siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: TUNING 105

do mei 10, 2007 20:26

Binnenkort plaatjes, want de bandjes zitter erom nu...

Het gaat toch geen ordi velg worden he... :twisted:
Kom op met die plaatjes Arjen! Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat nu staat...
Het regent hier nu weer... :? En slicks mogen niet bij regen he.. :wink:
Monteren in de garage 8) :D

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: TUNING 105

vr mei 11, 2007 20:04

Ik heb Giulia's met turbo gezien, bestudeerd en geholpen...

Wat ik me nog steeds afvraag is of de turbo niet op zijn kop op het uitlaatspruitstuk kan (draaiend deel 180 graden draaien)?
Volgens mij creeër je dan afstand tussen je stuurhuis en de hete turbo?
De 75 stuurhuisoplossing is uitgelopen op een drama en niet APK waardig.

En idd de beste band is de halve auto!!!
Wat ik me heb afgevraagd of de turbo niet een stuk naar voor kan verhuizen, dan wel de accu naar binnen (achter de stoel of in de koffer) verhuizen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: TUNING 105

vr mei 11, 2007 23:41

tis allemaal te maken uiteraard................. :roll:

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

do mei 17, 2007 11:55

Ik heb Giulia's met turbo gezien, bestudeerd en geholpen...

Wat ik me nog steeds afvraag is of de turbo niet op zijn kop op het uitlaatspruitstuk kan (draaiend deel 180 graden draaien)?
Volgens mij creeër je dan afstand tussen je stuurhuis en de hete turbo?
De 75 stuurhuisoplossing is uitgelopen op een drama en niet APK waardig.

En idd de beste band is de halve auto!!!
is er dan niet meer te sturen met hem of wat, en, waarom is dat niet apk waardig??

ik wil dat ook zo doen in mijn guul namelijk, maar als dat echt niet te doen is. :roll:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: TUNING 105

do mei 17, 2007 12:16

ik denk dat ze doelen op de hele constructie.

Als je alles eerst heb gemaakt moet je opnieuw naar de RDW keuring. De Juul heeft geen type goedkeuring voor die stuurconstructie, en ook geen 6 cilinders.........

Jan, als ik jou was zou ik alles zo maken dat je het 105 stuurhuis kan houden..... Ik heb veel bekeken, gekeken en bedacht om een turboblok in de juul te krijgen, met behoud van stuurhuis. Ander stuurhuis loopt uit op een drama leek mij (en anderen). Ook gedacht aan een 6cil. uit de Sei, dus op carbs.

Ik laat alles voor wat het is. Ik ben met het hele motorblokken festijn klaar voor even. Heb geen zin meer me erin te verdiepen. Ik ga eerst lekker sturen en het onderstel en de rest perfectioneren. Daarna kijk ik wat ik wil en koop ik een roestkoets om alles in te maken en te passen. Motor zie ik dan wel.... maar ALS ik wat wil, moet het wel een monsterblok zijn, voor op straat.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

do mei 17, 2007 13:01

Kom op met die plaatjes Arjen! Ik ben heel nieuwsgierig hoe dat nu staat...
Het regent hier nu weer... :? En slicks mogen niet bij regen he.. :wink:
Monteren in de garage 8) :D
Met:

Afbeelding

Afbeelding

En zonder doppies.
Afbeelding

Afbeelding

De bandjes lijken voor wat iel. ( Hoogte breedte verhouding is 57) Breedte is 190 en loopt totaal nergens aan in de wielkasten, hoe bont je het ook maakt. :lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: TUNING 105

do mei 17, 2007 13:06

vet zeg!! :wink: =D>

staat goed. Ik vind het wel grappig zo! Is weer eens wat anders..... =D>
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1367
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: TUNING 105

vr mei 18, 2007 00:06

Zeker mooi! Gewoon Audi 80 staal?
Oo==v==oO

vangeel

RE: TUNING 105

zo jul 01, 2007 20:32

2 pagina's geleden hadden we het nog over de schetsplaten. Guilia-Tom was al voornemens ze zelf te maken vanwege de prijs van € 76,- en een beetje bij Prins Bredevoort. Even gekeken, zeg dus maar gerust € 106,16 incl. BTW !! en dat vindt ik ook een zware twijfelaar of ik ze dan niet zelf ga maken.
Heeft iemand hier ervaring mee of zelfs tekeningen ?

