Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 10:19

als we het over standaardmotoren hebben wel ja. Aan de andere kant hoeft een 2000 minder toeren te draaien, daar heeft ie meer koppel voor...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 10:20

Ik denk niet dat de zuigersnelheid de beperkende factor bij het toeren draaien is.

Zwevende kleppen is eerder de beperking, tenminste... bij een verder standaard blok.

Het feit blijft dat beide blokjes evenveel gewicht moeten voortzeulen en evenveel oppervlak tegen de wind in moeten duwen.

Eerlijk gezegd denk ik dat de upgrade van 1300 naar 2000 zelden gedaan wordt om meer rust te creeren bij dezelfde snelheid maar juist omdat je meer OEMPF wilt... Dat KUN je voor een deel weer weggeven met een langere overbrenging en daarmee lagere toeren of je zet juist dat stapje extra en houdt de korte, tenzij je erg vaak aan de andere kant van de 200 km/h wilt bivakkeren.... of op dagelijkse basis 300 snelwegkilometers te verorberen hebt.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 10:41

Helder verhaal van Zaag!

Tja, voor mij geldt gewoon heel simpel dat ik de 2.0 wilde voor de power en de korte(re) overbrenging voor de tussensprintjes. Per slot van rekening is de OMGWTF een wegracer, en dus moet hij zo lomp mogelijk vooruit schieten bij optrekken en tussensprintjes. Topsnelheid is niet belangrijk voor mij (zoals Zaag het uitlegt maar het ook niet zo'n enorm verschil).

In mijn witte Juul had ik een snelle 1750 met 2.0 as met sper, voor een dergelijke chiquere Juul vind ik dat de mooiste configuratie. Net wat rustiger en toch snel.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 10:42

Hmmm....

Met een 1300 as (8/41) èn een korte bak (9/10 in 5) 120km/u rijden bij 4000RPM ??? Volgens mij zijn de velgen van een 8C Competizione vijfgaats en krijg je die dus echt niet zomaar op je Bertje gepast. Doe maar 5000RPM.

Maar ieder z'n ding hoor. Ik heb het zelf ook gehad en ik vond het niks. Ik geef liever wat meer gas dat ik ook daadwerkelijk wegkom, dan dat ik met een tikkeltje gas al in overtrek m'n banden aan het wegstoken ben.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 11:28

5000?

8/41?

Hoe vreemd dat mijn compleet standaard 1300 TI-tje met 1300 as EN korte 5 er dan maar 4000 draait?

En ja de TI heeft 1 (on)machtig tweetraps Solex carburateurtje ipv 2 dubbele Webers, Dellorto's of Solexen maar juist die kortere overbrenging helpt hem om beter in z'n toerenbereik te vallen en het gebrek aan vermogen te compenseren op de snelweg. Kun je dus ook omdraaien...

Een 8/41 as is een GTA as... als je die hebt, je handen dichtknijpen of ten gelde maken en diezelfde handen vullen met de knaken! :wink:

Een frisse 2000 zonder enige vorm van tuning levert niet heel veel meer dan 120 pk waarvan er nog eens xx verloren gaan in de aandrijflijn. Met tegen de 100 pk aan de achteras je banden opstoken door een 1300 as???? Ik mot het nog zien gebeuren... :lol: :lol: :lol:

Ik reed laatst in een best wel grappig 1600tje met 145 pk aan de krukas en een erg lange overbrenging... (weet helaas niet precies hoe lang maar ik gok op hetzelfde als de TI Super: 11/41) maar wegrijden met enorme hoeveelheden koppelingslip is ook niet echt je dat... dan maar je rechtervoet iets beter onder controle houden.

Maar... het blijft een kwestie van voorkeur...

