@Forza
Zo'n tankje is idd ideaal, voor racers... Helaas was mijn auto was een straatauto, dus moest apk waardig blijven met van de buitenlucht gescheiden carterventilatie
Frustrerend dat bij jou het inlaattraject bij jou langer moet worden ipv korter! Een korter inlaattraject verplaatst immers het punt van maximum koppel naar een hoger toerental waarmee dus een hoger vermogen. (resonantiedrukvulling: golflengte = 1 / frequentie ).
Wat voor uitlaatspruitstuk heb je? Voor een optimale cilinderspoeling moet de resonantie van het inlaattraject in balans zijn met de klepoverlap en met de resonantie van het uitlaatspruitstuk. Je zou het dus ook om kunnen draaien: kan je nog een korter uitlaatspruitstuk krijgen?
Bij lijnmotoren zie je veel kortere inlaat- en uitlaat(spruitstuk)lengtes dan bij de boxers, maar die hebben dan ook alle ruimte om het uitlaatspruitstuk vorm te geven. Bij een boxer wordt je toch beperkt door de vereiste bodemvrijheid.
Maar dit is theorie. Zag je dat ook terug in de praktijk? Hoe heb je het koppel zien verschuiven tijdens testen met het inlaattraject?
En als dit al het kortste uitlaatspruitstuk is wat je kunt vinden; dat verlengen van het inlaattraject moet toch wel te doen zijn? Vier stalen pijpen met een 90 graden bocht, twee voetplaten en kelkjes. Of beter nog, 4 trechters met bocht. Maar hoe je die maakt? Keflar? Of uit staalplaat trechters rollen? Leuk project!
