WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 16:48

Ik lees 2 regels Whizz....
Allerlei mythes die in de wereld zijn gekomen over net even eerder of later bij 1 van de 2 bougies ontsteken zijn echt onzin
Ik kom net terug van een technische training bij Honda, zij hebben ook 2 bougies per cilinder en onsteken wel degelijk met een faseverschil.


Ik lees de rest maar niet meer... diepe zucht je krijgt gelijk!!!

Gelijk hebben is wat anders. Wat ik storend vind is dat je nogal wat antwoorden geeft die niet kloppen of onwaarheden verspreid en dat geeft weer verwarring bij diverse mensen.
Een foutje maken we allemaal, maar het loopt nu wel een beetje uit de hand, vindt je zelf ook niet?


Wat ik mijn cursisten altijd leer is dat een explosiemotor maar één keer explodeert 8)
Verbrandingsmotoren gaan wat langer mee... je kan immers vaker verbranden dan exploderen :wink:
Beste Dre, mijn PB box is echt niet vol. Als je mij een persoonlijk bericht wilt sturen lijkt me dat een prima plaats. In ieder geval lijkt hier in dit topic me minder gepast. Ik heb je daar al vaker op gewezen. Dus ja, het loopt aardig uit de hand.

De honda motoren waar jij het over hebt zijn ongetwijfeld ultra-lean-burn motoren die met directe injectie werken? In mijn tekst staat "voor elke normale motor eigenlijk", omdat ik weet dat er tegenwoordig motoren zijn die wel dit soort technieken gebruiken. We kunnen nu een discussie gaan voeren over wat een normale motor is en wat niet en of die honda motoren waar jij het over hebt daar onder vallen, maar dat lijkt me ook niet echt relevant meer.

Verbranden lijkt me ook een eenmalige gebeurtenis voor een motor, ik denk dat ik het voortaan maar een Otto-motor zal noemen.

Andretti Molletti

Re: RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 18:33

De honda motoren waar jij het over hebt zijn ongetwijfeld ultra-lean-burn motoren die met directe injectie werken
ongetwijfeld ..Weerrrrrr mis: 12 kleppers met Vtec..momenteel gewoon in productie....indirect ingespoten

even voor de duidelijkheid:
ik wil helemaal geen PB van jou, ik wil een technisch clean en leuk uitdagend forum waar een gezonde discussie met respect en openstaan voor elkaars mening mogelijk is.
Ik heb geen behoefte om ellelange verhalen door te spitten die toch niet kloppen, antwoorden te lezen die er al stonden maar nu met meer woorden worden overgetiept.

Waar ik me serius zorgen over maak is de geloofwaardigheid van het technische deel van het forum.
Niet 100 of 10.000 postjes zou er bij je naam moeten staan, maar misschien wel je technische achtergrond en kennis.
Iemand die een technische vraag stelt wil uiteindelijk wel weten wat de "validiteit" is van een antwoord.
Het is triest als iemand nu zijn ontsteking van zijn LPG later gaat zetten en verbrande kleppen krijgt. Geef jij dan garantie ?

Er zit hier een aantal erg goede techneuten, luister daar eerst eens naar en leer daarvan...sterker nog sta daar eens voor open!

Gebruikersavatar
Hilbert
Full Member
Full Member
Berichten: 259
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:28
Locatie: Almere
Contacteer: Website

RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 18:51

Volledig eens met Dre.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 19:41

Ik heb 0,0 technische achtergrond op papier en daar ben ik trots op! 8)

Gelukkig lees ik weleens wat en ben ik wel een beetje handig.... :wink: Mag ik me nu dan ook in de technische discussies mengen? [-o<
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 19:50

ik wil helemaal geen PB van jou.
Ik zeg dat deze discussie in z'n geheel in PB gevoerd zou moeten worden, dus als je hem wilt beginnen zou je zoiets in PB moeten doen. Als je een probleem met mij of met een van mijn postings hebt, dan wil ik een PB van jou. De discussie kan dan buiten het forum gehouden worden en de eventuele foute posting verbeterd zonder dat er weer een soap van gemaakt moet worden. Het forum wat jij omschrijft, het forum waarin mensen repect voor elkaar hebben is ook het forum waarin je zelf met respect voor mensen moet posten en waarin je zelf ook de sfeer goed moet houden. Dit geldt voor iedereen, dus ook voor jou en inderdaad zeker ook voor mij.

