Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 19:00

nou vraag 1:
Waar plaats je in zo'n geval de luchthoeveelheidsmeter?? (die vlinderklep)

;)
Die blijft waar hij zit, achteraan je aanzuigbuis of verhuizen in het plenum (gezien bij een 75). Maar berekeningen doe je alleen als hij helemaal open staat. Dat heeft hij ook een bepaalde middellijn (hoogstwaarschijnlijk kleiner dan de aanzuigleiding) dus je hebt er een bepaald drukverlies over. Ook dat is te berekenen en/of te meten. In het plenum gaat door de snelheidverlaging de druk weer omhoog.

Volgens mij zijn er twee wegen. Hou de snelheid in het hele aanzuigsysteem constant want, vertragen en versnellen gaat gepaard met verlies.
Of Zorg dat je druk in je plenum zo hoog mogelijk is, door gebruik te maken van RAm-air en een groot volume van je plenum.

Maar volgens mij ga ik voor mijzelf te snel.

Voordat ik de spreadsheet ga uitbreiden heb ik gegevens nodig over de lengte van de aanzuigbuis, inderdaad de positie van de lmm, de middellijn van de lmm.
Daarna komt het plenum. Of de lmm wordt verplaatst.

Hebben jullie Suggesties??? Foto's???

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 19:55

Maarja, wie durft Brunsy tegen te spreken :roll:
Ik, maar hij is dan ook me mattie, je weet. 8)

Over de LMM.. als we al met ram-air bezig gaan, kunnen we die wel vervangen door een MAP sensor niet ?

Andretti Molletti

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 20:36

Niet... ;)


je moet dan ineens positieve druk kunnen meten en gebruiken!!!
Daarnaast is een LHM (geen LMM) VIERkant!!!

rekent u even voor??

;)

Ik ben bang dat je flap altijd al opengeblazen wordt voor een klein stukkie.. ongeacht je stand gaspedaal...
Stel hij zit voorop.. je laat gas los en dan staat i nog net effe open.. motor spuit in ...

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 22:25

Niet... ;)


je moet dan ineens positieve druk kunnen meten en gebruiken!!!
Daarnaast is een LHM (geen LMM) VIERkant!!!

rekent u even voor??

;)

Ik ben bang dat je flap altijd al opengeblazen wordt voor een klein stukkie.. ongeacht je stand gaspedaal...
Stel hij zit voorop.. je laat gas los en dan staat i nog net effe open.. motor spuit in ...
Ik trek hem net uit de garage, wat een lelijk ding. En inderdaad vierkant, driehoekig, zelfs iets wat op een vierkante venturi lijkt, een bypass buiten het filterhuis om!
Een onderdrukmeetpunt en een gloei- weerstandsdraadje?
Geen aerodynamisch hoogstandje.

Dus geen luchtmassameter maar een luchtshoeveelheidsmeter. :roll:

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

di jun 20, 2006 23:05

Niet... ;)


je moet dan ineens positieve druk kunnen meten en gebruiken!!!
Daarnaast is een LHM (geen LMM) VIERkant!!!

rekent u even voor??

;)

Ik ben bang dat je flap altijd al opengeblazen wordt voor een klein stukkie.. ongeacht je stand gaspedaal...
Stel hij zit voorop.. je laat gas los en dan staat i nog net effe open.. motor spuit in ...
Ik trek hem net uit de garage, wat een lelijk ding. En inderdaad vierkant, driehoekig, zelfs iets wat op een vierkante venturi lijkt, een bypass buiten het filterhuis om!
Een onderdrukmeetpunt en een gloei- weerstandsdraadje?
Geen aerodynamisch hoogstandje.

Dus geen luchtmassameter maar een luchtshoeveelheidsmeter. :roll:
De vullisbak in d'rmee ! :evil: Met een MAP kan je gewoon pos en neg druk meten... GoTech kan daar gewoon mee overweg hoor Dre ;)

EDIT; kan het in eerste instantie niet effe zonder dat maffe klepje ? :wink:

Andretti Molletti

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

di jun 20, 2006 23:45

als je dan toch voor power gaat neem dan een gaskleppostie t.o.v. rpm regeling ;)

Die weerstand die in de LHM steekt is je luchttemperatuursensor

Daar zit trouwens ook een stuk winst!!
Koele lucht ipv warme!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

do jun 22, 2006 10:11

Andretti, jij hebt toch ook de tip van verminderen van de veerweerstand van L-jet en hercalibreren ECU voor verbeteren airflow?

