Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo mei 19, 2010 23:29

Goos v pelt beveelt ngk kaarsjes aan, golden lodge is schijnbaar niet meer verkrijgbaar.

weet ook niet of het echt nodig is, maar een setje kost toch maar twaalf euro en dan leer ik mss ook weer eens wat

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

do mei 20, 2010 08:19

chippen doe je pas op het laatst en dan geen standaard zooi (zeker niet als je nog andere dingen gaat doen!)

maar je kan ook heel basic beginnen, zo had ik mijn spruitstuk eruit gehaald en alle slakken weg gehaald en de uitlaat poorten netjes glad gemaakt (geen merkbaar verschil van 50pk meer ofzo, maar je moet ergens beginnen)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

do mei 20, 2010 08:20

mara denk ook aan de bak als je serieus gata beginnen, bij 200pk kan je continu onderdelen gaan rapen :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

do mei 20, 2010 08:48

haha ja, 200pk zal niet lekker gaan met een standaard bak.

Nu weet ik natuurlijk niet wat Hans van plan is, maar ik zelf ga toch echt niet zo rigoreus te werk. Ik denk dat het bij mij met een beetje flowen, ander luchtfilter en mss een chipje wel ophoudt. Die supercharger vind ik een erg leuk idee, vooral omdat het naar mijn idee wat haalbaarder is dan een turbo (custom spruitstukken/olieleidingen wordt me iets te gek), maar als nog is dat een flink stuk boven mijn huidige kunnen. Ik denk ook dat tegen de tijd dat ik daar aankom, ik net zo lief een 75 koop om mee te gaan hobbyen (en wordt het denk ik meteen een APK-racer)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

za mei 22, 2010 10:56

een boxer tunen is leuk, maar teveel vermogen op de voorwielen slaat nergens op.
komt nog eens bij dat je met pk's niet de snelste bent.
33 doen het bijv. heel behoorlijk tegen andere PK monsters, puur omdat ze in de bocht weer tijd goed maken.

en wat is er nu leuker? rechtuit snelheid of bochtensnelheid :!:

dus, waarom zou je een vermogen investeren als je er eigenlijk maar weinig praktische winst uithaalt?
eigenlijk een no-go dus.

beter een giulietta 116 (voor mij de mooiste alfa misschien wel) :twisted: :twisted: :twisted:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

za mei 22, 2010 12:28

een boxer tunen is leuk, maar teveel vermogen op de voorwielen slaat nergens op.
komt nog eens bij dat je met pk's niet de snelste bent.
33 doen het bijv. heel behoorlijk tegen andere PK monsters, puur omdat ze in de bocht weer tijd goed maken.

en wat is er nu leuker? rechtuit snelheid of bochtensnelheid :!:

dus, waarom zou je een vermogen investeren als je er eigenlijk maar weinig praktische winst uithaalt?
eigenlijk een no-go dus.

beter een giulietta 116 (voor mij de mooiste alfa misschien wel) :twisted: :twisted: :twisted:
koppelkromme, daar staat of valt alles mee... Maar in een straat 33 tot 160pk is goed te doen mits je wat dingetjes hebt aangepakt en op droog wegdek!
maar trek eens alles uit je 33, dan wordt het pas echt leuk (naast de overtollige kilo's die je kwijt hebt heb je dan ook een ongelooflijke snelheidsbeleving door de herrie!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

za mei 22, 2010 14:17

maar trek eens alles uit je 33, dan wordt het pas echt leuk (naast de overtollige kilo's die je kwijt hebt heb je dan ook een ongelooflijke snelheidsbeleving door de herrie!)
ik weet het. al een aantal keertjes gedaan.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

vr jun 25, 2010 13:18

definitivo: eerst de wegligging op orde. dan zien we wel of meer pk's wenselijk zijn.
dan denk ik aan een std gereviseerd 16v torretje, SQ chippie. meer niet.

voor het betere geweld moet er dan maar een sprintje of een 33 sedan komen.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

vr jun 25, 2010 13:48

voor het betere geweld moet er dan maar een sprintje of een 33 sedan komen.
Ik had het idee dat de wegligging van een SW iets beter was voor het betere werk, dus misschien dan een sedan als daily en de SW snel maken?

Maar voor vermogenswinst kan je niet heel veel beter doen dan een 16v swap denk ik.. dus dat ben ik helemaal met je eens

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

za jul 03, 2010 13:30

voor het betere geweld moet er dan maar een sprintje of een 33 sedan komen.
Ik had het idee dat de wegligging van een SW iets beter was voor het betere werk, dus misschien dan een sedan als daily en de SW snel maken?

Maar voor vermogenswinst kan je niet heel veel beter doen dan een 16v swap denk ik.. dus dat ben ik helemaal met je eens
lijkt mij onzin... dan zou je 20kg achterin een sedan moeten leggen, ben je er ook.
door de lange vorm van een SW tordeerd die juist meer

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

za jul 03, 2010 16:35

voor het betere geweld moet er dan maar een sprintje of een 33 sedan komen.
Ik had het idee dat de wegligging van een SW iets beter was voor het betere werk, dus misschien dan een sedan als daily en de SW snel maken?

