Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

ma jun 19, 2006 23:02

sorry :oops: zou dit toch moeten weten als MTS autotechnieker... iets beter opletten dus! :needcoffee: owhja, en ff bakkie pakken, kan ik zo weer verder studeren..

maar goed, je hebt in ieder geval een minimale overdruk, blijft nog steeds de vraag of dit merkbaar is of dat het überhaupt al veel moeite kost om boven onderdruk uit te komen.
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

ma jun 19, 2006 23:32

sorry :oops: zou dit toch moeten weten als MTS autotechnieker... iets beter opletten dus! :needcoffee: owhja, en ff bakkie pakken, kan ik zo weer verder studeren..

maar goed, je hebt in ieder geval een minimale overdruk, blijft nog steeds de vraag of dit merkbaar is of dat het überhaupt al veel moeite kost om boven onderdruk uit te komen.
Ik denk dat het zeer zeker een verschil te zien.

In het beste geval is de rijwind in je motorruimte tot rust gekomen en heerst er een atmosferische (omgevings)druk. Meestal is het behoorlijk turbulent daar, dus is de druk lager dan omgevingsdruk.
Dan moet de lucht nog versnellen naar aanzuigsnelheid en heb je opnieuw drukverlies. Tel daar nog een filter en eenpaar bochten bij op!

Daarom vond ik het fotootje "gesnapt op Spect. Sport." zo mooi. Alles bijna recht. Alleen die ribbels in de buis?

In het Topic van Maartens Plenum staat zo'n een drukverlies berekening.
Klik hier

Ik ga een serieuse poging doen een drukberekening te maken tot in de cylinder (waarschijnlijk hoogmoed? Ik hoor G-SAN al lachen).
Maarja, dan ben ik toch van de straat!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 10:04

Wel een leuk onderwerp maar het lijkt mij dat het ram air effect optreedt op bij hoge snelheden en pas echt effectief bij zeer hoge snelheden?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 10:55

Mocht er sprake zijn 0.1 bar overdruk zou ik eerst het mogelijke gevolg voor de effectieve compressieverhouding berekenen.
Het ligt volgens mij ook aan het motorttype of je extra slim gebruik moet maken van luchtdrukpulsaties, met name voor zescilinder of meerklepsmotoren, en het
lijkt mij niet dat met een viercilinder tweeklepper noemenswaardige winst is te boeken tenzij het echt een serieuze racemotor betreft.
Aangezien de V6 12V van Alfa Romeo als een beer trekt in het midden-toerengebied lijkt mij dat je dat de boel eerder kan verpesten door af te stemmen op andere motortoerental,inlaatdiameter, lengte voor een kleine winst dat ten koste gaat van de niet te vertalen laufkultur.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 12:29

Hoho, het gaat hier om 10mBar overdruk, terwijl je normaal waarschijnlijk niet eens atmosferisch haalt (zie post Roy)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 13:08

Hoho, het gaat hier om 10mBar overdruk, terwijl je normaal waarschijnlijk niet eens atmosferisch haalt (zie post Roy)
Wederom mijn vraag: heeft iemand ooit die druk gemeten?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 14:53

10mBar! Wat stom zeg...

Je rekent toch wel in absoluut drukverloop boven de zuiger? Onder de zuiger heerst ongeveer atmosferische druk.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 14:58

Wederom mijn vraag: heeft iemand ooit die druk gemeten?
Hoe? Bij 200 km/h? Of gewoon stilstaand bij 6000 tpm en vol gas?
Tweede lijkt toch niet te moeilijk.
Je krijgt dan het dynamische drukverlies + leiding verliezen (met bochten) + verlies over de lmm + filterverlies.
Bij een rijdende wagen komt het verlies door turbulentie in de motorruimte er nog bij.

Heb je wel eens aan een proefopstelling gedacht?
Gewoon je hele aanzuighandel tot je plenum losmaken.
Thuis op een werkbank vast zetten en dan de stozuiger erop :wink:
Zonder dollen je weet hoeveel lucht een twee liter motor per minuut aanzuigt. Dat is 100 liter per seconde.
Stel een stofzuiger zuigt een factor minder aan. Kan je in ieder geval meten wat het verlies is en extrapoleren.
Als je weet hoeveel lucht een stofzuiger aanzuigt (1000W of industrieel) dan kan je nagaan hoeveel van die dingen je nodig hebt om het een en ander te simuleren. (het pulseren kan je natuurlijk niet simuleren, ja met een 2 cylinder compressor even 5000 toeren laten draaien :idea: ).

En het wordt nu ook tijd om rekening te houden met het brandstofmengsel. Omdat een deel van de aangezogen substantie bestaat uit brandstof, wordt er dus minder lucht aangezogen.