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: TUNING 105

zo jul 01, 2007 23:08

pas op met de schetsplaten, en bedenk wat je er mee wilt.
De schetsplaten zoals die door Normex bedacht zijn, en zoals Prins ze levert, heb ik gezien (vorige week twee sets binnegehad voor rallyauto's) zijn gemaakt van gehard staal. De set bestaat namelijk niet alleen uit de schetsplaten maar ook uit de andere delen die nodig zijn om naar coilovers te gaan ipv veren op de schotel. Ga je naar coilovers, dan is gewoon 2 mm staal ABSOLUUT onvoldoende.
Gaat het je erom dat je de flex uit je stuurhuis langsdragers wilt halen dan kan je ze zelf idd maken uit 2 mm staal en ze inlassen.
Een sjabloon is in dat geval natuurlijk doodsimpel uit een kartonnetje te maken. De drie gaten van het stuurhuis erin boren en vastlassen maar.
Anderzijds! Bedenk dat ZELFS een 105je al een kreukelzone heeft. Die kreukelzone verkloot je wel op deze manier. Een doorgelaste auto stuitert terug ipv dattie botsenergie absorbeert. Schetsplaten erin? Prima, maar dan ook fatsoenlijke stoelen en vierpuntsgordels!
Wat ook nog eens zo is is het volgende (meegemaakt op het circuit...)
Heb je een dikke stabi en schetsplaten maar verder niets doorgelast? Je gaat zien dat je op het circuit een waardeloze stabi lijkt te hebben.
Wat blijkt? De stabi werkt niet meer! Je chassis tussen stbi en de schetsplaten gaat flexen en neemt de torsie over die je stabi zou moeten doen. Vervolgens gaat je chassis op meerdere punten scheuren. Ik moet nu twee rallyautos voorzien van schetsplaten, en twee andere die ik al voorzien had, dus her en der gaan doorlassen. Hetgeen dus aantoont dat het niet alleen op het circuit opgaat, maar ook voor stevig straatgebruik! Je past het onderstel EN het chassis wel degelijk fors aan, met dus allerhande onvoorziene bijwerkingen.
Bezint eer ge begint!
In mijn Scalino zitten ze ook, de hele set, maar de hele godganse koets is doorgelast op alle plekken waarvan ik uit ervaring weet dat er ellende van komt. Verder heb ik een 8 punts kooi en nog wat grappen. Ik ben dus niet zo bevreesd.
Let dus wel op wat je doet!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 16:44

pas op met de schetsplaten, en bedenk wat je er mee wilt.
De schetsplaten zoals die door Normex bedacht zijn, en zoals Prins ze levert, heb ik gezien (vorige week twee sets binnegehad voor rallyauto's) zijn gemaakt van gehard staal. De set bestaat namelijk niet alleen uit de schetsplaten maar ook uit de andere delen die nodig zijn om naar coilovers te gaan ipv veren op de schotel. Ga je naar coilovers, dan is gewoon 2 mm staal ABSOLUUT onvoldoende.
Gaat het je erom dat je de flex uit je stuurhuis langsdragers wilt halen dan kan je ze zelf idd maken uit 2 mm staal en ze inlassen.
Een sjabloon is in dat geval natuurlijk doodsimpel uit een kartonnetje te maken. De drie gaten van het stuurhuis erin boren en vastlassen maar.
Anderzijds! Bedenk dat ZELFS een 105je al een kreukelzone heeft. Die kreukelzone verkloot je wel op deze manier. Een doorgelaste auto stuitert terug ipv dattie botsenergie absorbeert. Schetsplaten erin? Prima, maar dan ook fatsoenlijke stoelen en vierpuntsgordels!
Wat ook nog eens zo is is het volgende (meegemaakt op het circuit...)
Heb je een dikke stabi en schetsplaten maar verder niets doorgelast? Je gaat zien dat je op het circuit een waardeloze stabi lijkt te hebben.
Wat blijkt? De stabi werkt niet meer! Je chassis tussen stbi en de schetsplaten gaat flexen en neemt de torsie over die je stabi zou moeten doen. Vervolgens gaat je chassis op meerdere punten scheuren. Ik moet nu twee rallyautos voorzien van schetsplaten, en twee andere die ik al voorzien had, dus her en der gaan doorlassen. Hetgeen dus aantoont dat het niet alleen op het circuit opgaat, maar ook voor stevig straatgebruik! Je past het onderstel EN het chassis wel degelijk fors aan, met dus allerhande onvoorziene bijwerkingen.
Bezint eer ge begint!
In mijn Scalino zitten ze ook, de hele set, maar de hele godganse koets is doorgelast op alle plekken waarvan ik uit ervaring weet dat er ellende van komt. Verder heb ik een 8 punts kooi en nog wat grappen. Ik ben dus niet zo bevreesd.
Let dus wel op wat je doet!
Rik
Hele wijze woorden Rik. DIT is nu precies hetgeen mij weerhoudt de dikke stabi te monteren. Zekker voor rally-gebruik lijkt het mij nl een carosseriesloper van de 1e orde als je verder geen maatregelen treft.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 16:53