Een achteras wisselen doe je in een uurtje of 2? Ik zou mooi eerst de huidige set-up gebruiken en als die niet bevalt er eens een langere as onder hangen en gewoon experimenteren... Volgens mij zijn er 6 verschillende standaard eindoverbrengingen dus keus zat.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 12:02

Nou ja, ik moest er toch goed m'n best voor doen om juist niet met krijsende banden weg te trekken. Vooral vanuit rotondes gas erop kon erg spectaculair zijn als er een druppeltje of twee was gevallen. Met 185/70 balonnen op 14" zegt mijn rekenprogramma dat je met deze aandrijflijn bij 4000RPM nagenoeg exact 100km/u rijdt, en dat klopt wel met mijn herinnering.

Maar zoals ik al zei, ieder z'n ding. Als je de as houdt en wel een lange bak plaatst blijft de respons op de onderste vier versnelling hetzelfde maar ga je dus inderdaad zo'n drie meter per omwenteling harder. Het is nou niet dat het motortje dat niet zou kunnen trekken en dan bovenin te weinig over zou houden. Verder vind ik zelf de twee liter meer een werkmotor dan eentje die lekker op hoge toeren draait; naar mijn idee pikt een 1750 het daar toch een stuk lekkerder op.

Overigens. Heeft een 1300 TI niet een langere as? Staat me iets bij van 9/41?

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 12:20

Dit zijn de 6 standaard overbrengingen die ik ken:

11/41 - 0.268
10/41 - 0.244
10/43 - 0.233
9/41 - 0.220
9/43 - 0.209
8/41 - 0.195

8/41 zou GTA moeten zijn, 11/41 de Berlina automaat / TI Super / TZ Endurance versie
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 12:28

8/41 zit ook op een 1300 ti volgens mij en later toen hij super werd 9/41.
En met 8/41 kan je met een 2.0 in z'n 2 wegrijden en kan de rest in z'n 5. :oops:
Ik vond het helemaal niks tenzij je aan bergraces doet.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 12:43

Met een beetje 1750 en 1600 as kan dat in principe ook...

Zullen we afrolomtrek van de banden er ook nog ingooien? :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=lm5RkeuKC1Q
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 13:02

8/43 bestaat ook nog meen ik.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 13:13

Tijd voor een definitief lijstje denk ik zo....

Iemand enig (onderbouwd) idee onder welke wagens nou precies welke eindoverbrengingen te vinden waren?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 13:36

ja dat heeft dirk ooit eens weggepent hier, maar ik denk nog toen alles nog bij het oude (forum) was ;)

UTFineS als dat lukt....


Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

di sep 21, 2010 21:20

in de homologatiepapieren van de 1750 GT Am staan al standaard de 9/41 en 10/41 benoemd, als aanvulling (op pagina 10) :
6/41; 7/43; 7/41; 8/43; 8/41; 9/43; 10/43; 11/43; 11/41.... take your pick zou ik zeggen.

De auto die bij ARCA in Breukelen te koop stond zat trouwens een 8/43. Ik vermoed dat die auto het laatst voor heuvelklims was ingezet.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

bartsz

Re: RE: 2.0 motor op 1300 bak+achteras

vr okt 15, 2010 12:26

in de homologatiepapieren van de 1750 GT Am staan al standaard de 9/41 en 10/41 benoemd, als aanvulling (op pagina 10) :
6/41; 7/43; 7/41; 8/43; 8/41; 9/43; 10/43; 11/43; 11/41.... take your pick zou ik zeggen.

De auto die bij ARCA in Breukelen te koop stond zat trouwens een 8/43. Ik vermoed dat die auto het laatst voor heuvelklims was ingezet.
Deze draad wekt oude herinneringen. 8/43 had ik in mijn TZ (heel lang geleden!) en was duidelijk op alle europese circuits beter dan 8/41.
Deed ooit Vaals met een 6/41 (heb ik nog ergens liggen denk ik) in mijn Supertje maar dan heb je een sequentiele flipper geschakelde bak nodig om daar plezier van te hebben.
BartSZ

Terug naar “Tuning onderwerpen”