Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

ma jul 31, 2006 21:32

ja als het gekompenseert word met je et waarde is er niks aan de hand maar je auto word zeker wel zwaarder belast als je hem breeder maakt ( schuurstraal ) en een ds is zo geconstueerd als aan je eigen auto dingen gaat veranderen veranderen ook de eigenschappen van de auto en kan uit eigen ervaring zeggen dat zo een lichte auto wel degelijk gaat zoeken....

was ook alleen een vraag he

en zoals ik al zei als je wielen er op aanpast is er niks aan de hand maar goed vind het wel knap om het zo te maken er zijn er genoeg die hier niet eens over nadenken en het liefst 600 pk hebben met orginele remmen laatstaan de rest aanpassen.

nogmaals het was geen verweid :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

ma jul 31, 2006 21:55

ja als het gekompenseert word met je et waarde is er niks aan de hand maar je auto word zeker wel zwaarder belast als je hem breeder maakt ( schuurstraal ) en een ds is zo geconstueerd als aan je eigen auto dingen gaat veranderen veranderen ook de eigenschappen van de auto en kan uit eigen ervaring zeggen dat zo een lichte auto wel degelijk gaat zoeken....
Nee hoor kwestie van uitlijnen, de mijne (33sw) weegt maar 830 kg en stuurt als een knipmes met een totale as verbreding voor van bijna 7cm en achter slechts 5 cm.
Belasting, valt reuze mee, na 5 jaar racen afgelopen week de voorwiellagers maar eens vervangen waarvan er 1 nog gewoon 100% was.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

wo aug 02, 2006 11:31

ja prima maar zijn je lagers ook mee naar buiten verhuist denk ik....

hier is ook een formule voor dat heet kracht maal arm hoe verder het wiel naar buiten komt deste langer word de arm en dus word de kracht ook groter.... en dit is geen mening dit is een feit

maar goed jij hebt die ervaring en ik de mijne zullen we het daar dan maar bij laten want daar is dit topic niet voor bedoeld volgens mij :wink:

vriendelijke groet pieter
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

wo aug 02, 2006 14:05

ja prima maar zijn je lagers ook mee naar buiten verhuist denk ik....
Nee de lagers zijn op de zelfde plaats gebleven. Ja idd kracht maal arm maar je praat over 2 a 2,5 cm maximaal.

Graag hoor ik jouw ervaringen, laat maar horen. Daar is dit topic zeker voor als je bedenkt dat andere die dit lezen en zullen gaan knutselen ws een fout maken en daardoor wel in de problemen kunnen komen.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

do aug 03, 2006 11:25

oke

heb alleen geen zin een vijandige opstelling op het forum. Maar goed zal je mijn verhaal vertellen...

ik had namelijk zelf ook een 33 1.4IE uit 92 waarik ookal het een en ander aan had gedaan toen er op eens een mooi setje 17" velgen voorbij kwam en deze moesten hoe dan ook onder deze auto normaal zou dit niet zomaar gaan dat was ook hier het geval had het motortje ook al redelijk gekieteld en reed weekelijks naar bremen met dat ding dus moest het wel leuk blijven allemaal

heb toen als eerste de voorkant veranderd door hier een set geventileerde schijven en grotere klauwen van een sud sprint op te monteren waarna dus de orginele 13" velgjes niet meer paste maar had dus een set 17" jhad deze er onder gezet maar dit gaf heel veel problemen zoals al zou begrijpen dus moest ik kreatief worden ben toen dus ook met spoorverbreders end gaan werken en kreeg de wielen er onder moest wel wat wiel toertjes om zetten en een set koni's achter monteren maar dit ging allemaal net hierna heb ik dus ook nog een set verlagingsveren gemonteerd van weitec waarna de auto snaar strak werd als ik sportief aan het rijden was (ook omdat de schuursraal dus was verbreed ) alleen zodra ik rustig op de snel weg aan het rijden was moest ik echt uit de sporen gaan rijden om niet elke keer in de rijsporen getroken te worden dit maakte de auto dus heeel erg zoekerig in normaal gebruik.

en ja sportief rijden ging super leek wel een kart maar bij normaal gebruik hoogst vervelend dat is dus mijn ervaring en ja op het circuit zal je hier ook niet zo veel van merken en ja het rijd als een kart maar zoeken doet hij ook.

dus ja dan kom je weer in het stukje keuzes maken wat wil je met je bella.....

