bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 15:30

Prestaties zijn gewoon zeer mager en motor verbruikt toch nog behoorlijk wat benzine.
Is wellicht de meeste temperamentvolle maar helaas zonder de lusten. Tetter een 2.0
in het vooronder en je hebt een 10 maal fijnere Giulia met goede prestaties, praktisch
gelijk benzineverbruik ,veel meer rust en goede koppelcurve.

We hebben thuis Nuova 1300 en 33 1.3S gereden. Het zijn echt leuke Alfa's maar het feest
is gewoon vele malen beter met het stijgen van de cilinderinhoud en vooral meer koppel.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 15:55

Hallo allemaal,

Wat doen een GTA uitlaat (kosten die echt €1100 ongeplaatst??) en K&N sportfilters met de prestaties van een '71-er Giulia GT 1300 junior?

Ik ben namelijk opzoek naar een 1750 of 2000, heb een leuke 1300 gevonden maar ben bang dat ie traag is.

Mvg, Klaas
(toekomstig Alfa rijder)
Klaas,
Als het degene is die in je Alfatar staat.... DOEN!
Alleen al voor de kleur..... :mrgreen: oké... ik ben niet geheel objectief in dit geval natuurlijk :wink:

Vind wel dat Bert en Cavolo gelijk hebben en zou ook voor een 2-liter gaan. Heb in/op mijn (originele 1300) Prugna Bert dan ook een 2-liter motor en achteras zitten. 1300 as met 2-liter blok is wel lekker sprinten maar wordt op een gegeven moment vervelend.

Als je dan toch een behoorlijk bedrag uit zou willen geven voor een uitlaatsysteem voor een paar extra PeeKaas, kan je net zo goed de 1300 kopen en van het geld wat je voor de uitlaat uit zou geven een 2-liter blok in laten bouwen. Dat levert veel meer PK's op. Of gewoon door blijven zoeken naar een 1750 of 2-liter.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 16:03

Heb in/op mijn (originele 1300) Prugna Bert dan ook een 2-liter motor en achteras zitten. 1300 as met 2-liter blok is wel lekker sprinten maar wordt op een gegeven moment vervelend.
(ervaringsgewijs) volledig mee eens !
(niet ervaringsgewijs) scheelt het echt zo veel met een 2.0 achteras dat het de kosten en moeite waard is ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KlaasH
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: ma sep 12, 2005 10:50
Locatie: Rotterdam

RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 16:16

Misschien verklaart dit mijn vragen, ik ga zaterdag kijken en rijden in:
-prugna 1300 lusso (met 2.0 motor, bak en as)
-gele 1300 junior (1.3 met K&N filters, GTA uitlaat, bilstein onderstel, volledig rallyklaar)

Heb voorkeur voor de 2 liter. Ondertussen volgende dingen reeds in gedachten voor toekomst/rally's:

-Electrische radiator ventilatie
-Bumpers eraf
-Kleinere krukas poelie -> dynamo & waterpomp
-Ander luchtfilter erop of; huidige aanpassen en dan kiezen voor extra flow of extra drukopbouw (wie weet wat beter is?)

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 16:55

Heb in/op mijn (originele 1300) Prugna Bert dan ook een 2-liter motor en achteras zitten. 1300 as met 2-liter blok is wel lekker sprinten maar wordt op een gegeven moment vervelend.
(ervaringsgewijs) volledig mee eens !
(niet ervaringsgewijs) scheelt het echt zo veel met een 2.0 achteras dat het de kosten en moeite waard is ?
Voor wat betreft het niet ervaringsgewijs....

