Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

do nov 24, 2005 23:01

Ook daar heb ik gekeken, maar zit ie niet... Nu begin ik toch lichtjes te twijfelen! Schroef die plaat er van het weekend nog wel een keer af...

@Robert: mensen die een chip in hun TS hebben, zeggen vrijwel allemaal hetzelfde: geen wonderen, maar wel (wat) meer koppel onderin...
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

za jan 20, 2007 22:27

't is een oud topic maar goed.. Ik heb in mijn katloze TS uit '89 (geïmporteerd uit Italië) een rood emissieblokje zitten (zit bij mij idd in het compartiment waar ook de ECU zit)
Weet iemand of ik dat blokje nu moet verwijderen icm met een Squadra chip of maakt dat niet uit? (kan uit de site van Squadra niet echt opmaken of dat nu wel of geen zin heeft).

Reinier
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

zo jan 21, 2007 10:03

Of het moet weet ik niet . Ik denk dat het geen kwad kan. Naar mijn idee is het de bedoeling om d.m.v. de emissieblokjes ECu te manipuleren.
Als je het weghaalt dan blijf je met de basis zitten dus ongelood 98 tanken. Ik zou het gewoon uitproberen.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

do jan 25, 2007 12:53

't is een oud topic maar goed.. Ik heb in mijn katloze TS uit '89 (geïmporteerd uit Italië) een rood emissieblokje zitten (zit bij mij idd in het compartiment waar ook de ECU zit)
Weet iemand of ik dat blokje nu moet verwijderen icm met een Squadra chip of maakt dat niet uit? (kan uit de site van Squadra niet echt opmaken of dat nu wel of geen zin heeft).

Reinier
Het antwoord op je vraag stond een pagina terug:
Beste Bert.

Bedankt voor je E-mail. Ja, het werkt precies zoals je jezelf voorstelt. De Squadrachip is geschikt voor alle uitvoeringen. Het emissieblokje maakt de ECU duidelijk welke groep tabellen er moet worden gebruikt. Bij de Squadrachip zijn alle groepen aangepast. Dus zowel de gene met als zonder kat.

Laat me weten of het nu duidelijk is. Zo niet vraag dan gerust verder.

Gegroet.


Stephan Lenior
Alle mappings van de chip zijn blijkbaar door Squadra aangepast, dus zowel degene die de emissie als bijkomende factor rekenen en degene die het niet doen. Aan jou de keuze dus, hoewel het niet meer dan logisch lijkt dat de mappings die niet naar emissie kijken voor nog iets meer vermogen zullen zorgen (op papier tenminste).

Excuses voor de potentieel onnodige topic kick, mocht je het al uitgevogeld hebben :P

R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 15:19

Samenvattend;

ik heb dit op wikipedia gevonden over lambdasonde;

"Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto. Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambdasondes.

De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiveit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen."

Wat doet nu de lambdasonde en wat doet het fameuze emissieblokje??

Volgens mij is het zo dat het aandeel zuurstof in de uitlaat moet worden beperkt voor de vorming van NOx etc TEGEN te gaan.
De lambdasonde meet het aandeel zuurstof en zet dit om in een factor (Lambda). Nu kan ik me zo voorstellen dat de sonde zelf een soortement weerstand is die met verhoging of verlaging van het zuurstofgehalte meeloopt.
(iets wat ik zelf bedacht heb) De ECU moet een factor binnenkrijgen, de sonde geeft een stroompje af (4-20 mA??) (geregeld door weerstand afhankelijk van zuurstofgehalte) welke in het "Emissieblokje" wordt vertaald in een factor voor de ECU.
Men dient emissieblokje dusdanig door te lussen dat ECU denkt dat er geen lambdasonde + kat aanwezig is. Hierdoor zal zuurstof overschot in uitlaat niet meer uitmaken, waardoor meer zuurstof kan worden toegelaten in cilinder, waardoor meer brandstof kan worden verbrand = meer vermogen + minder weerstand in uitlaat = meer vermogen.

Dus;

Auto met kat = kat vervangen door rechte steigerpijp + emissieblokje doorlussen = meer power
Auto uitvoeren met chip van katloze versie = nog meer power

Dit is allemaal beetje theoretisch en wellicht zal het in praktijk met de resultaten tegen vallen, dat snap ik.

Kan iemand mij vertellen of ik een beetje in de richting zit en kan diegene mij dan ook vertellen wat er niet aan klopt en waarom!?

In afwachting van een leermoment,

mvg

Ralph.

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 15:38

't is een oud topic maar goed.. Ik heb in mijn katloze TS uit '89 (geïmporteerd uit Italië) een rood emissieblokje zitten (zit bij mij idd in het compartiment waar ook de ECU zit)
Weet iemand of ik dat blokje nu moet verwijderen icm met een Squadra chip of maakt dat niet uit? (kan uit de site van Squadra niet echt opmaken of dat nu wel of geen zin heeft).

Reinier
Het antwoord op je vraag stond een pagina terug:
Beste Bert.

Bedankt voor je E-mail. Ja, het werkt precies zoals je jezelf voorstelt. De Squadrachip is geschikt voor alle uitvoeringen. Het emissieblokje maakt de ECU duidelijk welke groep tabellen er moet worden gebruikt. Bij de Squadrachip zijn alle groepen aangepast. Dus zowel de gene met als zonder kat.

Laat me weten of het nu duidelijk is. Zo niet vraag dan gerust verder.

Gegroet.


Stephan Lenior
Alle mappings van de chip zijn blijkbaar door Squadra aangepast, dus zowel degene die de emissie als bijkomende factor rekenen en degene die het niet doen. Aan jou de keuze dus, hoewel het niet meer dan logisch lijkt dat de mappings die niet naar emissie kijken voor nog iets meer vermogen zullen zorgen (op papier tenminste).

