Ok, ik ga weer verder waar ik was gebleven. Nu in delen de drukverlies bepalen
-1. ronde aanzuigleidingen
-2. de overgangen en bochten
-3. vierkante luchthoeveelheidsmeter
-4. plenum
-5. aanzuigleiding naar de cylinder
Drukverlies door wrijving in rechte aanzuigleidingen met een constante cirkelvormige doorsnede wordt berekend met de formule
De wrijvingsfactor lamda is afhankelijk van:
- het Reynolds (Re) getal
- de middellijn van de aanzuigleiding,
- de kinematische viscositeit en
- de temperatuur
- de relatieve wandruwheid, deze bepaal je uit: E = k/d.
waarin:
k = wandruwheid [mI
d = binnenmiddellijn [mI
Een aantal wand ruwheden:
naadloze aanzuigleidingen
staal 0,045 k [m.10-3]
aluminium 0,045 k [m.10-3]
kunststof 0,01 k [m.10-3]
felsnaad aanzuigleidingen
verzinkt staal 0,15 k [m.10-3]
roestvast staal 0,15 k [m.10-3]
aluminium 0,15 k [m.10-3]
flexibele aanzuigleidingen
metaal of kunststof 0,5 tot -3 k [m.10-3]
De stroming in de aanzuigleidingen wordt turbulent voor Re(aanzuigleidingen) = V.D/kv > 2000-3000 (snelheid * Diameter ?dynamische viscociteit). Bij een heel nette aanstroming kan de omslag naar turbulent pas bij Re=3000 optreden.
Lambda is moeilijk te berekenen. Daarom is deze samen met de dichtheid en snelheid omgezet in een drukverlieswaarde R [Pa/m]. Uit een nomogram is deze waarde voor ronde en rechthoekige leidingen te lezen. Dit is jammer want nu moet voor elk ontwerp eerst de R uit de nomogram worden gelezen voordat je deze in de spreadsheet kunt invoeren.
Bij bochten en overgangen is lamda.l/d vervangen door een Psie, die ook in een tabel staat:
Rond
Recht
Om hier de weerstand uit te lezen moet je eerst de hydraulische middellijn berekenen uit het rechthoekig kanaal.
Voor de berekeningen in het excelbestand gebruik ik de luchtsnelheid!
d
hyd= (2*a*b)/(a+b)
waarin a en b = de beide lengte zijde van het rechte kanaal in mm.
Berekening:
Drukverlies rechtstuk rond
+ Overgang vierkant
+ Drukverlies LHM
+ Overgang plenum
+ Drukverlies plenum
+ Overgang plenum-toevoerleiding
+ Drukverlies toevoerleiding naar cylinder
=
De berekeningen zijn gebasseerd op luchtkanaalberekeningen voor luchtinstallaties volgens ISSO-17.
Klik hier om zelf drukverliezen te berekenen
Veel plezier.
Komende week de uitleg en afronding!
Drukopbouw RAM-air
(+ terugwinning in de cylinder)