Klaas, hoe is de meting uitgevoerd? Met een doorlopende run of bij elk meetpunt een bepaalde tijd constant laten draaien? In geval van een doorlopende run ben ik het volledig met Nick eens, dan heb je niets aan deze lambdawaarden. Zelfs het gemeten koppel en het berekende vermogen is dan onbetrouwbaar omdat je vermogen verliest aan het overwinnen van massatraagheidskrachten van de bank en de motor met transmissie. Werkelijk vermogen zal dus hoger zijn.
Hoeveel km heeft de motor gedraaid en wat zouden de specificaties van een Evo zijn? Ten opzichte van een standaard turbo haal je iets minder vermogen en meer koppel, niets mis mee voor een oudere motor toch? Blijf eens een tijdje in een bepaald toeren/belastingsgebied rijden en bekijk vervolgens de kleur van je bougie, weet je snel genoeg of de motor inderdaad te arm draait. En inderdaad, gaan rijden met een brandstofdrukmeter geeft je veel nuttige informatie waar je verder mee kunt.
Als dit een doorlopende run is geweest zou ik me niet laten leiden door de lambdauitdraai.