Michiel145
Member
Member

RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervaring

vr jun 05, 2009 12:33

Het betreft hier ook een Boxer 16V 8)

Maar als ik het zo begrijp kan ik vroeger gaan dan 22'? Ik zit nu stationair op 11', onder deellast 17 en bij vollast ergens op de 22' voorontsteking.
Ik moet zeggen dat ze zo best lekker rijd, misschien nog wel wat vlotter dan voorheen met al die Bosch muk onder de kap. :lol:

EDIT
En wat betreft dat rollen, dit moet inderdaad nog een keer, ben alleen erg druk met andere projectjes.
De Bella is net gespoten, verder wil ik eerst een cold ait intake \ airbox en andere uitlaat, misschien handig dit te regelen voordat ik ga rollen. :o

BS-AutoTune

vr jun 05, 2009 15:09

Vuistregel is: begin met de fabriekswaarden. Klop die curve over en stel eventueel naar beneden bij als de auto getuned is. Op een rollenbank moet gekeken worden wat de maximale output is.

22 graden klinkt aannemelijk voor een multiklepper.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: programmeerbare ecu voor alfa hart??wie heeft ervari

vr jun 05, 2009 16:51

22 graden met een compressor is veel te vroeg (hangt wel van motor af). De meeste motoren duiken onder boost ruim onder de 10 graden.

22 graden is voor een 2-kleppen motor echter weer heel laat en dan warmen de uitlaatkleppen, spruitstuk en kop weer overdreven op.

Te goed is niet goed, te laat ook niet. Maar er is wel een "grijs gebied" van een graad of 5. Dat is je speelruimte tussen een veilige setting en optimaal vermogen.
Op deze setting heeft ie het meeste vermogen, als ie nog vroeger gaat blijft een paar graden het vermogen gelijk en dan zakt het vermogen en later zakt het direct.
Heb dus zo laat mogelijk gezet met het meeste vermogen, gaat om een 2 klepper twin spark met 0,5bar boost.
Denk dat ik het wel goed heb gedaan... je mag het komen controleren!

BS-AutoTune

vr jun 05, 2009 20:20

Het zal dan wel kloppen... Maar het klinkt vroeg. Het hangt ook af van de compressieverhouding. Als deze omlaag is gebracht en relatief laag is in verhouding tot de laad-druk, dan kan je op eenzelfde tijdstip uitkomen (bij toegenomen vermogen).

BS-AutoTune

zo jun 07, 2009 21:58

Leuk om te melden:

Er waren dit weekeinde 2 auto's in de Squadra Italia races die met KDFI reden. En 1 ervan reed 1x 2e plek en 3x 1e plek van de 4 races (Alfa 75 Turbo). Ben er toch een beetje trots op :-)

Terug naar “Tuning onderwerpen”