5000?
8/41?
Hoe vreemd dat mijn compleet standaard 1300 TI-tje met 1300 as EN korte 5 er dan maar 4000 draait?
En ja de TI heeft 1 (on)machtig tweetraps Solex carburateurtje ipv
2 dubbele Webers, Dellorto's of Solexen maar juist die kortere overbrenging helpt hem om beter in z'n toerenbereik te vallen en het gebrek aan vermogen te compenseren op de snelweg. Kun je dus ook omdraaien...
Een 8/41 as is een GTA as... als je die hebt, je handen dichtknijpen of ten gelde maken en diezelfde handen vullen met de knaken!
Een frisse 2000 zonder enige vorm van tuning levert niet heel veel meer dan 120 pk waarvan er nog eens xx verloren gaan in de aandrijflijn. Met tegen de 100 pk aan de achteras je banden opstoken door een 1300 as???? Ik mot het nog zien gebeuren...
Ik reed laatst in een best wel grappig 1600tje met 145 pk aan de krukas en een erg lange overbrenging... (weet helaas niet precies hoe lang maar ik gok op hetzelfde als de TI Super: 11/41) maar wegrijden met enorme hoeveelheden koppelingslip is ook niet echt je dat... dan maar je rechtervoet iets beter onder controle houden.
Maar... het blijft een kwestie van voorkeur...
Een achteras wisselen doe je in een uurtje of 2? Ik zou mooi eerst de huidige set-up gebruiken en als die niet bevalt er eens een langere as onder hangen en gewoon experimenteren... Volgens mij zijn er 6 verschillende standaard eindoverbrengingen dus keus zat.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...