Wat ik persoonlijk een groot nadeel van creeren van zo koel mogelijke inlaatlucht is de toename van benzineverbruik. De inlaattemperatuur is voor max. vermogen wellicht niet ideaal maar boven de 120 km/h is het wellicht 40 graden. Wel iets hoger dan wenselijk maar nog niet slecht.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

zo jun 25, 2006 22:12

Niet... ;)
Daarnaast is een LHM (geen LMM) VIERkant!!!
Afbeelding

De vullisbak in d'rmee ! :evil: Met een MAP kan je gewoon pos en neg druk meten... GoTech kan daar gewoon mee overweg hoor Dre ;)
EDIT; kan het in eerste instantie niet effe zonder dat maffe klepje ? :wink:
Afbeelding

Zo ..... volgende week opnieuw beginnen :D
Nee hoor deze zit wel in de berekening!
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op wo sep 20, 2006 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

ma jun 26, 2006 23:16

De resonatie berekeningen worden gedaan met behulp van eigenfrequentie berekeningen van een massa aan een veer.
Hiervoor moet je eerst bepalen wat de massa en wat de veer is die je gebruikt.

Dit kan met de volgende vereenvoudigingen:
- Alleen de massa van de lucht in het inlaatkanaal wordt gebruikt:
- Als veren worden de luchtvolumes in de cylinder en plenum gebruikt.
- De lucht in het plenum en cylinder ondergaan een isentrope toestandsverandering (Bij een isentroop proces wordt er geen warmte toe- of
afgevoerd en het proces is omkeerbaar).

Afbeelding

Massa inlaat:
Minlaat = rho.Ainl.Linl = rho.Vinlaat.
rho = dichtheid lucht
Ainl= oppervakte inlaatkanaal (middellijn)
Linl= lengte inlaatkanaal
Vinl= Volume inlaat (inhoud)

Veerconstante Plenum en Cylinderinhoud
Als F de kracht om de lucht een afstand x in te drukken. Dan is de veerconstante C = F/x
x = een (kleine) afstand.

Isentroop:
F = Ainl.dP
PV^k· = constant => dp/dV=k(P/V) => dP = k(P/V).dV
dVinl = Ainl.x.

F= kracht
dP= drukverandering
k (adiabatenconstante)= Cp/Cv. = 1,4 voor lucht.
V kan zijn Vplenum en Vcylinder

Hieruit volgt voor de veerconstante:
C = F/x => Ainl.dP/x => Ainl.k(P/V).dV/x => Ainl.k(P/V).Ainl.x/x => A^2inl.k(P/V):
C =(k.P.A^2inl)/V
Dit is de veer constante. Deze is blijkbaar afhankelijk van de oppervlakte van het inlaatkanaal (de middellijn) en Volume van het plenum en

de cylinder.
Veercontante Plenum = Cple =(k.P.A^2inl)/Vplenum
Veercontante Cyl= Ccyl =(k.P.A^2inl)/Vcyl,eff

Waarbij het effectieve cilindervolume:
Veff = Vl + Vd/2
Vl = het loze volume
Vw = het werkende volume (slag x oppervlak zuiger)

Alle benodigde gegevens zijn bekend.
De eigenfrequentie bereken je met:
No= ((Cple + Ccyl)/Minl)^0,5
in toeren per minuut is dat dan:
No = 60/2.pie.((Cple + Ccyl)/Minl)^0,5 of (60/2.pie).(Ainl/Linl).((Ainl.Linl/Vple) + (Ainl.Linl/Vcyl))^0,5

Heeft er iemand een natuurkunde leraar in de buurt die dit kan narekenen?
Afbeelding

Klik hier om zelf resonanties te berekenen
Veel plezier.

Als je fouten tegenkomt (kan altijd) meld het mij dan, dan kan ik het verbeteren.

Bovenstaande kennis komt uit mijn oude thermodynamica boeken, van het internet en andere forums en dient alleen als rekenhulpmiddel.
In de praktijk blijken bovenstaande berekeningen niet 1 op 1 te gebruiken. Wel zijn deze formules met een correctiefactor bruikbaar. Deze wordt poefondervindelijk bepaald.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

do jun 29, 2006 21:07

leuk, feeeed me :mrgreen:
Zo is dat.

Even citeren uit eigen werk. Het gaat over onderhoud en inspecties aan stationaire gasmotoren.
Hoofdstuk 5 werkingsprincipe. Maar het is voldoende om de basis van een motor te begrijpen.

Hieruit blijkt dat bijvoorbeeld dat het rendement theoretisch alleen afhankelijk is van de compressieverhouding (bij een ideaal proces).

Ik moet even zeggen dat ik het boek geschreven heb ik opdracht van Kenteq en dat het oude logo van Intechnium er nog opstaat.
Als iemand geïnteresseerd is in het boek dan kan hij mij een PB sturen en ik zorg dan dat je in contact komt het Kenteq.

Beetje reclame maken voor eigen werk mag toch wel moderator? Op mijn site staat meer informatie hierover.