bij mij ergerde ik me kapot maar de lol die ik terug kreeg woog zwaarder hahahaha

maar dat alles zwaarde belast word is zeker in dit geval alleen hoe ga je er mee om toch
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

do aug 03, 2006 15:05

oke

heb alleen geen zin een vijandige opstelling op het forum. Maar goed zal je mijn verhaal vertellen...
nee hoor, laat iedereen maar mee ervaren.
ik had namelijk zelf ook een 33 1.4IE uit 92 waarik ookal het een en ander aan had gedaan toen er op eens een mooi setje 17" velgen voorbij kwam en deze moesten hoe dan ook onder deze auto normaal zou dit niet zomaar gaan dat was ook hier het geval had het motortje ook al redelijk gekieteld en reed weekelijks naar bremen met dat ding dus moest het wel leuk blijven allemaal
17 inch? en hoe breed?
heb toen als eerste de voorkant veranderd door hier een set geventileerde schijven en grotere klauwen van een sud sprint op te monteren waarna dus de orginele 13" velgjes niet meer paste maar had dus een set 17" jhad deze er onder gezet maar dit gaf heel veel problemen zoals al zou begrijpen dus moest ik kreatief worden ben toen dus ook met spoorverbreders end gaan werken en kreeg de wielen er onder moest wel wat wiel toertjes om zetten en een set koni's achter monteren maar dit ging allemaal net hierna heb ik dus ook nog een set verlagingsveren gemonteerd van weitec waarna de auto snaar strak werd als ik sportief aan het rijden was (ook omdat de schuursraal dus was verbreed ) alleen zodra ik rustig op de snel weg aan het rijden was moest ik echt uit de sporen gaan rijden om niet elke keer in de rijsporen getroken te worden dit maakte de auto dus heeel erg zoekerig in normaal gebruik.
volgens mij zit het probleem meer in ws de te brede 17 inch banden dan in de rest van het verhaal......
en ja sportief rijden ging super leek wel een kart maar bij normaal gebruik hoogst vervelend dat is dus mijn ervaring en ja op het circuit zal je hier ook niet zo veel van merken en ja het rijd als een kart maar zoeken doet hij ook.
een 33 gaat zoeken bij: 1. te brede wielen (bij een te laag gewicht). 2. bij een verkeerde sporing, te weinig uitspoor of zelfs toespoor is GEEN rijden bij een 33 zowel race als straat gebruik. de achterkant wil je voorkant voorbij.
dus ja dan kom je weer in het stukje keuzes maken wat wil je met je bella.....

bij mij ergerde ik me kapot maar de lol die ik terug kreeg woog zwaarder hahahaha

maar dat alles zwaarde belast word is zeker in dit geval alleen hoe ga je er mee om toch
NB ik heb geen problemen bij het veranderen van remmen en spoorbreedte. op mijn nieuwe aanwinst ga ik het er dan gewoon ook weer opbouwen. Je moet alleen weten wat je doet en zeker van hetgene zijn wat je maakt.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

do aug 03, 2006 15:39

Ik denk ook eerder dat het ligt aan de te brede banden, had het met mn 33 zelfs al met een upgrade van 185/60/14 naar 205/45/16 was klote rijden op een weg met wat spoorvorming zeker als het nat is weet je niet waar je uitkomt. (maar is zo mooi he)

Het probleem met de bredere banden en spoorvorming is een groter contactvlak met de weg en een scherpere hoek tussen loopvlak en wang. (in tegenstelling tot een originele band die veel boller staat) op het moment dat je tegen de zijkant van het spoor gaat rijden wil die brede hoekige band tegen de wand omhoog klimmen en daardoor "hapt" j auto als het ware uit het spoor maar doordat je kracht uitoefend om haar tegen te houdenvlieg je direct weer terug in de spoorgeul en krijg je hetzelfde effect de andere kant uit omdat je meestal doorschiet tot tegen de wand van de andere geul.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

ma aug 07, 2006 14:13

hallo

ja zo krijg je toch allerlij verschillende ervaringen hahahahaha

maar goed het was indd 205/40R17 dus best breed voor een 33 maar ik had een lol met dat ding!!!

en blijft toch moeilijk om een auto zo te bouwen dat je niks hoeft in te leveren......

je moet iniedergeval niet zomaar gaan lopen sleutelen aan eigenschappen van de auto als je er geen ervaring in hebt maar als je met bepaalde dingen kan leven heb je gewoon een hoop fun met zo een auto.

gr pieter
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

ma aug 07, 2006 14:49

je moet iniedergeval niet zomaar gaan lopen sleutelen aan eigenschappen van de auto als je er geen ervaring in hebt maar als je met bepaalde dingen kan leven heb je gewoon een hoop fun met zo een auto.

gr pieter
En daar heb je helemaal gelijk in :thumbs:

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

vr aug 25, 2006 02:25



Geregistreerd op: 3-5-2006
Berichten: 1000

Geplaatst: Wo 12 Jul 2006 15:41 Onderwerp: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

--------------------------------------------------------------------------------

Mooi hoor.

