Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Stalen koppakkingen

do mei 15, 2008 21:19

Stalen koppakkingen zijn meerlaags (MLS) meer laags staal vertaald van multi layered steel.

koperenpakking werd in de turbo te heet en was gesmolten.
Standaard pakkingen voldoen prima mits goed gemonteerd.
MLS pakkingen worden ook veel in de racerij toegepast.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stalen koppakkingen

do mei 15, 2008 22:47

veel moderne auto's hebben standaard mls pakkingen...

Heb wel eens koperen koppakkingen gezien die je eerst in de oven moest leggen om ze te 'gloeien' oid, hier werden ze dan zacht van zodat ze zich vormden naar de oneffenheden in de kop en het blok.

standaard koppakkingen werken goed, vooral als je een mooie groef rond de cilinder freest ( of draait in geval van losse bussen) waar je een draad inlegt die net boven het oppervlak uitsteekt. deze perst dan in de pakking bij het aantrekken van de kopbouten/moeren.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Stalen koppakkingen

vr mei 16, 2008 11:09

Als ze smelten bij gebruik in een turbomotor is er volgens mij een verkeerde legering gebruikt... Een turbo verbrandt volgens mij niet heter dan een atmospherische motor...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Stalen koppakkingen

vr mei 16, 2008 11:11

Als ze smelten bij gebruik in een turbomotor is er volgens mij een verkeerde legering gebruikt... Een turbo verbrandt volgens mij niet heter dan een atmospherische motor...
Nee idd, bij een atmosferische motor wordt bij zware belasting het uitlaatspruitstuk ook roodgloeiend.... :?




:wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Stalen koppakkingen

vr mei 16, 2008 12:16

Als ze smelten bij gebruik in een turbomotor is er volgens mij een verkeerde legering gebruikt... Een turbo verbrandt volgens mij niet heter dan een atmospherische motor...
Nee idd, bij een atmosferische motor wordt bij zware belasting het uitlaatspruitstuk ook roodgloeiend.... :?




:wink:
Grtz,fRank
dat is de turbo zelf en niet de cilinderkop...
bij een turbo zit er standaard ook gewoon een koppakking tussen zoals die bij een normale 1.8ie ook zit...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stalen koppakkingen

vr mei 16, 2008 18:31

Bij een atmosferische motor kun je het spruitstuk ook wel roodgloeiend krijgen hoor :oops: ... rijd maar eens een flink stuk volgas met een uitlaat met teveel tegendruk ( te kleine diameter bv). :wink:

Turbomotor verbrandt wel met iets hogere temp maar niet heel veel hoger...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Stalen koppakkingen

za mei 17, 2008 20:57

Turbomotor verbrandt wel met iets hogere temp maar niet heel veel hoger...
Hangt van je compressieverhouding af natuurlijk, maar dat hoef ik niet uit te leggen denk ik...
Het zou namelijk ook zo maar eens andersom kunnen zijn, hoge compressiemotor heeft ook een hogere verbrandingstemperatuur.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Stalen koppakkingen

zo mei 18, 2008 16:32

Als er eenmaal laaddruk is wordt de effectieve compressieverhouding meestal wel hoger als bij een hoge-compressiemotor. :wink:

En als je het echt heet wilt hebben ga je gewoon op LPG rijden. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Koenraad
Junior Member
Junior Member
Berichten: 73
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 17:55
Locatie: Hasselt - België

RE: Stalen koppakkingen

ma mei 26, 2008 14:03

Wat interessante achtergrondinformatie over pakkingen :

Why gaskets fail

The science of sealing

En de recenste ontwikkelingen van Mahle (Clevite Inc)-Reintz Wave Stopper ..wel voor een Ford maar lijkt ook interessant voor Alfa Nord-motoren gezien het gemengd gebruik van materialen (gietijzeren cilinderbus, Alu kop en blok) met hun bijhorend verschil in thermische uitzetting.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Stalen koppakkingen

ma mei 26, 2008 16:31

En als je het echt heet wilt hebben ga je gewoon op LPG rijden. :)
Een dikke 11,2 op 1 op LPG en GEEN probs met (normale) koppakingen...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Arjen artc 155

RE: Stalen koppakkingen

wo jun 04, 2008 16:21

Kun je op een gewone atmosferische motor iets bereiken qua vermogen door de compressie te verhogen?

of moet je dan ook andere dingen gaan aanpakken...

groeten, Arjen

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Stalen koppakkingen

vr jun 13, 2008 09:22

kop vlakken verhoogt je compresie... meer vermogen krijg je er niet echt door tenzij je ook je in en uitlaat kanalen aanpast en eventueel je uitlaat.

ben persoonlijk wel benieuwd naar die kopere pakkingen.. Moet binnenkort een setje bestellen voor mijn nieuwe 2.0 16v.
GTV 2.0 16v

knoppe

RE: Stalen koppakkingen

ma jun 16, 2008 12:04

kopperpakkingen zijn er puur voor
Zo dat deze er niet tussen weg worden geblazen

Meer voor turbomotoren wordt veel gebruikt in de autocross en racerij

Omdat je daar meer constant gas geeft racen is niet te vergelijken met autocross

Als je een normale atmosferische motor hebt heeft het niet veel nut je krijgt alleen minder compressie als je het zou doen

Dan moet je weer andere dingen aanpassen dus gewoon zo laten

tenzij je er een turbo op wilt bouwen maar dan kom je er met 150 euro niet alleen voor de koppakking

een normale pakking blaas je er gauw uit om door super hete motoren door constant volgas te geven
met een koude motor direct volgas op te trekken

En koperen pakking is een goede geleiding dus super voor autocross
Maar let wel op dat de kop en cilinder super vlak moeten zijn (dus opnieuw laten vlakken) en hoeft met en gewone koppakking niet altijd
kans op lekken is sneller als het niet vlak is
Laatst gewijzigd door knoppe op ma jun 16, 2008 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

knoppe

RE: Stalen koppakkingen

ma jun 16, 2008 12:05

Trouwens

EPS maakt ook koperen koppakkingen op maat

alfetta20Qo
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 23, 2007 22:34

RE: Stalen koppakkingen

ma jun 16, 2008 19:42

als dit zelf te maken wil ik het ook wel proberen erg interessant omdat eeuwige levensduur heeft?
en in een 2liter nord kan dit ook? ik heb denk ik met minder sterke krachten te maken als een turbo...

Terug naar “Tuning onderwerpen”