Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 22:53

Ik ben 1 en al oor..................

33rally

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 22:54

Straks worden we allemaal zo snel als Cees, kan-ie wel inpakken

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 22:58

De 145 is voor op straat voor circuit heb ik een 75...

33rally

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 23:01

Dan zal het geen verrassing voor je zijn, dat als je de 75 achter harder af gaat veren, dat je meer overstuur krijgt(dwars de bocht door)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 23:04

Zekers, de koni's staan achter ook helemaal open anders vindt ik het allemaal iets te spannend aan de achterkant... Voor weer dicht. Dus de kant waar de aandrijving op staat niet te stug zetten, dat weet ik...

Bij de 145 kan ik qua hardheid van de veren zelf niets, alleen hoogte. Wel zijn de schokbrekers (Koni) wel volledig instelbaar...

33rally

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 23:08

Zo werkt het met de 145 dus ook, voor wat zachter dan achter voor een neutraal bochtengedrag. Probeer het maar met iets simpels als bandenspanning, daar kun je het bochtgedrag ook al een stuk mee verbeteren

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 23:13

Bandenspanning is 2.0 voor en 1.8 achter. Is op 205-40-17 bandjes...
Maar laten we maar even kijken wat andere mensen zeggen, dit begint meer op een chatbox te lijken i.p.v. een forum... :lol:

33rally

RE: onderstel 33 16v

di jan 02, 2007 23:16

Mail even je tel.nr.bel ik je

Rees-Cees

Re: RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 00:03

Zelf knutselen en ondervinden Cees, zo leren ze het (hopelijk)
Waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als iemand anders dat al gedaan heeft ?
Yo man er zit meer dat 50.000 euro in.......................dope. ga zelf eens wat proberen.

nog een tip: bandenspanning.

(Dré je mag je er deze keer eens niet mee bemoeien :wink: )

Rees-Cees

Re: RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 00:04

Mail even je tel.nr.bel ik je

Ronald ga nou niet alles vertellen :jumping:

33rally

RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 07:27

Nee tuurlijk niet Cees, die dag bij jou was onbetaalbaar. Straks denken ze nog dat ik er verstand van heb

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 08:51

kijk jij bent één van de weinige die het hier snapt (samen met het restje dat een keer naar de guru geluisterd heeft..............ergens begin december lang geleden in 2006)
ik was graag ook even naar de guru komen luisteren maar ik had begrepen dat het afgelast was? :?:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 18:07

Zelf knutselen en ondervinden Cees, zo leren ze het (hopelijk)
Waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als iemand anders dat al gedaan heeft ?
Yo man er zit meer dat 50.000 euro in.......................dope. ga zelf eens wat proberen.

nog een tip: bandenspanning.

(Dré je mag je er deze keer eens niet mee bemoeien :wink: )
Ik vraag toch ook niet om helemaal uit de doeken te doen hoe je 33 is opgebouwd. Ik vroeg alleen maar om een paar tips als je het onderstel van een voorwiel aandrijver goed wilt afstellen. Blijkbaar is dat al teveel gevraagd op een informatief forum als dit...

Rees-Cees

Re: RE: onderstel 33 16v

wo jan 03, 2007 23:07

Waarom zelf het wiel proberen uit te vinden als iemand anders dat al gedaan heeft ?
Yo man er zit meer dat 50.000 euro in.......................dope. ga zelf eens wat proberen.

nog een tip: bandenspanning.

(Dré je mag je er deze keer eens niet mee bemoeien :wink: )
Ik vraag toch ook niet om helemaal uit de doeken te doen hoe je 33 is opgebouwd. Ik vroeg alleen maar om een paar tips als je het onderstel van een voorwiel aandrijver goed wilt afstellen. Blijkbaar is dat al teveel gevraagd op een informatief forum als dit...
nee hoor. er staat al zoveel hier op dit forum over geschreven maar dat leest niemand 8) of ze luisteren niet en zoeken het in hele exotische dingen terwijl het vaak in enkele euro oplossingen te vinden is (bandenspanning bijvoorbeeld)

en een achterwielaandrijver is niets anders dan een voorwielaandrijver met meesturende achteras :wink:

