supertjeduc

RE: Cardanas

vr apr 13, 2007 19:19

Ik ben ook nog een beetje boer en bij de aandrijving van machines wordt in de landbouw veel gebruik gemaakt van aftakassen met kruiskoppelingen
En dat gaat prima en die dingen worden ook gebruikt met 1000 toeren/min en met een verschrikkelijk koppel
Maar je wordt wel geacht om de kruiskoppelingen eens per dag tesmeren
Lijkt me niet iets om als je thuis komt eerst effe onder de alfa teduiken om de kruiskoppelingen tesmeren[/i]

Andretti Molletti

RE: Cardanas

ma apr 16, 2007 21:00

PTO ;)

De toerentallen in een Alfa cardan liggen dusdanig veel hoger dat de PTO koppelingen afvallen. Het toerental ligt een factor 7x zo hoog, de krachten gaan kwadratisch, dus wat onbalans wordt al gauw een giga belasting op je lagerwerk!
Enige DHZ manier om wat te veranderen is andere Joints te gebruiken zoals BMW of Opel, vaak moet er dan nog wel een busje gedraaid worden voor de binnewerken, maar dat is et overzien.
Volledige ombouw naar homokineten oid vereist teveel draai/freeswerk voor de gemiddelde hobbyist. Omgekeerd zij die in staat zijn dit te doen gaan hier niets vragen ;)
De BMW/Opel optie is m.i. de beste in gemak-verbeterings optiek.

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Cardanas

di apr 17, 2007 21:43

Ergo,

Koop de BMW 540i (e39) quibo's zorg voor dat de bouten passen door een extra opvulbuis en je hebt de goedkoopste oplossing om vermogensverliezen (en wellicht ook onbalans) te beperken? En je houdt de tussenquibo standaard en de voorste en achterste vervangen?

Of zie ik het te simpel? :?

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Andretti Molletti

Re: RE: Cardanas

wo apr 18, 2007 01:04

vaak moet er dan nog wel een busje gedraaid worden voor de binnenwerken, maar dat is te overzien.
Dat moet dus ook nog gebeuren! Heb je een draaibank?
De totale lengte van de aandrijfas neemt idd wat af door het gebruik van andere joints/donuts kwibussen :mrgreen:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Cardanas

wo apr 18, 2007 08:20

Als je hiermee gaat hobbyen moet je wel donders goed weten wat je doet. Zoals al gezegd is een klein beetje onbalans door de hoge toerentallen al een drama voor de lagers. Niks is onmogelijk, maar of het sop de kool waard is in dit geval?

Het feit dat bv. Performatek, dat wel zaken als lichtere vliegwielen en tandwielen voor in de bak aanbiedt, niks voor de aandrijfas levert wil misschien wel wat zeggen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Cardanas

zo apr 22, 2007 11:09

is iemand hier nog mee bezig, want bij mij zit het er aan te komen dat ik ook de donuts moet vervangen, en misgien kan ik het dan gelijk goed doen...
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Cardanas

zo apr 22, 2007 11:47

Er zijn ook een paar 75's met carbon cardan as heb ik begrepen: dat scheelt in draaiend gewicht nogal een paar kilo. Vraag is natuurlijk: quanta costa, en is daar nog aan te komen.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
NoFear Creations
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 11, 2005 15:34
Locatie: Wijchen
Contacteer: Website

RE: Cardanas

zo apr 22, 2007 13:33

het gaat er mij niet egt om dat de as lichter is, maar dat die donuts en veel vermogen kosten, en als je vrij vaak drift :lol: , dat ze ook vrij hard slijten..
"Tijdelijk Alfa loos..."

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Cardanas

zo apr 22, 2007 22:27

de IMSA van Michiel Smits heeft een carbon cardanas uit een stuk met gelijmde (!!!!) koppelingen, MAAR en er zijn twee MAAREN.
MAAR; Die as kostte 3000,- euro

MAAR: de motor en da bak hingen NIET in rubbers. kortom een VASTE verbinding tussen twee punten, namelijk de Veezes met (!!) meer dan 400 pk atmosferisch, en de Ferrari 550 maranello FIA GT Hewland bak met traction en launch control.

Dus een beetje buiten budget en andere grappenmakerij.
Andere carbon cardannen ken ik niet.
Frot Sierra een optie? Die van de zespitter?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”