1. geen turbo in een giulia. It can be done, maar vereist wel heeeeel veel aanpassingen aan de auto. (en wordt dus kostbaar, hoewel het basisblok misschien inderdaad niet duur is). Er staat bij Mugello een squadra met turboblok te koop, maar die maakt op het circuit niets klaar. (de 33sw van Forza 33 is zeker net zo snel, zo niet sneller).)
Als je richt op 150 pk is een nord een hele goede keuze, heel eenvoudig en goedkoop naar 150 pk te brengen, met ietje erbij regio 170, en de volgende stap is een raceblok regio 185pk. Kan desnoods uitgesmeerd worden, dan moet je het draaiend gedeelte goed voorbereiden.
Een TS is een zeer goed alternatief. Als je daarmee heel ver wilt en kunt (financieel)gaan kom je richting 200pk (en dan heb ik liever een TS met 200pk dan een turbo).
Zie ook de site van de familie Banks (
www.alfaholics.com) voor hun GTA replica met TS.
Op AlfaBb.com staat over zijn motor wat meer info.
Welke motor je ook kiest: zorg dat het draaiend gedeelte goed is: dus alles uitbalanceren en uitwegen, blok en drijfstangen lijn cq grondboren etc. vliegwiel verlichten, liever voor de lange termijn alu of stalen vliegwiel. (je standaard 2 liter vliegwiel levert geld op, dus scheelt in de aanschaf nieuwe vliegwiel). drijfstangen shotpeenen. Eventueel zou je een grotere boring met gesmede zuigers kunnen overwegen. De rest kan later, want dan hoeft alleen de kop eraf voor aanpassingen.
Met een goed uitlaatsysteem is ook heel veel te halen, bv 60mm CSC.
Sper: gewoon een berlina sper-as. De beste overbrenging is erg afhankelijk van je motor (vermogen en koppel) en waar de auto de meeste km doorbrengt (wat noem je gewoon straatgebruik?, binnenwegen (zeg maar rallywegen) of snelweg).
De sper is ook eenvoudig te veranderen naar meer sperwerking.
Over de bak hoef je je geen zorgen te maken, die kan probleemloos 200pk aan. gewoon goed reviseren. Wel belangrijk is een goed vliegwiel en drukgroep. Maar alles is te koop.
weer belangrijk: wat wordt de motor!
wielophanging voor straat:
28mm stabi voor, alles in de powerflex hangen, liever bilstein voor en koni rood achter. (EB spares heeft zegt men speciale afstelling Bilsteins) en eigenlijk zou ik voor de wielophanging kiezen voor een setje als dat van bv Alfaholics of EB spares. Zij hebben al het denkwerk al gedaan. Tevens instelbare camberstangen voor.Bedenk wel: met powerflex wordt hij best wel stug!
Ik heb een spider type 4 met globaal deze opzet, en dat rijdt perfect. (voorzijde zit niet in powerflex overigens, maar in std rubbers).
Succes!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.