Wat is het mooist?

Origineel laten
29%
20
Deze velgen
63%
43
Grote velgen met zilver hart
7%
5

Totaal aantal stemmen: 68
Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

RE: Andere velgen voor de zwarte SZ.

ma jun 15, 2009 08:35

Denk dat het, naast het esthetische verhaal, ook de rij-eigenschappen niet positief beïnvloed.
Comfort (voor zover je erom maalt) is er met 18" ook al niet meer.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

rz
Full Member
Full Member

ma jun 15, 2009 08:38

met de 18" banden ligt deze auto véél beter op de weg :!:
en het komfort is zoals ie er uit ziet, sportief maar niet beenhard. 8)

Salquenen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Andere velgen voor de zwarte SZ.

ma jun 15, 2009 08:51

Mijn mogelijke favoriet voor een visueel optimaal effect
18" voor 19"op de achteras.
Da's precies wat ik dus ook dacht, deze velgen, 18" vóór, en 19" achter. Klaar, basta. :twisted:

Alfa Romeo GTV
Alfa Romeo MiTo
Landrovert Discovery
Buell Brommert...

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

ma jun 15, 2009 09:09

Ik heb ervaring met de Pzero Rosso's in 18" maar vond dat er bar weinig aan marge over bleef.
Nu is een SZ natuurlijk wel voor andere doeleinden dan een Stilo, maar toch, comfort is anders.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 15, 2009 09:10

Waarom ben ik zo lang blijven hangen op de 16" opties?

Ik dacht dat het comfort sterk achteruit zou gaan en de wagen nog stuiteriger zou worden.
Wat schetst mijn verbazing, dat is helemaal niet het geval.

Daar heb ik een tijdje over nagedacht en ben tot de volgende conclusie gekomen.

De SZ is in 1990 afgeleverd met speciale Pirelli P Zero Assymetrico's met kevlar versterkte zijwangen. Deze zijwangen wagen zo stijf dat zelfs wanneer de band leeg was deze niet inzakte.
Het was toentertijd het equivalent van extreem grote velgen. 16" was in die tijd al behoorlijk groot.

Dus de stijfheid van de grotere velg heeft altijd in het ontwerp gezeten, maar werd door de met kevlar verstrekte band verwezenlijkt.
De moderne ballonbanden missen de versterkte wangen dus nemen wel meer kleine oneffenheden op maar wiebelen/golven meer door snellere bochten en stevige oneffenheden.
Wie snap dit nog?

Dan de wegligging.
De eerste paar honderd km's richting en in Duitsland waren een werkelijke teleurstelling.

Wat was de wagen nerveus en gevoelig voor langsrillen en oneffenheden. Ik was constant aan het bijsturen waarbij het leek of ik ook nog een lading overstuur meekreeg.
Ook in bochten moest ik steeds corrigeren en terugsturen.
Eigenlijk durfde ik mijn vrouw hier niet mee te laten rijden.

Maar...... na een paar honderd km was dit helemaal weg en stuurde de SZ beter dan ooit ook spoorde il Mostro weer ok.

Deze gegevens heb ik weer in de denktank gestopt en ben tot de volgende conclusie gekomen.
De SZ heeft behoorlijk wat camber voor. De gloednieuwe banden hebben een lage hoogteverhouding (40%) die ik ook nog eens met stikstof op bijna 3 bar had gezet.
Deze combi heeft er volgens mij toe geleid dat ik de eerste km's op het randje van de banden heb gereden, waarbij het loopvlak en te ver naar binnen en te niet op de 0 ET loopt.
Na het inslijten van het eerste deel van de band was het "enge" gedrag dus verdwenen.

Op de terugreis is constant (waar mogelijk) tussen de 160-180 gereden door mijn vrouw waarbij de wagen goed aanvoelt.

Graag uw reacties op bovenstaande theorieën.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 17, 2009 22:15

Nog één keer dan, de 19" met
Afbeelding
265 brede sloffen.

Bartman
Guru
Guru

zo jun 21, 2009 20:56

Afbeelding

Detail shot
Afbeelding

Helemaal goed zo!
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Roeltje 164

zo jun 21, 2009 21:12

Ha die Roy, je nickname aangepast, mooie wielen zeg!!! :wink:

Gr Roel

alfa147man
Full Member
Full Member

ma jun 29, 2009 10:35

Zijn die alternatieve velgen makkelijk te vinden met een juiste ET waarde? Vooraan heeft een originele SZ velg een ET van slechts 7mm. In de meeste gevallen ligt dat rond de 30mm...
** 147TS, 75TS **

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 29, 2009 14:46

Zijn die alternatieve velgen makkelijk te vinden met een juiste ET waarde? Vooraan heeft een originele SZ velg een ET van slechts 7mm. In de meeste gevallen ligt dat rond de 30mm...
Onmogelijk!
Ik heb zelfs met diversie fabrikanten gebeld die beweerden alles te kunnen leveren.
Toen ik de ET-waardes noemde was het opeen toch niet alles.
Alleen de originele, de Madeno (custom made) en de Steve Chamber velgen zijn "bolt-on".
Ik heb wel ooit AZEV-A's gevonden met de juiste ET-waarde voor de achteras.

alfa147man
Full Member
Full Member

vr jul 10, 2009 16:29

Maak je dan gebruik van spoorverbreders, of valt het optisch allemaal best goed mee?
Het lijkt me niet zo eenvoudig om vooraan die wielkasten mooi gevuld te krijgen als je van ET7 naar ET30 terug valt als je andere velgen monteerd. Of heb ik het compleet mis? En qua breedte zou je achter 1duim breder moeten hebben dan vooraan zeker?
** 147TS, 75TS **

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 10, 2009 16:55

Maak je dan gebruik van spoorverbreders, of valt het optisch allemaal best goed mee?
Het lijkt me niet zo eenvoudig om vooraan die wielkasten mooi gevuld te krijgen als je van ET7 naar ET30 terug valt als je andere velgen monteerd. Of heb ik het compleet mis? En qua breedte zou je achter 1duim breder moeten hebben dan vooraan zeker?
Je hebt helemaal gelijk in alles wat je schrijft.
Alleen heb ik tussen mijn oren een probleem met spoorverbreders. Dat zit niet lekker.
Anderen hebben daar (waarschijnlijk met recht) totaal geen problemen mee.

Zelfs op de Steve Chambers velgen (die volgens mij al op de max zitten zetten ze er nog een 1 of 2 cm verbreder tussen). Ja alles optisch..

Terug naar “Tuning onderwerpen”