Excuses voor de potentieel onnodige topic kick, mocht je het al uitgevogeld hebben :P
Had het nog niet uitgevogeld, begreep wel dat bij de katloze variant de chip zowel met het rode blokje als zonder overweg kan. Alleen of verwijderen van het blokje voor de meeste power zou zorgen was voor mij de vraag. Zoals jij ook beschrijft zou je dat mogen verwachten. Als ik m'n TS weer in elkaar heb geschroefd (interieur is nu bij Rovako om van zwarte koeiehuiden te worden voorzien) ga ik dat eens fijn testen!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 16:17

Shit zie net dat een lambdasonde spanning variatie afgeeft...
Dus verhaal 4-20 mA gaat niet op dan...

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 16:23

Zal ongetwijfeld wel een stroompje lopen maar het gaat om de spannings variatie. Lamda 1 is toch 450mV ???

R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 17:52

Ja idd, maar het lambda getal wordt bepaald aan de hand van spanningsvariatie en niet de stroom variatie...

Andretti Molletti

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr jan 26, 2007 18:16

Er zit nogal wat verschil in de werkelijkheid en je voorstelling, dat duidt iig op een rijke fantasie en dat is mooi!!

We hebben ook een Nutspedia

ik kom hier later nog wel op terug, nu geen tijd.

R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

di jan 30, 2007 11:55

Mooie Nutspedia ;-)

Ik had hem al eens gelezen idd, duidelijk verhaal.

Echter, nutspedia gaat vooral in op het oplossen en opsporen van problemen, nu de achterliggende theorie van de werking van de componenten om het verhaal compleet te hebben. Dus zit ik nog met de volgende vragen;

- Wat doet de lambdasonde (meten/spanningsvariatie)?
- Wat doet HET emissieblokje (wat deze precies doet is me nog niet duidelijk)?
- Wat doet de ECU in combinatie met deze twee componenten (brandstof/luchtmengsel aanpassen)?

Alvast bedankt,

groeten, Ralph.

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

di jan 30, 2007 13:03

@Dre Mogen niet antwoorden op je pagina, vandaar hier..
Maar is een wiki dan niet handiger?
Alle tips en trucs verzamelen en onder een alfaclub wiki hangen...

Of de hele wikipedia.nl onder alfa helemaal vol te schrijven.
Heb je een goed structuur al voorhanden.

Sowieso is de Alfa content in de wikipedia niet erg veel.
Misschien eens met z'n allen hier wat aan doen...

R11i

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

di jan 30, 2007 13:37

Is weleens vaker voorbij gekomen toch, alle kennis te bundelen?

Misschien een technisch sticky forum o.i.d.? Waar een aantal veelvoorkomende technische fenomenen worden behandeld, dus uitleg werking en veelvoorkomende problemen. Jammere is dat dit echter op bepaalde personen aankomt om samen te stellen, waaronder ik mijzelf nog niet reken, door gebrek aan technische kennis omtrent alfa's.

okky

Re: RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr feb 02, 2007 21:23

[quote="R11i"][b]Samenvattend[/b];

ik heb dit op wikipedia gevonden over lambdasonde;

"Een lambdasonde is een sensor die zich bevindt in de uitlaat van een auto. Zo goed als alle moderne auto's zijn uitgerust met één of meerdere lambdasondes.

De sonde meet het aandeel zuurstof in de samenstelling van de uitlaatgassen en geeft deze door aan het motormanagement. De score is een indicator voor de effectiveit van de verbranding. Kleine afwijkingen worden door het motormanagement bijgestuurd door de samenstelling van brandstof en lucht aan te passen."

Wat doet nu de lambdasonde en wat doet het fameuze emissieblokje??

Volgens mij is het zo dat het aandeel zuurstof in de uitlaat moet worden beperkt voor de vorming van NOx etc TEGEN te gaan.
De lambdasonde meet het aandeel zuurstof en zet dit om in een factor (Lambda). Nu kan ik me zo voorstellen dat de sonde zelf een soortement weerstand is die met verhoging of verlaging van het zuurstofgehalte meeloopt.
([i]iets wat ik zelf bedacht heb[/i]) De ECU moet een factor binnenkrijgen, de sonde geeft een stroompje af (4-20 mA??) (geregeld door weerstand afhankelijk van zuurstofgehalte) welke in het "Emissieblokje" wordt vertaald in een factor voor de ECU.
Men dient emissieblokje dusdanig door te lussen dat ECU denkt dat er geen lambdasonde + kat aanwezig is. Hierdoor zal zuurstof overschot in uitlaat niet meer uitmaken, waardoor meer zuurstof kan worden toegelaten in cilinder, waardoor meer brandstof kan worden verbrand = meer vermogen + minder weerstand in uitlaat = meer vermogen.

Dus;

Auto met kat = kat vervangen door rechte steigerpijp + emissieblokje doorlussen = meer power
Auto uitvoeren met chip van katloze versie = nog meer power

Dit is allemaal beetje theoretisch en wellicht zal het in praktijk met de resultaten tegen vallen, dat snap ik.

Kan iemand mij vertellen of ik een beetje in de richting zit en kan diegene mij dan ook vertellen wat er niet aan klopt en waarom!?

In afwachting van een leermoment,

mvg

Ralph.[/quote]

okky

RE: Vraag mbt chiptuning 75 TS met kat.

vr feb 02, 2007 21:28

heeft dit ook betrekking op het verbruik van de auto dan :?:

Terug naar “Tuning onderwerpen”