Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 14:44

Een megasquirt zal vast wel in staat zijn om een PWM signaal uit te sturen. PWM signalen zijn vrij gebruikelijk. (tegenwoordig is het allemaal CAN, of het wordt CAN).
PLC's zijn leuk, maar meestal niet geschikt voor automotive gebruik; trillingen, temperatuur wisselingen, vochtigheid, etc.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 15:32

http://picasaweb.google.com/alfadave/Al ... onversion#

Motorfiets throttle bodies op een twinspark blok.

Het standaard spruitstuk van een TS lijkt me zeer geschikt voor die aanpassing, injectors netjes op de bedoelde plek. Er hoeven eigenlijk alleen nog maar klepjes voor.
het ziet er in ieder geval heel erg netjes uit! Heb nog steeds de oude vertrouwde dubbele carbjes op de racer trouwens. beetje gevoel voor historie zeg maar, ook reden waarom er geen TS in zal komen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 16:20

Een megasquirt zal vast wel in staat zijn om een PWM signaal uit te sturen. PWM signalen zijn vrij gebruikelijk. (tegenwoordig is het allemaal CAN, of het wordt CAN).
PLC's zijn leuk, maar meestal niet geschikt voor automotive gebruik; trillingen, temperatuur wisselingen, vochtigheid, etc.
Zal vanavond eens in mijn megatune kijken of er wat kant en klaars voorhanden is, de processor moet het kunnen...
Het is wel erg leuk om te maken denk ik en een uitdaging om het schuifbaar en luchtstromingstechnisch in orde te houden. (met randjes in het inlaattraject verziek je een hoop)

@ Walter, heb je ook niet in het onderstel wat nieuwerwetse dingetjes gestopt? Dat kan dan eigenlijk ook niet natuurlijk, haha! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 16:24

Alleen Mazda heeft volgens mij een schuifsysteem toegepast. Meeste merken hadden het systeem wat Audi had, een soort slakkenhuis. Werkt beter qua stroming en is eenvoudiger te regelen.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 16:26

@ Walter, heb je ook niet in het onderstel wat nieuwerwetse dingetjes gestopt? Dat kan dan eigenlijk ook niet natuurlijk, haha!
ach wat is nieuwerwets. Niet origineel Alfa, maar nieuwerwets wil ik het nu ook weer niet noemen, werd decennia geleden al toegepast Inspuiting kan natuurlijk gewoon, deden ze in de GTA/GTAM tijd natuurlijk ook al, alleen niet met electronica.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Andretti Molletti

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 17:47

Een PWM signaal uit een MS is geen enkel probleem.
Kies software matig een uitgang en laat deze bv aboostcontrol meelopen oid. Daarnaast een potmeter als terugmelding op je trompetter en klaar.

Een PWM en een CAN signaal zijn niet te vergelijken (of niet te verwarren).
* PWM is middels een vermogenstransistor een component voorsien van een variabele spanning/stroom.
* CAN is een seriele manier van communiceren over twee zwevende draden.[/list]

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4214
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do apr 23, 2009 19:46

Dat is ook zo... moet je alleen ff checken of dat bij jouw ms ook voorbereid is.

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

ma apr 27, 2009 21:36

Kan iemand mij op weg helpen met lengtes? Iemand had het over formules die ik zou kunnen gebruiken. Ik zit de denken aan zo iets, in eerste instantie.

Afbeelding

Alles binnen de airbox. Ik kan dit alleen doen natuurlijk als ik weet met welke lengtes ik moet werken. Het zou namelijk erg mooi zijn als je profijt hebt rond 3000 toeren en rond 5000 toeren...voor straat gebruik.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

wo apr 29, 2009 23:49

Over die throttle bodies nog even.... Ik heb hier een gasklephuis van een 33 voor me liggen.... Eigenlijk zo'n ding in het groot.
Afbeelding
Als ik naar dat ding kijk zie ik 2 dingen namelijk spul dat ik kan gebruiken, en dat het best simpel in elkaar zit. Dus waarom niet zelf maken?

Ik moet een poort hebben voor mijn stationair loop, iets dat ik alle klepjes hetzelfde kan stellen en zo,n heveltje. Met een freesbank en een draaibank moet het te doen zijn.