Technisch gezien gaat dit hele topic al lang niet meer over een programmeerbare ontsteking. Als mensen over voorontsteking in combinatie met LPG, wel of niet tegelijk ontsteken van meerdere bougies in 1 cylinder of andere technische onderwerpen willen discussieren wil ik daar graag aan meedoen, maar ik denk dat we dat maar beter in een nieuw topic kunnen doen.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 19:52

Mag ik me nu dan ook in de technische discussies mengen? [-o<
Dat is toch één van de ideeën/gedachten van een forum :?: Samen discussieren en leren van elkaar.... kennis delen en uitwisselen. Zo zie ik het ten minste ;)
De technisches discussies lees ik wel, echter als ik geen toegevoegde waarde heb, hou ik het bij lezen :-k
Verder zijn de mensen die wel daadwerkelijk de technische achtergrond hebben wel redelijk bekend op het forum hier, zeker als je een beetje regelmatige bezoeker bent =D>
De mensen die pretenderen de technische kennis te hebben, neem ikzelf wat minder snel voor waar aan zonder me er nog meer in te verdiepen om er zeker van te worden.
Ieder zijn ding toch :roll:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 19:54

Hoe herken je de echte kenner van de wannabee als je zelf totaal geen technische kennis hebt? :-k
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: programeerbare intstekings controller

do sep 25, 2008 20:01

Hoe herken je de echte kenner van de wannabee als je zelf totaal geen technische kennis hebt? :-k
Door je te verdiepen in de mensen die hier op het forum komen, je ontmoet bij meetings ;)
Sommigen hebben bijvoorbeeld hun achtergrond vanuit hun werkgebied, neem Dre, Graffiaturo als voorbeeld. Zo zijn er nog velen hier op het forum ;)
Verder word je ook nogal eens door verwezen door forumleden, zelfs op de chat en anders wel via PB ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: programeerbare ontsteking

do sep 25, 2008 21:46

Zelfs van iemand als Dre die ik als technisch zeer onderlegd beschouw zal ik niet zomaar iets aannemen dat tegen het boerenverstand ingaat. En als boekenwijsheid of eigen ervaring dit eveneens tegenspreken zal ik dat zeker niet onder stoelen of banken steken.

En verder vind ik dit een beetje een rare discussie worden. Dat los al van het feit dat Whizzman hier steeds auto's bijhaalt die al een electronisch geregeld systeem hebben die je volgens mij niet zomaar kan loskoppelen van het brandstofsysteem. Dat lijkt me redelijk nutteloos dus in combinatie met het gespotte systeem, of bedriegt mijn boerenverstand me nu?

Andretti Molletti

Re: RE: programeerbare ontsteking

do sep 25, 2008 21:51

Zelfs van iemand als Dre die ik als technisch zeer onderlegd beschouw zal ik niet zomaar iets aannemen dat tegen het boerenverstand ingaat. En als boekenwijsheid of eigen ervaring dit eveneens tegenspreken zal ik dat zeker niet onder stoelen of banken steken.
Het is wederzijds ;)

maar wel met respect!
Ik heb 0,0 technische achtergrond op papier en daar ben ik trots op!

Gelukkig lees ik weleens wat en ben ik wel een beetje handig.... Mag ik me nu dan ook in de technische discussies mengen?
én:
Hoe herken je de echte kenner van de wannabee als je zelf totaal geen technische kennis hebt?
tuurlijk mag jij meedoen, dat mag iedereen.
Die vraag van hoe herken ik etc etc heb ik dus ook gesteld... blijft lastig.


Zullen we een aparte discussie starten omtrent omgangsregels en gedrag in techniek?

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 13:54

Leve de open discussie, daar hebben we toch juist het forum voor?
Snap alleen niet dat er soms op de man gespeeld wordt, maarja niet iedereen kan het altijd met iedereen goed vinden...

De berichtenteller vind ik ook wat verwarrend, je ziet er niet aan of iemand qua kennis ook een zinnige bijdrage levert, maar alleen hoeveel bijdragen er geleverd zijn.
Aan de andere kant kan je dan weer discussieëren wat een zinnige bijdrage is natuurlijk...

