Als expert zal ik een tipje van de sluier lichten...
Ik heb zowel auto's matzwart gerold als gespoten( met de compressor). Rollen verbruik je het minste verf mee en je kunt toch een erg mooi resultaat behalen.
Hoe beter je voorbereiding is hoe mooier het resultaat.
Het beste is de auto eerst grondig te wassen en schoon te maken. Daarna zoveel mogelijk van de losse delen eraf halen die niet geverfd moeten worden, dus lampen, spiegels, strips en dat soort dingen. Nu kan het echte werk beginnen, schuren. Om een goede hechting van de verf te krijgen moet je de auto dof schuren. ik deed dit met ScotchBrite van 3M, een rol van die roze mat is dat.
Na het schuren goed alles stofvrij maken en ontvetten met thinner. Daarna alle andere delen waar je geen verf op wilt zo netjes mogelijk afplakken. Oude kranten en schilderstape zijn hier de wapens van keuze.
Nu moet de keuze gemaakt zijn tussen rollen en spuiten... Spuitbussen zou ik niet zo snel aan beginnen, geen geweldige ervaringen mee en te duur omdat je er veel nodig hebt. Maar het spuiten wijst zichzelf, dat kan iedereen wel. Mocht je gaan rolleren dan is het het makkelijkste om eerst alle moeilijk bereikbare plekken even met de kwast te doen, zo kom je er makkelijker bij. Als het gedekt heeft kun je de stukken waar je er bij kunt met een roller nog eens lichtjes rolleren om het strakker te krijgen. Je kunt ook het beste zorgen dat je in de schaduw werkt, anders kan het zijn dat de lak te snel droogt en dan ga je banen zien. Werk op grotere vlakken zoveel mogelijk in dezelfde richting en probeer zo min mogelijk op de roller te drukken zodat je geen strepen krijgt. Als de verf wat dikker is kun je deze verdunnen om hem mooi uit te laten vloeien met rolleren. Maak oppervlakten in een keer af, niet later nog even een baantje erij zetten, dat zie je vaak terug als het droog is.
Rustoleum is erg goede verf. De gewone matzwart in pot is de 7078, de spuitbus is 2178. De spuitbus is iets zwarter als de normale verf, dit is iets grijzer. Ik heb de deuropeningen en moeilijk bereikbare plekjes ook wel met de spuitbus gedaan en de rest gerollerd, dat is makkelijker als met de kwast frotten.
Met de compressor heb ik de normale Rustoleum ook verspoten (op mijn oude Giulietta). Ging erg goed met een mooi resultaat maar verbruikte erg veel verf.
Heb toen volgens mij haast 2,5 liter lak gebruikt terwijl ik voor mijn 75 net iets van een liter kwijt was om te rolleren.
Hier in de schuur staan nog een potje of drie Rustoleum te wachten tot ik weer een roze Alfa koop...