Ik ben blij dat je er zoveel verstand van hebt en dat wereldwijd duizenden gebruikers en inmiddels tientallen in Nederland het met veel plezier en effect gebruiken maakt kennelijk geen indruk op je.
Ook niet dat er bijna een landelijke dekking is van dealers/inbouwers zijn, waarvan de meesten Alfa Specialisten, is natuurlijk ook allemaal onzin.
Mijn onderschrift is aangepast, nergens zijn linkjes of prijzen te vinden.
Als je die wel in dit topic vindt mag je me er op wijzen.
Puur gestart om vragen te beantwoorden en mijn kennis te delen. That's all.
Er zijn wereldwijd miljarden autogebruikers tevreden zonder dit spul in hun auto, op die "duizenden gebruikers" zijn die toch echt een heleboel meer. Er zijn ook duizenden mensen tevreden met de verklaring van de paus dat je van condooms aids kan krijgen, dat de witte sporen in de lucht van straaljagervliegtuigen "chem trails" zijn en dat de wereld plat is. Dat je mensen kan vinden die spulletjes inbouwen voor geld is ook niet zo raar. Er zijn ook tientallen garages in nederland waar je TLbuizen onder je auto kan laten monteren, gaten in je bumper kan laten zagen voor een Niflisk aansluiting en sportuitlaten kan laten monteren met stuitend onjuiste PK-claims. De personen waar Silvia Millecam heen ging deelden ook hun kennis, maar ze heeft uiteindelijk naar de verkeerde geluisterd, hoewel er ook mensen waren die haar wel de juiste dingen hebben verteld. Met andere woorden, op miljoenen autogebruikers zijn er altijd wel een paar sukkels te vinden die dingen op hun auto laten schroeven als brandstofmagneten en waterstofomvormers. Dat laatste is trouwens een grappig concept, wat aantoonbaar werkt, als je maar een fatsoenlijke hoeveelheid waterstof bijblaast en niet dat zielige kleine beetje wat die e-baykitjes genereert. Ook daar zie je dus een aantal foute aannames, bewijs wat omgekeerd beredeneerd wordt, gecombineerd met halve waarheden en een mooi praatje waar mensen vervolgens geld aan uitgeven.
Jij deelt volgens mij je kennis uitsluitend om een commercieel produkt aan te prijzen. Ik zie je nergens op dit forum enige andere technische kennis delen en je gaat naar anderen om je "tuning" te laten doen, dus ik vraag me af hoeveel van die kennis van jezelf is en hoeveel je uit het foldertje van je produkt overtikt.
Je laat je grafiekje zien van 1 rollenbanksessie met een auto die aan alle kanten getuned is en er zit een turbo op. Hier geef je geen emissiegegevens bij en je vertelt ook niet welke waardes zijn aangepast om meer vermogen te halen met de water/methanolinjectie. Er is geen enkel bewijs dat de auto niet geknepen was voordat je jouw kitje inbouwde en dat je niet nu een zwaar roetend mormel hebt waar kindertjes en lentecrocussen spontaan van omvallen als jij langs komg blazen. Jouw verhaal dat waterinjectie werkt, kan net zo goed gezien worden als het bewijs dat de standaard intercooler die je gebruikt te klein is voor het vermogen wat je van de motor vraagt. Dat is op zich prima te verklaren, want de fabrikant heeft de auto afgesteld met een lager vermogen en hoefde dus geen grotere intercooler te plaatsen dan deze. Jouw lapmiddeltje wat pas nodig is nadat je aan de auto bent gaan "prutsen" is dus totaal geen bewijs dat het nut heeft om uit te voeren, hooguit dat de fabrikant om economische en practische redenen gekozen heeft om geen veel te grote intercooler in een standaard straatauto te plaatsen. Heb je al geprobeerd om een fatsoenlijke maat intercooler te plaatsen, jouw spul uit te bouwen, de auto opnieuw te laten tunen en dan te vergelijken? Zo nee, dan is je verhaal voorlopig verkeerd om geredeneerd.
Ja, je kan vermogen pakken door water/methanol te injecteren bij een turbomotor. Dat vermogen pak je ook door een grotere intercooler te gebruiken, of de inlaatlucht op een andere manier af te koelen. Ook een atmosferische motor die veel te hete inlaatlucht krijgt door een fout (meestal "getuned" ) inlaattraject zal er wel wat vermogen op terugwinnen. Dit spul inbouwen is alleen pas interessant als je een motor hebt die onder hele moeilijke omstandighedem moet werken zoals hoog in de lucht in een vliegtuig, of als je het uiterste er uit gaat halen, zoals bij een dragrace. Op dat moment wordt vanaf het allereerste ontwerp ook al rekening gehouden met deze techniek en kan je de rest van je ontwerp er op maken dat je zo min mogelijk last hebt van de neveneffecten van de injectie. Op een straatauto zijn er prima andere methodes te verzinnen die niet de nadelen hebben van je waterinjectie, zoals een bot grote tank achterin de auto of regelmatig "tanken", de verhoogde corrosie van je inlaat door een veel hoger percentage alcohol dan waar de fabrikant op heeft gerekend en de hele verbranding van de brandstof in de verbrandingskamer die er niet op is ingesteld.
Sowieso zou ik me zelf nooit willen wagen aan het verkopen van een produkt dat is gebaseerd op het injecteren van methanol in straatauto's van particulieren of bedrijven. Als het percentage methanol hoog genoeg is, is het spul brandbaar en krijg je te maken met aansprakelijkheidsclaims als er brand uit breekt. Als de motor stuk gaat door corrosie door teveel alcohol, ben je ook aansprakelijk te stellen. Ik vind het nogal een risico om te nemen.
Als de belastingdienst er achter komt, krijgen de klanten een naheffing omdat er geen accijns is afgedragen op de alcohol. Dat geldt voor elk percentage alcohol wat je injecteert boven de 1.2%, als het verbrand, is het brandstof en moet je er accijns op afdragen. Ook dient de installatie gekeurd te zijn en moet hij bij de RDW zijn aangemeld als "alternatieve brandstof", net zoals CNG(aardgas) auto's. Daar geldt ook een ander belastingtarief voor, waar die mensen waar je in laat bouwen een dikke naheffing voor kunnen krijgen.
Iets zegt me dat jullie niet aan de veiligheidseisen kunnen voldoen die tegenwoordig voor een alternatieve brandstofombouw gelden met jullie kitje met een paar slangetjes en een ruitensproeierpompje Je moet namelijk voldoen aan exact dezelfde eisen als die voor een LPG-installatie, want je hebt een alternatieve injectie naast de bestaande gezet. Als je ethanol aan de benzine toevoegt is er niets aan de hand, maar als je het los er naast gaat injecteren, is het een alternatieve brandstofombouw en gelden de regels voor LPG. Er is geen noodafsluiter, er zit geen dampafvanginstallatie op en het zal me verbazen als jullie tankjes en slangen de juiste brandwerende keur hebben. Hetzelfde geldt voor eisen aan doorboring, beschadiging en dergelijke. Ik hoop voor je dat je al je klanten daar voor waarschuwt?
Samengevat: Er mag absoluut geen druppel alcohol bij, of je bent zwaar strafbaar bezig in een straatauto.
Als je me niet gelooft, lees dan eens de wet op de accijns, artikel 25.2, of vraag het na bij de Douane (die innen accijnzen), de belastingdienst en de RDW. Dat zijn de mensen die jouw klanten kunnen pakken dus neem het vooral niet van mij aan, maar van een autoritieve bron. Of geloof je mensen op hun mooie blauwe ogen en een vlot verhaaltje, net als jouw klanten ook doen?