Wie heeft de mogelijkheid dat van de (industriële) stofzuiger uit te zoeken?
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di jun 20, 2006 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 16:00

Hello,

Interessant topic hier.

Ivm die onderdruk in de inlaat.

Als ik de megasquirt erop hang, van het moment dat je volgas geeft is de druk in de inlaat altijd 100 kpa en schommelt dan 98-102 ongeveer....

Juist boven de zuiger gaat er natuurlijk wel altijd onderdruk zijn anders zou er niets worden aangezogen maar hoeveel dat is weet ik niet.

Op ralentie is de onderdruk iets van 25-30 kpa

Greetz Nick
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 16:03

Hello,
Als ik de megasquirt erop hang, van het moment dat je volgas geeft is de druk in de inlaat altijd 100 kpa en schommelt dan 98-102 ongeveer....
Greetz Nick
Hallo Nick, bedankt voor de info

Wat was de omgevings druk toen?
Hello,
Juist boven de zuiger gaat er natuurlijk wel altijd onderdruk zijn anders zou er niets worden aangezogen maar hoeveel dat is weet ik niet.
Op ralentie is de onderdruk iets van 25-30 kpa
Greetz Nick
Wat is ralentie?

Andretti Molletti

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 17:59

In de praktijk heb ik dit al toegepast op de motor van dennis... 2 liter Nord.
Toen bleek dat de sproeierbezetting te arm werd hierdoor..na aanpassing liep de auto gevoelsmatig harder, de rondetijden gingen iig ietsjes omlaag.
Wat wel problematisch bleef is de sproeierbezetting.. omdat je eigenlijk twee situaties hebt.. onderdruk - overdruk. Er was dan ook niet een goede sproeier te vinden.

In de praktijk werkt het dus wel. Afstellen ve carb is problematisch als je niets doet met de druk in de vlotterkamer (moet dezelfde overdruk hebben).

De drukpulsaties zijn idd een factor die je nu overslaat, maar byzonder belangrijk zijn! Volgens mij kun je zo bij hoge toerentallen een 100% vulling halen en misschien wel meer.
Een en ander heb ik laatst nog in het KB besproken, leuk om het hier weer terug te zien!

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 18:28

In de praktijk heb ik dit al toegepast op de motor van dennis... 2 liter Nord.
Toen bleek dat de sproeierbezetting te arm werd hierdoor..na aanpassing liep de auto gevoelsmatig harder, de rondetijden gingen iig ietsjes omlaag.
Wat wel problematisch bleef is de sproeierbezetting.. omdat je eigenlijk twee situaties hebt.. onderdruk - overdruk. Er was dan ook niet een goede sproeier te vinden.

In de praktijk werkt het dus wel. Afstellen ve carb is problematisch als je niets doet met de druk in de vlotterkamer (moet dezelfde overdruk hebben).

De drukpulsaties zijn idd een factor die je nu overslaat, maar byzonder belangrijk zijn! Volgens mij kun je zo bij hoge toerentallen een 100% vulling halen en misschien wel meer.
Een en ander heb ik laatst nog in het KB besproken, leuk om het hier weer terug te zien!
OK, zullen we er dan voor kiezen om het roer in deze om te gooien en de berekeningen toe te spitsen op een V6 12V ?? Niet lullig bedoeld maar een injectiesysteem is dus blijkbaar beter in staat de verschillen op te vangen, en heeft Roy (ik niet hoor :whistle: ) er zelf ook nog wat aan...

Roy ?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 18:44

Dat is best,
Maar ik heb ook nog een 1.8 Nord blok hoor! Met injectie :wink:
Ik wilde in deel twee de Mechanische compressor berekeningen toespitsen op een V6. Daar staat ook veel over op het Forum en ben je niet zo afhankelijk van inlaatdruk, resonanties e.d.
Ik denk dat een vier cylinder motor met injectie (twinspark of Nord) het makkelijks rekent met rijwindvulling en resonantieberekeningen (en eventueel een proefopstelling).
Ook denk ik dat er hier op het forum wat dit onderwerp betreft meer kennis is met een vier cylinder.

Maarja, wie durft Brunsy tegen te spreken :roll:

Andretti Molletti

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 18:49

nou vraag 1:
Waar plaats je in zo'n geval de luchthoeveelheidsmeter?? (die vlinderklep)

;)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 18:51

Wel een leuk onderwerp maar het lijkt mij dat het ram air effect optreedt op bij hoge snelheden en pas echt effectief bij zeer hoge snelheden?
Dat klopt. ALs je het spreadsheet programmatje download, kan je zelf uitrekenen wat het Ram-air effect is bij een bepaalde snelheid ÉN toerental.
Hoe hoger de snelheid, hoe lager het toerental en hoe groter de middellijn van in inlaat => hoe hoger het ram-air effect.
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di jun 20, 2006 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Tuning onderwerpen”