Om dit hoofdstuk te kunnen lezen zou je eerst SVGViewer moeten installeren. Een voordeel hiervan is dat je op de bladzijdes kan inzoomen en verschuiven.
Later kom ik met meer berekeningen over het volumieke rendement en verliezen in het aanzuig traject.

Werkingsprincipe gasmotor

Veel plezier
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op wo sep 20, 2006 17:16, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

za jul 01, 2006 21:52

vorig jaar geschoten van de 75 IMSA hoezo groter is beter :lol:
http://i4.tinypic.com/16bn79f.jpg

Heida gaat wat subtieler
http://i4.tinypic.com/16bnd5g.jpg

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

wo sep 20, 2006 17:19

Ok, ik ga weer verder waar ik was gebleven. Nu in delen de drukverlies bepalen
-1. ronde aanzuigleidingen
-2. de overgangen en bochten
-3. vierkante luchthoeveelheidsmeter
-4. plenum
-5. aanzuigleiding naar de cylinder

Drukverlies door wrijving in rechte aanzuigleidingen met een constante cirkelvormige doorsnede wordt berekend met de formule

Afbeelding

De wrijvingsfactor lamda is afhankelijk van:
- het Reynolds (Re) getal
- de middellijn van de aanzuigleiding,
- de kinematische viscositeit en
- de temperatuur
- de relatieve wandruwheid, deze bepaal je uit: E = k/d.
waarin:
k = wandruwheid [mI
d = binnenmiddellijn [mI

Een aantal wand ruwheden:
naadloze aanzuigleidingen
staal 0,045 k [m.10-3]
aluminium 0,045 k [m.10-3]
kunststof 0,01 k [m.10-3]

felsnaad aanzuigleidingen
verzinkt staal 0,15 k [m.10-3]
roestvast staal 0,15 k [m.10-3]
aluminium 0,15 k [m.10-3]

flexibele aanzuigleidingen
metaal of kunststof 0,5 tot -3 k [m.10-3]

De stroming in de aanzuigleidingen wordt turbulent voor Re(aanzuigleidingen) = V.D/kv > 2000-3000 (snelheid * Diameter ?dynamische viscociteit). Bij een heel nette aanstroming kan de omslag naar turbulent pas bij Re=3000 optreden.
Lambda is moeilijk te berekenen. Daarom is deze samen met de dichtheid en snelheid omgezet in een drukverlieswaarde R [Pa/m]. Uit een nomogram is deze waarde voor ronde en rechthoekige leidingen te lezen. Dit is jammer want nu moet voor elk ontwerp eerst de R uit de nomogram worden gelezen voordat je deze in de spreadsheet kunt invoeren.

Bij bochten en overgangen is lamda.l/d vervangen door een Psie, die ook in een tabel staat:

Rond
Afbeelding

Recht
Om hier de weerstand uit te lezen moet je eerst de hydraulische middellijn berekenen uit het rechthoekig kanaal.
Voor de berekeningen in het excelbestand gebruik ik de luchtsnelheid!
dhyd= (2*a*b)/(a+b)
waarin a en b = de beide lengte zijde van het rechte kanaal in mm.
Afbeelding

Berekening:
Drukverlies rechtstuk rond
+ Overgang vierkant
+ Drukverlies LHM
+ Overgang plenum
+ Drukverlies plenum
+ Overgang plenum-toevoerleiding
+ Drukverlies toevoerleiding naar cylinder
=Afbeelding

De berekeningen zijn gebasseerd op luchtkanaalberekeningen voor luchtinstallaties volgens ISSO-17.
Klik hier om zelf drukverliezen te berekenen
Veel plezier.

Komende week de uitleg en afronding!

Drukopbouw RAM-air
(+ terugwinning in de cylinder)
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op wo sep 20, 2006 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

wo sep 20, 2006 19:07

vorig jaar geschoten van de 75 IMSA hoezo groter is beter :lol:
http://i4.tinypic.com/16bn79f.jpg
Is ongeblazen
Heida gaat wat subtieler
http://i4.tinypic.com/16bnd5g.jpg
Heeft er een groooooote haardroger op zitten
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfde ni

wo sep 20, 2006 19:12

En kun je bij drukvulling geen gebruik maken van een Lucht massa meter i.p.v. een lucht hoeveelheids meter.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

Re: RE: Alles wat je wilde weten over drukvulling maar durfd

wo sep 20, 2006 19:50

En kun je bij drukvulling geen gebruik maken van een Lucht massa meter i.p.v. een lucht hoeveelheids meter.
Volgens is het hetzelfde.
Het is een lucht hoeveelheidsmeter (zie opmerking Andretti) en meestal uitgesproken als lucht massa meter (massa per seconde).

Terug naar “Tuning onderwerpen”