giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jul 30, 2011 12:03

#-o Ik geef het bijna op...

@ Kitaro;

Als je de rest van dat gequote forum leest zie je dat ze hem daar ook niet geloven. Zijn uitleg over de werking van die bank is erg summier en hij herhaalt zelf alleen maar het stukje dat jij quote, geen verdere onderbouwing. Dat er enkele anderen tegen hem ingaan omdat ze het er ook niet mee eens zijn lees je overheen? :? Als je mijn gegooglede link had gelezen had je heel wat meer uitleg gehad. Die beste man zal misschien wel de bank kunnen bedienen maar weten hoe hij werkt doet hij niet blijkbaar. :roll:

En zo te lezen is een meting bij hun ook niet alles; ze 'ijken' de toerenteller met de bank. Dat is natuurlijk nooit precies. Geen enkele toerenteller in ee auto is helemaal exact. Je hebt dan wel een mechanische verbinding tussen de krukas en wielen waardoor er een bepaalde verhouding zit in de toerentallen die beide draaien maar hoe ga je die recies uitrekenen? Dan moet je de exacte overbrengingsverhoudingen weten ( welke versnellling 1:1 is is het belangrijkste), de exacte eindoverbrenging, de exacte rolomtrek van de banden en de exacte rolomtrek van de rol van de bank. Als je hier ergens iets te vroeg achter de comma afrond kom je al gauw een paar 100 toeren verkeerd uit. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Hoeveel vermogen heeft jouw alfa motor?

za jul 30, 2011 15:39

ga maar eens rollen en rol 1 keer met een goede meting van je toerental.
En rol 1 keer met bewust een verkeerde invoer van je toerental.

Als ik gelijk heb heb je tweemaal hetzelfde vermogen met een ander koppel. Als jullie verhaal deugt heb je twee verschillende topvermogens maar wel met hetzelfde maximum koppel.

Het rekensommetje wat men doet heeft als basis het koppel en rolsnelheid die de bank meet.
Daarna wordt uitgerekend wat het koppel en vermogen aan de krukas is.
Voor die rekensom gebruikt men de overbrengverhouding van de rol tot de krukas.
Die bepaal je door het toerental bij de rolsnelheid te ijken.

Wanneer je die waarde van het toerental dus veranderd krijg je andere berekende waarden aan de krukas en klopt niks meer.

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

za jul 30, 2011 16:45

Jullie blijven echt hangen in senser hup enzo.

Kijk nu even welke data beek invoert in dat excel bestand. (e3, e5,e7 enz...) De rest wordt berekend. Dit is een bestand van een meting van mijn eigen auto toendertijd. En deze is van beek, heb er niet zelf in zitten hanessen.
Dus als meting wordt er een tabeletje pk's gecreeerd. koppel*toerental rol v.d. bank => dit zijn je pk's.
Door nu deze te vergelijken met het toerental dat de auto doorliep bij je meting kun je het koppel van het motorblok uitrekenen.

Het rekensommetje wat men doet heeft als basis het koppel en rolsnelheid die de bank meet. => gemeten pk's, dat is de uitvoer
Daarna wordt uitgerekend wat het koppel en vermogen aan de krukas is. => vermogen heb je dan voor het koppel aan de krukas heb je het toerental nodig van het motorblok
Voor die rekensom gebruikt men de overbrengverhouding van de rol tot de krukas.
Die bepaal je door het toerental bij de rolsnelheid te ijken.

Wanneer je die waarde van het toerental dus veranderd krijg je andere berekende waarden aan de krukas en klopt niks meer.
Nee, de pk waardes blijven gelijk maar je koppel zal hoger/lager zijn en je zal op het verkeerde toerental je pk's zien staan. Succes ermee.

ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za jul 30, 2011 16:57

Je zou elkaars telefoonnummer eens kunnen uitwisselen en dat praattechnisch kunnen bespreken..... :lol:
Op zich best een intressante discussie, die erg netjes verloopt overigens. :wink:
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jul 30, 2011 17:02

Lees ik nu tussen de regels door dat je me stiekem wel gelijk geeft dat koppel en toerental van de bank worden gemeten?
Dat was voor mij namelijk kernpunt van de discussie, niet wat er verder allemaal berekend wordt...

Beetje discussie kan geen kwaad toch...

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

za jul 30, 2011 18:56

Verschil van mening komt waarschijnlijk omdat jullie kijken op het niveau van wat er zit aangesloten aan sensors. En ik puur kijk welke data er uitrolt als eindproduct.
Jullie verhaal is iets wat de persoon die gerolt wordt nooit gaat zien. Maar waar je alleen wat aan hebt als je zo'n ding moet bouwen of onderhouden. Was ook helemaal niet waar ik op doelde of waar ik de discussie over aan ging.

Voor de discussies over de waardes die een specifieke auto oplevert heb je alleen de gegevens tot je beschiking waar ik nog steeds achter sta. Dus de pk's rollen uit de bank (wat er ook aan tussen berekeningen intern gebeuren, dat is dus niet je input voor de grafiek richting klant.)
Waardoor een verkeerde toerental aflezing/uitlezing van het gerolde voertuig je dus wel het juiste vermogen oplevert maar bij een verkeerd toerental met een onjuist koppel.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 30, 2011 23:05

Maar die laatste zin klopt dan alsnog niet?

Als de rollenbank een X aantal Nm meet op de aangedreven rol bij een Y toerental levert dat een Z aan vermogen op, dat is dat rekensommetje dat steeds terugkomt. Het aantal Nm dat je overbrengt op de bank blijft hetzelfde, het is immers dezelfde auto. Als je het toerental nu anders ingeeft zal het vermogen toch echt veranderen.. :? Dit is simpelweg mathematisch met elkaar verbonden namelijk.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 30, 2011 23:47

Allemachtig, wat een discussie is dit geworden :lol: Nogmaals, het is niet zo ingewikkeld. De bank meet een kracht die op een arm wordt uitgeoefend, Dat is koppel. Vervolgens wordt dat door de software van de bank vermenigvuldigd met het toerental van de rol (dat is namelijk het enige toerental dat de bank 'begrijpt'). Effectief heb je dan het koppel wat de wielen op de rollen overbrengen gemeten (hierbij verlies je dus al een percentage in slip!).

De grap is dat in het geheugen van de bank nu een koppel- en vermogenskromme staan, met op de X-as het toerental van de rollen. Om dit vervolgens te relateren aan het motortoerental moet je de bank eerst de verhouding leren tussen het rollentoerental en het motortoerental. Dat kan door te 'ijken', maar dat is niet zo precies door A) afleesfout en B) niet-constante slip. Een betere methode is om dit rechtstreeks uit de ECU of vanaf de ontsteking te halen.

Vervolgens wordt er door de software van de bank dus altijd gerekend om de curves tegen het motortoerental uit te zetten. Hoe dit gebeurt is afhankelijk van de bank en de programmeur. Dit kan verklaren waarom de Excel-sheet de indruk geeft dat het vermogen rechtstreeks is gemeten en het koppel is berekend; immers, het kan best zo zijn dat de software in de bank alleen de tabel vermogen/motortoerental uitvoert naart Excel waarna in Excel het koppel wordt uitgerekend. Dat doet niets af aan het feit dat er kracht en dus koppel is gemeten!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 31, 2011 01:01

@evo , die zin klopt perfect er zijn alleen twee toerentallen en twee koppels. :wink:

X,Y en Z staan vast in jouw voorbeeld. En daar volgt dus een maximum vermogen uit. (allemaal gemeten met data van de rol)

Maar het toerental uit die vergelijking is ongelijk aan het toerental van het motorblok op dat moment.
Daarom moet je dus het toerental van het motorblok kennen (ongelijk aan Y) waarna je weet wat het koppel van het blok was aan de krukas (ongelijk aan X)

Zet je dat toerental te hoog dan zal het koppel van het blok te laag worden weergegeven omdat Z vast staat. Zet je het toerental waar Z ligt te laag dan zal er een te hoog koppel voor je blok uitkomen.