Ik denk echter dat het zeker in combinatie met een nog grotere rembekrachtiger "overdone" is voor een 33.

Met mijn iets grotere remmen dan normaal heb ik al bijna geen gevoel meer tussen hard remmen en blokkerende wielen. Erg nauwkeurig doseren dus. Ik denk dat je juist de bekrachtiger er tussen uit moet halen en even een weekje sportschool moet nemen om je rechter voet/been te trainen.

succes er mee.


he Cees heb nog wel een eend waar je in kan oefenen met remmen! zit geen bekrachtiger op dus je trapt je dood, maar het is wel prachtig te doseren.(en nu niet allemaal zeggen dat het geen auto is, ( boxer rijden pur sang!!
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

za sep 23, 2006 01:05

Achter een smallere spoorbreedte was vroeger heel goed te zien bij de Snoek (Citroen ), en ik geloof niet dat daar ooit een woord is gevallen over instabiliteit.

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

za sep 23, 2006 02:28

een 1,7 qv sprint uit 1980 bestaat niet origineel. typefout of koopfout?? en 28000 km kunnen er ook 128000 zijn. telller heeft wat problemen met het aangeven van het eerste cijfertje. maar leuk om er weer een sprint bij te hebben.
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

Gebruikersavatar
alipapa
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 18:20
Locatie: ZW Brabant

RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

za sep 23, 2006 10:28

Hoi,

Typefout of koopfout?
Denk het niet, auto is om fiscale redenen buiten het koninkrijk geparkeerd geweest maar ik als tweede eigenaar ken ook de eerste eigenaar en de toendertijd nieuw en gebruikt leverende dealer die zich zeer zeker mij nog kan herinneren
Dan, kenteken, op deel drie staat FH-90-HN 6 maart 1980 ALFA ROMEO AS*5038431*901G 00ALFA-00001901
Voorts heb ik voor me liggen een uittreksel uit een uitlaat boek, daarin wordt voor de Sprint QV uitlaat aangegeven de jaren 87-90.
De handleiding, gebruiksaanwijzing is in het duits.

Nee ,het valt wel mee met de werkelijke leeftijd en kilometers !

Wat er aan de auto moet gebeuren is wat plaatwerk tussen voorruit en motorkap ,rechter voor scherm, hydraulische klepstoters reinigen net als de carburatie en de riemen van de nokkenas vervangen en voorstoelen bekleden of vervangen.

Groetjes
Arie

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

za sep 23, 2006 13:31

een 1,7 qv sprint uit 1980 bestaat niet origineel. typefout of koopfout?? en 28000 km kunnen er ook 128000 zijn. telller heeft wat problemen met het aangeven van het eerste cijfertje. maar leuk om er weer een sprint bij te hebben.
huh gaat toch over remmen hiero?

Rees-Cees

Re: RE: 33:ombouw voorste schijfremmen

za sep 23, 2006 13:31

Hoi,

Typefout of koopfout?
Denk het niet, auto is om fiscale redenen buiten het koninkrijk geparkeerd geweest maar ik als tweede eigenaar ken ook de eerste eigenaar en de toendertijd nieuw en gebruikt leverende dealer die zich zeer zeker mij nog kan herinneren
Dan, kenteken, op deel drie staat FH-90-HN 6 maart 1980 ALFA ROMEO AS*5038431*901G 00ALFA-00001901
Voorts heb ik voor me liggen een uittreksel uit een uitlaat boek, daarin wordt voor de Sprint QV uitlaat aangegeven de jaren 87-90.
De handleiding, gebruiksaanwijzing is in het duits.

Nee ,het valt wel mee met de werkelijke leeftijd en kilometers !

Wat er aan de auto moet gebeuren is wat plaatwerk tussen voorruit en motorkap ,rechter voor scherm, hydraulische klepstoters reinigen net als de carburatie en de riemen van de nokkenas vervangen en voorstoelen bekleden of vervangen.

Groetjes
Arie
huh gaat toch over remmen hiero?

Terug naar “Tuning onderwerpen”