Het schakelt allemaal veel lekkerder.... met de 1300 achteras was de 1e versnelling gewoon veel te kort, veel te snel schakelen. Nu met de 2-liter as (Berlina) merk ik gewoon dat het allemaal wat beter op elkaar afgestemd is.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: TUNING 105

wo sep 14, 2005 19:15

met de 1300 achteras was de 1e versnelling gewoon veel te kort, veel te snel schakelen.
Zo ervaar ik 't ook. Voelt als de 1ste van een mountain - bike ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Cavolo

RE: TUNING 105

zo sep 18, 2005 06:04

2000 achteras met sper, dat drift ook nog eens stukken beter....:)

Voordelen van een standaard 2-liter: (bertone/spider/berlina)
-2000cc op het kenteken, geen gezeik met RDW en verzekering
-grotere remmen (en fusees)
-sperdifferentieel
-origineel houden? (persoonlijk)
-altijd bak met lange 5
-veel sneller dan een 1300

Voordelen van een 1300:
-goedkoper
-meer toeren draaien
-iets lichter

Je rally mods lijken me een goed begin. Verder:
electrische ontsteking lijkt me slim voor rally's en een carterbeschermer ook.
op het (oude) forum staan complete specs van opgefokte 105's. Daar zou ik even kijken.

Ciao,

Bart

ps. 1300 beginnen en dat blok afbeulen tot het klapt is ook best leuk. daarna lepel je er een 2 liter in. andere opties zijn een 2.1 liter of een twinspark motor uit een 75 (injectie of carbs) Vroeger hielp ik Toine vd Laan met 2liter en twinsparkconversies http://www.classicalfa.nl supercool om te zien hoe een suffe 1300 ineens een monster werdt dat schreeuwde om grotere remmen, bredere banden, koni's/bilsteins en een sperdiff. Angstige ritjes in een 2.1 Giulia die verder standaard was.... rijden en glijden in de regen..... (op 165R14 bandjes uit 1974)

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1169
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

ma sep 19, 2005 13:47

Wat is dat nu voor waardeloos gedrag een blok aftrappen tot het klapt. Dat is iets voor slopels en volkswagens.....

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: TUNING 105

ma sep 19, 2005 13:52

Zonde voor die liefhebber die nou net een 1300 blok zoekt. (bv om zijn auto origineel te houden)
:?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Cavolo

RE: TUNING 105

ma sep 19, 2005 14:18

origineel...... dan moeten de nummers ook 'matchen' dan had je toch niets aan mijn afgetrapte motor...

Trouwens, is me nooit gelukt om m kapot te krijgen. olie stoken deed ie wel, maar klappen nooit. Misschien dat ik dat warmrijden achterwege had moeten laten.... :) Nog een voordeel: de topsnelheid wordt steeds hoger: na het goed 'lostrappen van mn 1300tje en het verwijderen van de antenne en rechterbuitenspiegel liep ie 178 echte km/uur !! (gemeten met een stopwatch op de a12 adhv 100meter paaltjes over een afstand van 2x 3km)

Voordeel van een 2 liter is dat warmrijden veel makkelijker op te brengen is: je kunt vrij normaal rijden en zeker met een langere achteras hoef je niet als een oude van dage weg te rijden bij het stoplicht als je motor nog koud is. Met een 1300 erger je je als boyracer al snel kapot als de motor nog koud is.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

do mar 02, 2006 17:09

Sff updaten. :wink:

Ik ga binnen kort m'n inlaatas eens even "Dre-en". 2mm vroeger was de boodschap toch? Das lastig meten. Hoeveel gaatjes is dat in je nokkenaswiel???
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za mar 11, 2006 19:23

En... Wie?? :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

za mar 11, 2006 21:40

Coole kruk.......
gewoon en de mijne....

Afbeelding - gewone 1800 kruk uit een alfetta... en in het blok mijn bewerkte... 8)

Afbeelding


Blij.....
maar evengoed heeft @@ daar niet veel aan......
ik wel!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: RE: TUNING 105

za mar 11, 2006 22:47

-Kleinere krukas poelie -> dynamo & waterpomp
Wat levert je dat op?
SCARB 00694

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

zo mar 12, 2006 08:51

Mooi krukkie Rik. Jammer genoeg geen 2 liter...:biggrin:
Wie heeft dat voor je gedaan????????? :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Tuning onderwerpen”