Stel bijvoorbeeld je hebt 300Nm bij 4000 toeren als maximum vermogen moment van de auto die je meet.(Z=171pk) (waarbij de rol mischien maar 1000 toeren maakte maar daarbij wel 1200Nm mat=171pk=Z )

Vul je dan in (door een verkeerde meting) dat je toerental daar 2000 toeren was dan zal er dus 600Nm op je uitdraai staan. En vul je per ongeluk 8000 toeren in dan zal er 150Nm op je uitdraai verschijnen.
Oftewel de pk's kloppen nog steeds maar ze staan op de verkeerde positie in de grafiek en daarmee vertekenen ze de Nm's.

We zijn het verder best wel eens denk ik.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 31, 2011 01:07

:lol: Nu snap ik wel wat je bedoelde in ieder geval. :wink: Ik las jouw zin op een iets andere manier. :wink:

Jij ging als het ware uit van twee grafieken, een van de auto en een van de bank, het verschil in toerental is dan tussen die twee grafieken. Ik zat in 1 grafiek te denken en dan kan jouw situatie niet gebeuren. :wink:

Als mijn GTV klaar is gaat hij in ieder geval ook op de bank voor het mappen, zal de uitdraai dan ook wel posten. :D

kitaro
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 31, 2011 01:25

Ik kan niet wachten. Bedankt voor het sparren :thumbs:

Ik vond nog een mooi voorbeeld door Beezztie zijn twee grafieken op bladzijde 15.

Onixx geeft 129,7 pk op met 178,6 Nm. Max toerental is 6400 rpm
Bas geeft 134,5 pk op met 160Nm. Max toerental is 7000 rpm

Vermogens zijn bijna gelijk, maar er zit best verschil in het koppel en het maximum toerental.

De auto van Beezztie is een 1600 ongeblazen blokje en dan verwacht je ongeveer 160Nm. Ik denk dat daar Bas dus de toerentallen beter heeft gemeten. En daardoor dichter bij het correcte koppel aan het blok zit.

Ik denk dat de rev-limiter van die fijne 1600 dan ook op 7000 zit en niet op 6400.
Laatst gewijzigd door kitaro op zo jul 31, 2011 02:11, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 31, 2011 02:05

Zal nog wel even duren gok ik. :( Maar zal dan wel de moeite waard zijn hoop ik. :wink:

Ik zal in ieder geval in de gaten houden hoe ze het toerental van de motor meten. :lol:

Animale Bianco
Full Member
Full Member

do aug 04, 2011 21:21

Heb in de 2e uitdraai de vermogen- en koppelkromme van de 3.0 naast die van de 3.2 gezet. Beide metingen op dezelfde bank gedaan. Of de gemeten waarden 100% kloppen of niet, geeft het wel een indicatie van de gemaakte winst die de motorwissel heeft opgeleverd.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 04, 2011 21:27

Zie ik daar nu echt staan dat er maar 145 pk aan de wielen gemeten wordt? :? En 110 pk aandrijfverlies? Dat lijkt me wel heel sterk... :evil:

Animale Bianco
Full Member
Full Member

do aug 04, 2011 21:55

K ga ervan uit dat de automaat een slechte invloed op de meting vd aandrijfverliezen heeft, anders kan ik het ook niet verklaren. Het gebeurt in elk geval in beide metingen.

Geloof me, er zijn wel meer pk's aan de wielen dan 145, gelukkig wel :wink:

De software kende de Sporttronic variant niet...daarom staat op de uitdraai vermeld dat het om een handgeschakelde uitvoering gaat.
Laatst gewijzigd door Animale Bianco op do aug 04, 2011 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Terug naar “Tuning onderwerpen”