Ik heb de aansturing van mijn TS-C in de Megasquirt op 1 trap zitten, de originele 8V TS computer heeft in de stekker 2 aansluitingen die in de computer doorverbonden zijn en die komt vervolgens ook uit 1 trap. Dat gaat dus tegelijk. Bij de Twin Spark is het ook onzin om de een later te laten vonken als de andere, het mengsel staat dan allang in brand en nog meer aansteken is onzin. (ik gebruik ook de originele kabelboom met de Megasquirt)

Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal. Turbochargen op LPG is ook veiliger voor de motor als op benzine...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 14:53

Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal.
Dat je met LPG meer voorontsteking *kan* geven dan benzine zonder dat je motor gaat pingelen klopt. Of het ook meer vermogen oplevert is nog maar de vraag, mijn theorie is dat het niet zo is omdat het veel sneller verbrand en je dus al te vroeg in de cyclus maximale druk opbouwt als je meer gaat vervroegen. Ik hoop in de komende maanden metingen te kunnen doen om te bepalen wat de ideale ontstekingstijdstippen voor lpg en benzine gaan zijn in mijn eigen 16V twinspark. Meten is weten, ik hoop dan mijn theorie met feiten te kunnen onderbouwen.

Disclaimer: experimenteren met ontstekingstijdstippen en brandstofmengsels kan gevaarlijk voor mens en machine zijn, kijk links en rechts alvorens over te steken, bij twijfel niet inhalen.

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 15:32

doe je zelf een lol en neem contact op met iwema enterprises ,go lpg research of iets dergeljijks, die jongens hebben waarschijnlijk alles al geprobeerd en uitgevoerd
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 17:42

Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal.
Dat je met LPG meer voorontsteking *kan* geven dan benzine zonder dat je motor gaat pingelen klopt. Of het ook meer vermogen oplevert is nog maar de vraag, mijn theorie is dat het niet zo is omdat het veel sneller verbrand en je dus al te vroeg in de cyclus maximale druk opbouwt als je meer gaat vervroegen.
Het gaat om expansie van het mengsel dat je er in stopt. het beste moment om die expansie plaats te laten vinden is op het moment van de hoogste compressie. Je gebruikt dan de volledige werkslag van de zuiger om die energie op je wielen over te brengen. Als je later ontsteekt gebruik je maar een deel van de werkslag en heb je dus minder vermogen.

Het enige verschil tussen LPG en benzine in de kamer is het drukverloop vanaf het moment van ontsteking. In honkbal zou benzine de pitcher zijn en LPG de slagman.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: programeerbare ontsteking

vr sep 26, 2008 19:31

Verder kan je met LPG meer voorontsteking geven door het betere mengsel en hoger octaangetal.
Dat je met LPG meer voorontsteking *kan* geven dan benzine zonder dat je motor gaat pingelen klopt. Of het ook meer vermogen oplevert is nog maar de vraag, mijn theorie is dat het niet zo is omdat het veel sneller verbrand en je dus al te vroeg in de cyclus maximale druk opbouwt als je meer gaat vervroegen.
Het gaat om expansie van het mengsel dat je er in stopt. het beste moment om die expansie plaats te laten vinden is op het moment van de hoogste compressie. Je gebruikt dan de volledige werkslag van de zuiger om die energie op je wielen over te brengen. Als je later ontsteekt gebruik je maar een deel van de werkslag en heb je dus minder vermogen.

Het enige verschil tussen LPG en benzine in de kamer is het drukverloop vanaf het moment van ontsteking. In honkbal zou benzine de pitcher zijn en LPG de slagman.
Quote, quote, driedubbel quote: Klopt als een bus, inderdaad, vroeger zetten geeft per definitie niet meer vermogen. Met afstellen op de rollenbank kan je dat mooi zien. Met de compressor op de TS heb ik ook bijvoorbeeld op een bepaald toerental tussen de 16 en 19 graden voorontsteking het meeste koppel, dus heb ik hem op 16 graden gezet. Dat geldt voor het gehele toerenbereik overigens. Zet hem zo laat mogelijk, vlak voor het punt dat vermogen en koppel gaat dalen.

Terug naar “Tuning onderwerpen”