Wat ik voor me zie is een aluminium buis waar ik een vlinderpoort inzet, waar ik bypass aansluitingen op maak voor het stationair, flensen voor de kelkjes, motorzijde rond de 40 mm, een frame om de zaak te bevestigen.

Zodra ik wat feedback krijg en als zelfmaken levensvatbaar lijkt maak ik een projectpagina aan waar ik alle tekeningen zal posten.

Even concreet mijn vragen:

-hoe bereken ik lengtes of waarop baseer ik de lengtes ideale lengte vanaf kop tot klepjes, vanaf klepjes tot eind kelk, eventuele verstelling tbv toerental.
-diameters die ik het beste kan gebruiken. Ik meet op de kop een krappe 38 mm. Moet ik de rest ook 38 mm doen of is trechter beter?

Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback, zelf heb ik de ballen verstand van motor techniek, gelukkig wel van verspanen.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

za mei 02, 2009 00:55

Vandaag spruitstuk opgehaald en het zaakje bekeken... Goed te doen, iets af frezen, flensen erop die ik van rond 60mm maak, binnenkant verlopend van 40 mm inlaat naar 45 mm voor de gasklepjes. Ik ga voor de gasklepjes 45 mm aanhouden.

Bij nader inspecteren van die 33 weber gasklep viel het mij op dat het kantelasje iets uit het midden zit. Dat is waarschijnlijk zodat de inlaat/motor zijde een groter vlak trekt om het klepje te sluiten dan het vlak om te openen...dat zou andersom niet best zijn want dan zou de motor zichzelf aanjagen.

Ook weet ik nu hoe ik een vlinderklep kan maken. Namelijk iets groter dan de buis waar de boel in zit en dan de zijkantjes naar die 45 afvlakken. dan kan hij niet helemaal 90 graden komen te staan en zal hij dus ook niet de verkeerde kant op klappen.

Nog een probleem is stationair. Ik denk dit op te lossen door de originele stationair klep te gebruiken, iedere gasklep van een nippel plus slangetje te voorzien, 1/4e van het gat van de stationair bypas... plus iets van een smoring zodat ik het af kan stellen. Zelfde idee voor de rembekractiging.

Ik heb gekozen om de gaskleppen zo dicht bij de injectoren mogelijk te plaatsen, zodat er veel ruimte overblijft voor de schuiftrompetten.

Eerst even wat tekeningen maken en dan kunnen jullie meekijken. Ik ga het setje misschien in meervoud maken...in ieder geval later.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

ma mei 04, 2009 16:27

Ik weet dat het best geld is maar is dit dan geen betere investering http://www.montronic.nl/#14
408 Eurie voor een complete set, met dank aan Dink voor de link.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

ma mei 04, 2009 21:59

Geweldig mooi spul. Ik vind het alleen leuk om het zelf te maken...bovendien is het niet 400 euro maar 400 plus dcoe spruitstuk (of lassen...maarja...giet aluminium is gewoon ruk om te lassen.)

Of de klepjes met buisaansluiting en dan is het 600 exclusief klein spul om gaskabel aan te maken.

Ik ben al een eindje met zelf maken http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=40159

Ik ga als ik klaar ben calculatie maken van wat het zou kosten als ik het uitbesteed. Ik denk dat deze manier als voordeel heeft... iets makkelijker te bevestigen met behoud origineel....
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

ma mei 04, 2009 23:04

Geweldig mooi spul. Ik vind het alleen leuk om het zelf te maken.
Snap ik vindt het zelf ook wel eens leuk iets in elkaar te knutselen

.
.bovendien is het niet 400 euro maar 400 plus dcoe spruitstuk ..
Volgens mij te monteren op een set standaard carb rubbers, misschien zelfs rechtstreeks op een 155 kop.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

matthijs
Full Member
Full Member
Berichten: 452
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:04
Locatie: Houten
Contacteer: Website

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

ma mei 04, 2009 23:15

Precies, die hebben ze maar die kosten per stuk 145 euro....en dan moet je nog link set hebben. Wel mooi spul.
Auto's... leuk, motorfiets, leuker!

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wie heeft dit wel eens gedaan?

do mei 21, 2009 20:04

psst, spica :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Terug naar “Tuning onderwerpen”