Gebruikersavatar
Louis himself
Member
Member
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 03, 2005 13:10
Contacteer: Website

Re: RE: onderstel 33 16v

vr jan 05, 2007 15:10

[/quote]

Ik vraag toch ook niet om helemaal uit de doeken te doen hoe je 33 is opgebouwd. Ik vroeg alleen maar om een paar tips als je het onderstel van een voorwiel aandrijver goed wilt afstellen. Blijkbaar is dat al teveel gevraagd op een informatief forum als dit...[/quote]





Voor wat betreft de bandenspanning kan de bandenleverancier hier altijd wel eea over vertellen. Voor dunlop is het goed om warm ongeveer op 2,1 rondom uit te komen. Hier kom je meestal op uit door achter 0,2 hoger te beginnen als voor, even een paar rondjes planken ,de pit in en de banden dan warm op 2,1 zetten. Als je vervolgens de banden goed af laat koelen zal je zien dat linksachter er meer uit hebt laten lopen dan rechtsachter en linksvoor meer dan rechtsvoor. (tenzij je sporing vreemd staat of je een circuit andersom rijdt) Dit zou dan je beginstand kunnen zijn voor de volgende keer, mits natuurlijk de buiten temparatuur een beetje hetzelfde is.

Voor wat betreft de ophanging zou ik van die polyurethaan bussen achter erin zetten (zwarte). Wij gebruiken ook gele konis rondom, hier hebben we de veerschotels vanaf geslepen en hier draadbussen overheen gepersd (geslagen met een stuk hout en een hamer). Dit is een goedkope oplossing om de auto in hoogte verstelbaar te maken. Die draadbussen zijn niet zo gek duur.
Voor wat betreft de sporing zou ik deze achter vooral in het begin lekker op nul laten staan. Voor misschien iets uitspoor anders op nul. Voor beginnen met een paar graden camber . Als je deze mogelijkheid hebt tenminste, die cambercaster platen voor bovenop de dempers zijn behoorlijk duur.

Achter kan je ook wat camber zetten door plaatjes achter de fusee te zetten. Dit is een makkelijke oplossing. Dit deden wij ook al voordat we onafhankelijke achterwiel ophanging voor de 33 hadden gemaakt. Voor de duidelijkheid en in tegenstelling tot misschien eerder in dit topic gesuggereerd wordt, we hebben de onafhankelijke achterwiel ophanging niet specifiek gemonteerd om het camber te kunnen verstellen (want dat deden we al vanaf het begin), wel om de volgende redenen:
- lager onafgeveerd gewicht achter
- ieder wiel kan onafhankelijk inveren, dit is zeer gewenst bij kerbstones (zolder) maar ook op Zanvoort voor het scheivlak rechts. De auto blijft een stuk rustiger.
- de auto kan achter in het geheel op een simpele manier breder of smaller gezet worden.
- de sporing kan heel gemakkelijk veranderd worden
- de wielbasis kan veranderd worden, er kan dus gespeeld worden met het zwaartepunt
en zo zijn er nog wat dingetjes. (maar dit is even tussendoor)

Toen we nog geen sper hadden, hadden we een dikke stabi voor gemaakt om de wieltjes op de grond te houden. Zodra we een sper hadden hebben we weer een dunne gepakt.
Voorwielophanging hebben we met unibals uitgevoerd door die ogen van de draagarmen af te slijpen, metalen blokken in de draagarmen te lassen en hier draad in te tappen. Zo is voor ook verstelbaar en je bent van die rubbers af.

Maar als je wilt kan je altijd even komen kijken want er zijn natuurlijk nog wel een aantal zaken die we veranderd hebben, tussen 8:30 en 17:00 doordeweeks is m'n pa altijd aanwezig. Verder zijn we er vaak op dinsdagavond en zaterdag (hebben we ook meer tijd). Laat maar even weten.

gr.

Louis jr.
http://www.youtube.nl/hutzezon" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Tuning onderwerpen”