Andretti Molletti

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma apr 16, 2007 20:55

Wat we allemaal vergeten is dat de zuigersnelhied wel boven het kritische getal van 20m/s mag en kan komen, dat veroorzaakt immers alleen enorme slijtage, maar dat de in/uitlaatkanalen te klein zijn voor hoge rpm. Naast HC zuigers en nokkenassen met serieus profiel, moet je andere klepveren gaan gebruiken en de kanalen gaan openen.
8500rpm kun je misschien wel halen met een standaard Nord, maar de restrictie van de inlaat zorgt ervoor dat het vermogen dan al ruimschoots aan het instorten is.. kritisch moment die 8500rpm want de vraag is 141,6 keer per seconde of de inlaatklep met bijbehorende klepveren sneller is dan de zuiger :lol:
Ook zo'n leuke: zet een livia klep en een ATE klep maar eens achtereenvolgens op een weegschaaltje...;)

De kritische zuigersnelhied van een 2 liter wordt ergens net na de 6000rpm bereikt, die ve 1600 ligt beduidend hoger. Tel daarbij de lichtere kleppen op en ziehier de 1600 is een potentielere klant voor tuning dan de 2000!!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma apr 16, 2007 22:48

Maar wat is nu de beperkende factor aan de originele zuigers?

Mzzl,
DJ

Andretti Molletti

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma apr 16, 2007 22:56

Gewicht en compressie, zelfs de HC zuigers leveren niet genoeg compressie. vandaar dat de koppen extreem gevlakt worden.
Daarnaast zijn de standaard en HC zuigers een beetje achterhaald kwa ontwerp. Vooral de zuigerveren en zware pistonpennen.

vangeel

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

wo apr 18, 2007 21:41

Komen we nu nog terug op mijn vraag ? Wie heeft er nuttige informatie voor mijn 1600 blokje ?

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

do apr 19, 2007 13:01

Heb je volgens mij een PB gestuurd

Andretti Molletti

Re: RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

do apr 19, 2007 19:20

Komen we nu nog terug op mijn vraag ? Wie heeft er nuttige informatie voor mijn 1600 blokje ?
Je vroeg om een uitlaat?
Fred van Lingen te houten heeft meerdere 1600GTA uitlaten hangen.. way to go!!

Verwacht niet veel van zulks een uitlaat, power haal je uit een goed opgebouwde motor met de jusite componenten, uitlaat is het toetje om het zo maar te zeggen.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

do apr 19, 2007 23:56

idd, wat wil je met een andere uitlaat? Heb je iets gedaan dat je MEER gassen kwijt wilt? afgezien dat de oorspronkelijke spruitstukken al behoorlijk efficient zijn. GTA uitlaten zijn er te kust en te keur. Complete GTA uitlaat heb ik liggen (niet te koop overigens) van voor tot achter, inc spruitstukken, kostte ik meen 700,-, gewoon nieuw gekocht.
Ga eerst maar eens voor een elektronische ontsteking en dergelijke!
Voorts eventueel bij Dre parkeren, check staat nokkenassen, ontsteking, timing, (kettingen!)
carburateurs in orde en goed afgesteld? Compressie?

En dan weer verder kijken!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

vangeel

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 22, 2007 21:29

Kijk, dat zaagt hout.
Ik wil niet speciaal iets met de uitlaat i.v.m. meer uitlaatgassen door tuning. Maar er moet toevallig een nieuw onder en dat wil dan maar alvast in één keer goed doen.
Ik hoor de naam GTA vaak bij onderdelen, maar het slaat volgens mij niet altijd op een copie van de orginele.
Klopt het dat het spruitstuk van een 2.0ltr en een 1.6ltr niet hetzelfde is ? dus dat ik inderdaad specifiek een 1600 spruitstuk nodig heb ?

Parkeren bij Dré, daar heb ik wel oren naar, maar ik weet niet of hij ook al weet of hij zin en tijd heeft. Zoals gezegd loopt het blokje wel snel, maar mijn vrouw die erachter reed zei, dat ze me maar moeilijk meer kon zien door de rookpluimen die hij dan produceert. Versleten werk ? Verkeerd afgesteld ? hij krijgt volgens mij wel te veel brandstof, klapt ook als je het gas loslaat, wederom volgens met ega komen er na serieus gasgeven soms zelfs vlammen uit de uitlaat. Klonk wel stoer maar kan nooit de bedoeling zijn.

Eind mei moet hij wel mee naar de buitenlandrit. Ik hoop dat we hem nog zover krijgen.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 22, 2007 22:17

Michel van Alfastrada en Robert van Autoparts Brummen leveren een exacte kopie van een GTA pijp. Inc spruitstuk.
Een 2000 motor is HOGER dan een 1300 motor. Je kan dus vanaf een 1600 alle spruitstukken gebruiken, 1300 spruitstukken zijn namelijk KORTER!
verder zit er wel wat verschil in onderdeelnummers, maar ik heb de gids niet hier, maar hoe dan ook, no sweat. Komt prima voor elkaar.
Ik zou echt zeggen, rijd eens naar Wijk, ik heb mijn eigen motoren goeroe lopen, Robert, en die doet mooie dingen qua afstellen, opbouwen enz, en dat zou ik als ik jou zo hoor ZEKER even doen VOOR de buitenlandrit.
Geeft hem een brul: rev@casema.nl en meld even dat je via mij hem mailt!

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Giulia Bianca
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 851
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:00

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 22, 2007 22:50

@ Rik,

Zijn die GTA's spruitstukken ook uit conische buis, zo ja heb ik ook interesse
trasforma il meglio in massimo

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

zo apr 22, 2007 23:14

Roland,

Weet ik niet uit mijn hoofd, wel dat de onderdeelnummers die er op staan corresponderen met de originele GTA nummers!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

ZZ_junior
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: wo mar 09, 2005 19:38
Locatie: Baarn

RE: 1600 NORD TOCH SNELLER ??

ma mei 14, 2007 09:19

Een paar PK kan je direct al vinden door de direct en altijd aangedreven koelventilator te vervangen door een electrisch aangedreven exemplaar.

Ik heb zelf met een tweetal Alfa's ervaring hiermee en bij beide werkt dat perfect. De motor loopt merkbaar soepeler en gaat makkelijker in hoog in de toeren. In de praktijk slaat zo'n electrische ventilator alleen aan bij stadsverkeer. Indien de extra PK's niet worden gesproken, dan levert het nog een iets gunstiger benzineverbruik op!

Voor zo'n € 200,-- koop je geheel kant en klaar een systeem van Kenlow, met regelbare thermostaat en is in 1 avondje sleutelen gemonteerd. Kenlow is krijgen bij www.holden.co.uk.

Voor een uitstekende uitlaat zou ik eens kijken naar de oplossing van Alfaholics. Ook wat duur, wel goed.

succes,
ZZ_junior
Huidige Alfa's;
Guilietta Veloce (QV) 2016 + Berlina 2000 1973 LPG + Guilietta Spider 1959


Vorige AR's;
1 x 166 3.2 V6 LPG + 1 x 156 2.0TS + 1 LPG x 75 1.8IE LPG + 2 x 75 TS LPG + 1 x 33 1.4ie + GT 1600 Bertone + JZ 1600 # 220.

Terug naar “Tuning onderwerpen”