Maar voor vermogenswinst kan je niet heel veel beter doen dan een 16v swap denk ik.. dus dat ben ik helemaal met je eens
lijkt mij onzin... dan zou je 20kg achterin een sedan moeten leggen, ben je er ook.
door de lange vorm van een SW tordeerd die juist meer
sterker nog, op het dak binden :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?

wo aug 18, 2010 14:48

Mijn eerste auto was een 33 1.7QV type 2. Dus 1700 met carbs. :wink: Met een kleine aanpassing( andere rotor in de ontsteking) en goed afstellen liep dat ding als de brandweer, een 16v maakte er niets tegen klaar.

Grootste nadeel was toch echt het verbruik :( .... Met flink poken haalde ik nog geen 1 op 5. :shock: Mijn record slurpen was 189km op een volle tank.... :evil: En toen tankte ik super plus a 2 gulden 93 per liter ( vergeet ik nooit meer denk ik.. :oops: hoewel het vandaag de dag de prijs van euro is zit ik me nu te bedenken :evil: ).

Als je de stralen benzine uit die vier messing pijpjes ziet komen als je in één keer gas geeft (acceleratie-verrijking) snap je dat verbruik wel... :wink:

Bij ombouwen naar carbs moet je ook een andere brandstofpomp monteren trouwens, de injectiepomp levert een veel te hoge druk.
Ik lees dit stukje toevallig even, maare wat voor rotor praat je over? Is dit hedendaags nog mogelijk? Ook gewoon uit interesse hoor ;)
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Lon
Full Member
Full Member
Berichten: 272
Lid geworden op: do jan 27, 2005 21:52
Locatie: Almere
Contacteer: ICQ Website

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?

wo aug 18, 2010 16:44

een boxer tunen is leuk, maar teveel vermogen op de voorwielen slaat nergens op.
komt nog eens bij dat je met pk's niet de snelste bent.
33 doen het bijv. heel behoorlijk tegen andere PK monsters, puur omdat ze in de bocht weer tijd goed maken.

en wat is er nu leuker? rechtuit snelheid of bochtensnelheid :!:

dus, waarom zou je een vermogen investeren als je er eigenlijk maar weinig praktische winst uithaalt?
eigenlijk een no-go dus.

beter een giulietta 116 (voor mij de mooiste alfa misschien wel) :twisted: :twisted: :twisted:
Met een beetje goede diff in je 33 heb je heel wat meer plezier van de nm's en pk's die je redelijk goed uit een 8v kunt halen.

beetje goede nokstokken en sjipje op maatwerk geeft een goede snelle 8v

Een oud squadra 33 lid had zijn groene 8v met 16" velgjes laten voorzien van andere nok stokken en een custom chippie etc.. daar had ik met mijn 16v ( goed afgesteld en alleen een stefan chip erin ) vooral in de lage toeren moeite mee met bijhouden. ( Hylke weet vast wie ik bedoel..? iets met alleen je spoiler niet ingepakt hebben ;-) )

voordeel 8v: lage toeren bere sterk en snelle acceleratie
nadeel 16v : hoge toeren janker maar dan wel rete snel in de hoge toeren.
Greetz,
Lon

Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV Permanent 4 (DL-ND-12)

Vroegert:
Fiat multivlaai
Alfa Romeo 156 1.9 JTD SW Edizione Limitata (RIP)
Alfa Romeo 33 1.7 ie
Alfa Romeo 33 1.7 S 16v QV (DZ-VZ-31) (RIP)
Alfa Romeo 33 1.3 S ('90) (RIP)

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs? (edit: andere nokstokken?)

wo aug 18, 2010 17:19

Duidelijk, en nog specifieke stokken? Bij mij is het niet prioriteit hoor, moet eerst alle noodzakelijke dingen fatsoeneren, daarna motortje weer opfrissen, en DAN misschien nog eens nadenken over het tunen.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: 1.7i.e. 8v boxer op carbs?

wo aug 18, 2010 18:56

Mijn eerste auto was een 33 1.7QV type 2. Dus 1700 met carbs. :wink: Met een kleine aanpassing( andere rotor in de ontsteking) en goed afstellen liep dat ding als de brandweer, een 16v maakte er niets tegen klaar.

Grootste nadeel was toch echt het verbruik :( .... Met flink poken haalde ik nog geen 1 op 5. :shock: Mijn record slurpen was 189km op een volle tank.... :evil: En toen tankte ik super plus a 2 gulden 93 per liter ( vergeet ik nooit meer denk ik.. :oops: hoewel het vandaag de dag de prijs van euro is zit ik me nu te bedenken :evil: ).

Als je de stralen benzine uit die vier messing pijpjes ziet komen als je in één keer gas geeft (acceleratie-verrijking) snap je dat verbruik wel... :wink:

Bij ombouwen naar carbs moet je ook een andere brandstofpomp monteren trouwens, de injectiepomp levert een veel te hoge druk.
Ik lees dit stukje toevallig even, maare wat voor rotor praat je over? Is dit hedendaags nog mogelijk? Ook gewoon uit interesse hoor ;)
Moet je even naar jouw rotor kijken, als er een los dingetje met een veertje opzit ( sorry, kan het niet duidelijker omschrijven.. :? ) moet je even met die rotor naar een Brezan oid gaan en vragen om eentje zonder dat veertje e.d. van een 1.7IE kan best het goede type zijn.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Tuning onderwerpen”