Rees-Cees

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:39

als ik tijd heb zal ik de andere grafiek wel laten zien (zit op de lap-top)

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:44

Hmm, kun je niet beter op een achterwiel meten dan?
Op je aangedreven as heb je eigenlijk altijd een bepaalde mate van wielslip in langsrichting en dus niet echt een exacte meting.
Bij het aanremmen zouden je achterwielen misschien wat blokeren, maar dat is hooguit een fractie van een seconde (ik neem aan dat je een abs-voet hebt ;)). De fout in de meting op de achterwielen valt dus waarschijnlijk meer te verwaarlozen én dit is op een punt wat niet superbelangrijk is (bij t remmen).

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:46

Hmm, kun je niet beter op een achterwiel meten dan?
Op je aangedreven as heb je eigenlijk altijd een bepaalde mate van wielslip in langsrichting en dus niet echt een exacte meting.
Bij het aanremmen zouden je achterwielen misschien wat blokeren, maar dat is hooguit een fractie van een seconde (ik neem aan dat je een abs-voet hebt ;)). De fout in de meting op de achterwielen valt dus waarschijnlijk meer te verwaarlozen én dit is op een punt wat niet superbelangrijk is (bij t remmen).
leuk idee maar in een aantal bochten hangen de achterwielen gedurende langere tijd in de lucht en staan dan vrij snel stil.

een dubbele uitvoering zou ook kunnen net als op een kart voor en achter meten dus

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:54

Ja dan snap ik het. Dan heb je minder fout-meting dan op de voorwielen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een GPS-signaal zou hebben. Dan zou je échte actuele snelheid hebben.
En dan 1 rondje langs de linkerkant van de baan rijden, 1 rondje langs de rechterkant (zodat je de baan hebt 'getekend') en dan gewoon rijden, zodat je ook nog precies kunt zien wat voor lijn je per ronde hebt gereden! :D

(maar ik heb begrepen dat het in principe nog redelijk low-budget moet blijven :P)

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 22:58

Ja dan snap ik het. Dan heb je minder fout-meting dan op de voorwielen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een GPS-signaal zou hebben. Dan zou je échte actuele snelheid hebben.
En dan 1 rondje langs de linkerkant van de baan rijden, 1 rondje langs de rechterkant (zodat je de baan hebt 'getekend') en dan gewoon rijden, zodat je ook nog precies kunt zien wat voor lijn je per ronde hebt gereden! :D

(maar ik heb begrepen dat het in principe nog redelijk low-budget moet blijven :P)
kom eens een keertje dataloggen zou ik zeggen das voor mij ook weer leerzaam. dan zet ik alles over in een snelle PC :wink:

enne low budget is het al lang niet meer.........................................

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 23:06

Oeh, ga nou asjeblieft niet denken dat ik een expert ben! Ik ben tijdens mijn stage bezig geweest met marketing :P Maar heb ondertussen wel redelijk wat gedachtengoed over dataloggen geleerd. Ik heb er dus weinig echt mee gewerkt, maar weet wel hoe je een aantal dingen moet interpreteren.
Ik zou zeggen, noem eens wat data dat je op Zandvoort of liever nog Assen gaat rijden en ik ga dan als ik tijd heb wel eens kijken :D

Rees-Cees

Re: RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 23:10

Oeh, ga nou asjeblieft niet denken dat ik een expert ben! Ik ben tijdens mijn stage bezig geweest met marketing :P Maar heb ondertussen wel redelijk wat gedachtengoed over dataloggen geleerd. Ik heb er dus weinig echt mee gewerkt, maar weet wel hoe je een aantal dingen moet interpreteren.
Ik zou zeggen, noem eens wat data dat je op Zandvoort of liever nog Assen gaat rijden en ik ga dan als ik tijd heb wel eens kijken :D
nou ik dacht eigenlijk eerst maar eens data lezen die ik al heb............................tig tal MB's en dan een plan maken voor het optimale gebruik in de praktijk.

heb je bij verschuur gewerkt soms?

GBeetje

RE: Data log in de 33 STW

wo nov 22, 2006 23:33

Gooi hier anders eerst eens wat griekjes neer waar je bijvoorbeeld vragen over hebt, kunnen we er lekker met zn allen over discussieren.

Ik heb trouwens bij Roteg Racing (Zwolle) stage gelopen. Dat is de importeur van Aim-systemen van Nl en B. Dus veel van die systemen getest voor verkoop, zo nu en dan simpele reparaties uitvoeren en veel erover praten (onder werktijd, bij de lunch, in de auto naar wedstrijden, bij wedstrijden, altijd zeg maar :P). Ook wel met hem (Robbert Teggelove, de man achter Roteg) meegelopen bij ongeveer 3 kart-wedstrijden waar hij de analyse doet voor een prof-kartteam. Ook heb ik een stuk of 4 keer zelf serviceverlening/verkoop gedaan bij wedstrijden van de nl-top in de motorsport.
Kortom: Wel heel vaak de klok horen luiden, maar nog niet uitgevonden waar de klepel precíes hangt. :-k

Terug naar “Tuning onderwerpen”