Knap je dat zo uit je mouw schud! Helaas vind ik in mijn bosch autotechnisch handboekje deze formule niet terug en heb onvoldoende kennis om er veel zinnigs aan toe te voegen. Maar ik zou er nog aan durven toevoegen dat de de diameter wel degelijk verandert bij "drukken" van de vering en dat lijkt me naar de formule kijkend een niet te verwaarlozen hoeveelheid zijn.(hoop dat je je bericht niet verwijderd vind dit soort bijdrage wel leuk)
Uit de mouw schudden, nou ja, ik heb de theorie meerdere malen gebruikt en het is niet zo heel erg ingewikkeld eigenlijk. Mechanica.
Het is niet iets dat in het Bosch-boekje erg snel aan bod zal komen, want het is niet iets wat je echt vaak nodig hebt natuurlijk. Maar welke diameter zie jij meetbaar/significant veranderen dan, bij indrukking van de veer? (Ik heb het hier even over een drukveer met constante diameter, zoals een 75 achter heeft). De kleine d is de dikte van de veer (bij een 75 is dat 13mm), en die verandert toch niet gedurende de veerweg? De grote D is de diameter van de veer, en die is bij een 75 137mm. als je de veer nu in een verenklem zet en je spant hem een stuk in, zal er dan één van deze diameters veranderen denk je? En zo ja, welke en waarom?
Bedenk dat je een schroefveer eigenlijk moet zien als een torsieveer zoals die vooraan een 75 zit, maar dan 'tot een wokkel gedraaid'. De verende eigenschappen komen nog steeds uit de torsie in de dwarsdoorsnede van de veer, net als bij een rechte torsieveer!
EDIT: ik snap wat je bedoelt met de verandering van diameter. Stelling van Pythagoras in dwarsaanzicht op de veer: leg de schuin staande winding vlak, en dan is de effectieve diameter bij volledige indrukking van de veer wat groter geworden. Akkoord
In het geval van de 75: een achterveer heeft een afstand tussen de windingen van grofweg 70mm. De 'helling' die een winding dus maakt in zijaanzicht is dan 35 mm (halve windingafstand) over 137mm (diameter). Als je de winding dus nu vlak legt, verandert de effectieve diameter dus van 137 naar 141,4mm ( wortel uit 35^2 + 137^2). als je dit terug in vult in de formule voor de veerconstante met de waardes die ik (indicatief!!!) voor een 75-veer gebruik die hier toevallig ligt, verandert de veerconstante van 18,7 naar 17,2N/mm, dus een range van 1,5N/mm over de gehele veerweg. Let wel, dat is van volledig onbelast naar volledig ingedrukt. Het praktische werkgebied van de veer is kleiner, immers, je begint al met een indrukking van grofweg 140 a 150mm door het wagengewicht, dus netto zal deze veer in de auto rond de 18N/mm beginnen. De windingen volledig tegen elkaar drukken gebeurt niet, want dan zitten je wielen vól in de wielkasten... Grof gerekend, met een redelijke marge zal de veer dus 0,5N/mm verlopen over zijn veerweg. Niet heel spannend, toch?