ik ben benieuw hoe de uitlijnboeren van de andere kopers omgaan met deze watt-stangen. Die van mij had nog nooit zoiets gezien maar met een beetje bemoeienis van mijn kant is het toch goed gekomen. 8)
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Maurizio
Guru
Guru

wo mei 27, 2009 08:06

Ik ben benieuw hoe de uitlijnboeren van de andere kopers omgaan met deze watt-stangen.
:blue_lol:
Is altijd lastig als je niet met een vw komt en meer vraagt dan alleen spooring controleren.
Vaak begint men al te piepen of nee meneer dat is niet af te stellen.... dat zullen we nog wel even zien, let me educate you!
Er zijn natuurlijk uitzonderingen en goede adresjes 8)

Netfinity
Member
Member

wo mei 27, 2009 09:40

Als het hier toch over uitlijnen gaat... Weet iemand nog een goed adres waar ze het wèl kunnen in de omgeving van Hengelo (ov)/Enschede/ Almelo?
Gaat alleen om de voorkant.
Wordt ook wel Erik genoemd

75 Imola 2.0ie 1991
Fiat Punto 1.2 2001

stephen
Guru
Guru

wo mei 27, 2009 13:36

Auto terug van uitlijnen.

waren zeer positief, hee, leuke auto, wat zegt u achter uitlijnen, als dat kan prima doen we dat.

achteras is idd. wat bijgesteld ,op vooras nu iets toespoor ,vond de auto wat zweverig bij 140+ op de glooiingen op het polderdijkje en caster L&R staat nu weer gelijk.

ze merkte alleen op dat rechts 1 v/d draagarm bussen ietsje ruimte had, en dat dat zonde was ook al stelde het niet veel voor, maar omdat de auto verder geheel strak was ,qua ophanging dan , en dat als ik die vervangen had moest ik maar even terugkomen en dan zouden ze hem kosteloos weer even nameten :wink:

dus het bedrijf gaf mij een goed gevoel, liep 1 jonger iemand en 2 wat oudere medemensen die gemotiveerd bezig zijn :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082