Hm... Nou ik dat dus ook zo lees............ :? Had zowiezo de dikke stabi al uitgesteld en had hem pas gekocht als het écht nodig was, maar ik houd het dus maar bij verlagingsveren.

Trouwens, zijn die verlagingsveren ook carrosserieslopers? Mijn oom zeurt er elke keer weer over, dat ik standaard veren moet monteren, en evt de veerschotel naar beneden breng, en de rubbers weghaal, eventueel..... Gewoon omdat volgens hem de koets te hard op zijn donder krijgt. Ik heb de auto nu dus zover datie rammelvrij is, en lekker stevig aanvoelt. Dit wil ik ook graag zo houden. Moet ik dan écht terug naar de standaard meuk? Leek mij niet echt het geval, maarja, wie ben ik he :wink:

Graag hoor ik het eens van jullie kant :)

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 17:07

Ten aanzien van die dikke stabi's: bij de meeste 105's is het raadzaam om de radiatorbalk te verstevigen. De roestduivel kent de weg op die plek maar al te goed.

En dan kan je gewoon een dikke stabi monteren. Rijdt echt heel goed. Ook op de weg.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

vangeel

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 17:27

Bedankt weer voor alle input, dit zaagt weer hout.
n.a.v. de opmerking van Rik, ik ga zelf maar geen schetsplaten maken, als ik al wat aan de auto vastlas, dan moet het wel gelijk goed zijn.
De constante afwegingen die ik bij werken aan de auto maak is, of het beter wordt, of ik het niet gelijk nu moet doen i.p.v. later nog een keer en dus dubbel geld, of het wel zo nodig is en vooral, of ik het er wel aan uit wil geven.
Wat ik wil van mijn brievenbusje is een serieus sportieve straatauto, die ook op het circuit nog goed meekomt.
Maar geen bakken met geld en zeker niet als ik later nog moet constateren dat bij de zondagrit al mijn vullingen uit mijn kiezen trillen en erger nog, dat de carrosserie het niet houd.

Nu mijn voorwielophanging er compleet afligt en ik gemakshalve ook al de tectyl heb verwijdert, is nu de afweging om de platen er maar in te lassen als ze werkelijk een verschil maken voor het bewegen van het stuurhuis.
Dus; wel doen of niet ?

Over de rubbers en stabi heb ik eigenlijk dezelfde vraag; Ik heb nu geen gelegenheid om de auto compleet door te lassen, Is ooit ook al wel eens afgeraden vanwege de kreukelzone's, een rolkooi komt er wel in maar kun je nu zo maar ongestraft overal kunstof bussen inzetten ? Het rubber zal toch wel ergens voor bedoeld zijn.
Vooral de bussen van de achterste draagarmen vindt ik twijfelachtig, de achteras gaat toch wringen van links naar rechts, wat gebeurt er dan met de bevestigingspunten als je harde bussen monteert ?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING 105

ma jul 02, 2007 20:38

die ook op het circuit nog goed meekomt.
is erg relatief en altijd een compromis. Wat is goed meekomen? met wat?? en hoe vaak?? Een keer met vrij rijden of instructie op de clubdag: gewoon simpele rally-opzet geven zonder doorlassen maar wel dikke stabi, kom je een heel eind mee, ook op de weg. Vaker op het circuit en ook trackdays: dan toch gaan doorlassen....ik heb te veel uitgescheurde 105`s gezien...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Tuning onderwerpen”