vr jan 05, 2007 15:10
[/quote]
Ik vraag toch ook niet om helemaal uit de doeken te doen hoe je 33 is opgebouwd. Ik vroeg alleen maar om een paar tips als je het onderstel van een voorwiel aandrijver goed wilt afstellen. Blijkbaar is dat al teveel gevraagd op een informatief forum als dit...[/quote]
Voor wat betreft de bandenspanning kan de bandenleverancier hier altijd wel eea over vertellen. Voor dunlop is het goed om warm ongeveer op 2,1 rondom uit te komen. Hier kom je meestal op uit door achter 0,2 hoger te beginnen als voor, even een paar rondjes planken ,de pit in en de banden dan warm op 2,1 zetten. Als je vervolgens de banden goed af laat koelen zal je zien dat linksachter er meer uit hebt laten lopen dan rechtsachter en linksvoor meer dan rechtsvoor. (tenzij je sporing vreemd staat of je een circuit andersom rijdt) Dit zou dan je beginstand kunnen zijn voor de volgende keer, mits natuurlijk de buiten temparatuur een beetje hetzelfde is.
Voor wat betreft de ophanging zou ik van die polyurethaan bussen achter erin zetten (zwarte). Wij gebruiken ook gele konis rondom, hier hebben we de veerschotels vanaf geslepen en hier draadbussen overheen gepersd (geslagen met een stuk hout en een hamer). Dit is een goedkope oplossing om de auto in hoogte verstelbaar te maken. Die draadbussen zijn niet zo gek duur.
Voor wat betreft de sporing zou ik deze achter vooral in het begin lekker op nul laten staan. Voor misschien iets uitspoor anders op nul. Voor beginnen met een paar graden camber . Als je deze mogelijkheid hebt tenminste, die cambercaster platen voor bovenop de dempers zijn behoorlijk duur.
Achter kan je ook wat camber zetten door plaatjes achter de fusee te zetten. Dit is een makkelijke oplossing. Dit deden wij ook al voordat we onafhankelijke achterwiel ophanging voor de 33 hadden gemaakt. Voor de duidelijkheid en in tegenstelling tot misschien eerder in dit topic gesuggereerd wordt, we hebben de onafhankelijke achterwiel ophanging niet specifiek gemonteerd om het camber te kunnen verstellen (want dat deden we al vanaf het begin), wel om de volgende redenen:
- lager onafgeveerd gewicht achter
- ieder wiel kan onafhankelijk inveren, dit is zeer gewenst bij kerbstones (zolder) maar ook op Zanvoort voor het scheivlak rechts. De auto blijft een stuk rustiger.
- de auto kan achter in het geheel op een simpele manier breder of smaller gezet worden.
- de sporing kan heel gemakkelijk veranderd worden
- de wielbasis kan veranderd worden, er kan dus gespeeld worden met het zwaartepunt
en zo zijn er nog wat dingetjes. (maar dit is even tussendoor)
Toen we nog geen sper hadden, hadden we een dikke stabi voor gemaakt om de wieltjes op de grond te houden. Zodra we een sper hadden hebben we weer een dunne gepakt.
Voorwielophanging hebben we met unibals uitgevoerd door die ogen van de draagarmen af te slijpen, metalen blokken in de draagarmen te lassen en hier draad in te tappen. Zo is voor ook verstelbaar en je bent van die rubbers af.
Maar als je wilt kan je altijd even komen kijken want er zijn natuurlijk nog wel een aantal zaken die we veranderd hebben, tussen 8:30 en 17:00 doordeweeks is m'n pa altijd aanwezig. Verder zijn we er vaak op dinsdagavond en zaterdag (hebben we ook meer tijd). Laat maar even weten.
gr.
Louis jr.