Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Cardanas

zo mar 25, 2007 22:34

Kan mij die homokineten schelen.. GOED DAT JE ER WEER BENT !!!!!!!!!!!!!! :o
Nou, mij wel! Ouwe Seun! :twisted: [-(

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1307
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: Cardanas

ma mar 26, 2007 09:03

Helaas dat is van een merk dat hier niet kan :lol:

hoezo, vorige week een 1 serie meegehad van het werk. Lijkt erg veel op een 75 qua stuurgedrag, was aangenaam verrast :oops:
Toch grappig dat het hun na 30 jaar eindelijk lukt om het stuurgedrag van een transaxle te immiteren :lol:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Cardanas

ma mar 26, 2007 13:17

Jeroen Boer (met die 75 V6 twinturbo 400+ pk) had, volgens mij, een M3 cardanas gemodificeerd/gemonteerd...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

Re: RE: Cardanas

ma mar 26, 2007 19:51

Jeroen Boer (met die 75 V6 twinturbo 400+ pk) had, volgens mij, een M3 cardanas gemodificeerd/gemonteerd...
Heel goed broer :mrgreen:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Cardanas

ma mar 26, 2007 21:11

Jeroen Boer (met die 75 V6 twinturbo 400+ pk) had, volgens mij, een M3 cardanas gemodificeerd/gemonteerd...
Heel goed broer :mrgreen:
ik ben gek op andere merken :mrgreen:

t is wel een modificatie die ik nog wel eens aandurf..... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Cardanas

za apr 07, 2007 11:37

volgens mijn is er weleens een plaatje voorbij gegaan hier op het forum van deze aanpassingen
was een 75 met koppelstukken van een 105 de groen geschilderde aandrijfas en de kleine boutjes viel me toen op

wie weet dit nog??

Martijn

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Cardanas

za apr 07, 2007 13:24

volgens mijn is er weleens een plaatje voorbij gegaan hier op het forum van deze aanpassingen
was een 75 met koppelstukken van een 105 de groen geschilderde aandrijfas en de kleine boutjes viel me toen op

wie weet dit nog??

Martijn
Ik niet, maar je maakt me wel nieuwsgierig.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Cardanas

za apr 07, 2007 18:14

er staat mij ook iets van bij.... maar ik dacht dat de cardan bmw onderdelen betrof...
ik zal straks even graven op mijn pc, misschien heb ik er nog een foto van.

dit is misschien ook een idee: http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... prop+shaft

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Cardanas

zo apr 08, 2007 15:08

er staat mij ook iets van bij.... maar ik dacht dat de cardan bmw onderdelen betrof...
ik zal straks even graven op mijn pc, misschien heb ik er nog een foto van.

dit is misschien ook een idee: http://www.alfagtv6.com/bb/viewtopic.ph ... prop+shaft
Interessant topic! :thumbs:
:-k Dit brengt me weer op andere ideeën..........

Zo te zien zitten in die donuts van BMW ook harde rubber bussen verwerkt. die zullen in een Alfacardan veel energie verbruiken (ze zullen vast beter bestand zijn tegen hoog(er) vermogen), dus misschien kunnen er ook een soort unibals voor in plaats komen? Edit: dit werkt dus niet! ](*,)
Laatst gewijzigd door Alessandro op zo apr 08, 2007 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Cardanas

zo apr 08, 2007 15:37

Heb vorige week iets gezien. Weet niet precies wat het was maar was een onderdeel van de aandrijfas (volgende keer beter opletten). Waar normaal gesproken rubber tussen zat is nu gevulcaniseerd. Soort metalen ring met daarbinnen een kleinere stalen ring. Tussen deze grote en kleine ring zit normaal gesproken rubber en is nu gevulcaniseerd.
Als het goed is ga ik daar een tijdje mee proefrijden om te kijken of het voor normaal straat gebruik ook bruikbaar is.

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Cardanas

zo apr 08, 2007 15:50

Afbeelding

dit zijn donuts van een (toyota?) previa

Afbeelding

deze is van een bmw 540i, en zou bijna bolt-on zijn. Deze lijkt mij the way to go...
eigenlijk eens eentje ergens vandaan halen en wat passen en meten!

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Cardanas

zo apr 08, 2007 17:34

Nota bene: Het gaat mij in eerste instantie niet om de duurzaamheid (heb ik nog nooit een probleem mee gehad), dus zwaardere/ betere rubber dingen is dus geen oplossing voor, waar het mij om gaat, namelijk het opslurpen van motorvermogen. :!:

Vandaar dat mijn gedachten in eerste instantie uit gingen naar homokineten. :-k
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Cardanas

zo apr 08, 2007 18:02

Hoe minder flex in de rubbers, hoe minder aandrijfverliezen. Het ligt er een beetje aan hoe stijf het bmw rubber is, maar zo op het eerste gezicht ziet het er behoorlijk stevig uit, lang niet zo stevig als een homokineet natuurlijk, maar misschien wel 'budget' oplossing (ook voor de reesers op dit forum).

En hoe zit het met het 1e deel van de cardanas van een alfa 90 v6? ik dacht dat dit ook een homokineet (kruiskoppeling) bevat, voor de bevestiging aan het vliegwiel?
(voor een 75 tb of v6) het eerste deel van een alfa 90 gebruiken?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Cardanas

ma apr 09, 2007 23:00

Hoe minder flex in de rubbers, hoe minder aandrijfverliezen.
Dat is natuurlijk niet waar, want: de cardan is een beetje geknikt en dan draait die dus erg stroef= verbruikt dus meer energie!
Wel scherp blijven hè. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Cardanas

di apr 10, 2007 16:09

:lol: zo heel veel ervaring heb ik nog niet met transaxle's :oops: knikt hij bij het middelste rubber? want daar zou hij niet zoveel te lijden hebben. Op gtv6 forum staat ergens dat die previa rubbers een schuinstelling tot 15 graden kunnen hebben, misschien valt het zwaar lopen dan nog mee. Maar er zal toch nog het een en ander aan gecustomized moeten worden 8)
Ik ga toch eens kijken of ik een bwm rubber vind.

iemand iets over het voorste cardandeel van een 90 v6?

Terug naar “Tuning onderwerpen”