Thomas

RE: Alfa 75 V6

ma mar 06, 2006 22:08

In de top trekt een auto 15 tot 20 km/h langer, sterker door. Als men (een) andere nok(ken)as(sen) monteert en men gebruikt tevens een PBV, kan dit buiten het koppel om, 5-8 PK extra geven.
Ik weet niet wat ze nu precies met de eerste zin bedoelen, maar de topsnelheid met 15 tot 20 km/h verhogen gaat nooit lukken met 8 PK meer.
Als ze met de top meer toeren bedoelen is dit ook erg onwaarschijnlijk. Maar even afgezien van dat. Ik heb wel eens voor de lol circuitdagen gereden met F*rd Si**ra's :oops: en daarbij is het heel makelijk de benzinedruk te verhogen. Dit dus constant hoog niet zoals dit systeem. Dus hoger verbruik maar de auto reageert voelbaar vlotter op het gas. Zeker met behulp van een open luchtfilter.

Het installeren lijkt me een makkie als je makkelijk bij de brandstofleidingen kunt komen.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa 75 V6

di mar 07, 2006 11:03

Hmm...dat valt dus wel tegen. Ik wilde het eens gaan proberen maar kennelijk kan ik die 130 euri beter in de zak houden. Toch bedankt voor jullie antwoorden. :wink:

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 V6

zo okt 15, 2006 13:13

Zijn er mensen die rondrijden met een LMM + motronic van een 164 V6 (12v) ? Hoe bevalt dat ? Wat heb je gemaakt om een en ander passend t emaken ? Ben zeer benieuwd !
De LMM van een 12 klepper uit de 164 schijnt een stuk grotere doorlaat te hebben (de grootste bottleneck voor een 75V6 motor eigenlijk om hoger in de teoren lekker door te lopen), vandaar mijn interesse..
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 09:22

Alleen de luchtmeter van de 12V QV uit de 164 heeft een veel grotere luchtmeter, de gewone is nagenoeg hetzelfde als de 3.0 Jetronic. Ik heb alle QV spullen erop en heb absoluut geen spijt van de ombouw, maar je hebt er zoveel (dure) spullen voor nodig dat het beter is om een programmeerbare injecte te nemen. Kost een paar honderd meer, maar dan heb je echt wat.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 11:17

LM van QV is inderdaad groter. Je moet de restrictie van een LM ook niet overdrijven. De auto van Gerben in het SI rijd ook met LM erop (waarschijnlijk wel QV maar weten doe ik het niet) en die is niet traag en klinkt ook niet afgeknepen.

De eerste stappen bij een standaard 75V6 zijn andere nokkenassen EN heel belangrijk een andere versnellingsbak. Die is origineel veel te lang om te racen. Daar is de auto ook nooit voor bedoeld!! Een standaard 3.0V6 is een koppelauto, geen toeren.

Wil je meer: evt iets hogere compressie, verstelbare nokkenaspoulies, vliegwiel beetje afdraaien, drijfastangen uitwegen.

Vervolgens de boel eens netjes afstellen op een vermogensbank en dus niet een losse chip erin en het beste ervan hopen.

Dit alles ervan uitgaande dat de rest an het blok OK is, brandstofdruk, injectors, zuigerveren klepgeleiders etc etc etc. (en dit moet je dus controleren bij een V6 van pakweg 16 jaar oud en niet aannemen!!) En dat heb ik het nog niet over de lagers gehad.

Alleen een grotere LM of programmeerbaar injectie op standaard blok schroeven met standaard V-bak is volkomen zinloos.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 11:28

@Aernoudt
Als je wilt mag je wel eens langskomen...
Ik heb een standaard V6 zonder LMM maar met programmeerbare injectie.
210 pk @ 6.000 rpm en
290 nm @ 4.5000 rpm

Heb wel een v-bak uit een 1.8 Turbo (maar ik race niet met de auto).

Zie ook de thread in Projecten.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 11:38

Merci voor de input. Wil dat zeker eens bekijken (en luisteren ;) ) Aikon.

Zat zelf, omdat de auto zowel voor straat als circuit gebruikt gaat worden, te denken aan een setje SZ nokkenassen, flowen van de koppen en petje, grotere LMM en dan het programmeren van de motronic op de rollenbank in eerste instantie. Heb begrepen dat je daarmee rond de 220PK uit komt en veel koppel, en dat is fraai. Mochten die SZ nokken-assen er niet meer zijn, een setje C&B bijvoorbeeld pakken die ongeveer het zelfde zijn (wil niet te veel koppel onderin kwijt raken, maar wel wat meer toeren bovenin kunnen draaien (7000 a 7200 max))

Andere optie is er een 24v in te leggen, met de grotere kelken + squadra chip zit je op 238PK en da's ook niet verkeerd.

Compleet programmeerbaar mmgt is natuurlijk ook een optie, maar als het kan met het aanpassen van mijn bestaande Motronic, dan scheelt dat een hoop geld.

(vliegwiel en zo wil ik ook iets lichter allemaal, maar niet te veel ivm straat gebruik; het gaat er mij om dat ie wat lekkerder/scherper aan het gas hangt en wat meer doorloopt in de toeren. Heb een TS bak in de bestelling, die gaan we reviseren en voorzien van 50% sper, dus dan is dat een leuke combinatie denk ik zo.)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 11:57

Waar ze mijn motor onderhanden genomen hebben hadden ze het over nokkenassen uit Belgie. Werden 'op maat' gemaakt en veel goedkoper dan C & B.

SZ nokkenassen zijn toch gelijk aan die van een QV? Heb je een America of QV? Denk QV want je praat over motronic.
Waarschijnlijk omdat je al andere nokkenassen hebt komt het vermogen met programmeerbare injectie al hoger uit.
Ook zouden de aanpassingen minder zijn. Je hebt bijv al een bdp sensor...

Maar voor dat soort vragen moet je eigenlijk niet bij mij zijn. Kan je wel een telefoonnummer geven.. Stuur maar ff een pb.

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 11:58

Dubbel post

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 12:08

Aha, dus je hebt al een QV! Dan kan je iid gewoon de ECU en AFM vervangen (en evt. kabelboom) door die van een 164 QV. Gaat je op papier max. 8 pk schelen (192 naar 200 - fabrieksopgaven). Gewoon bij Squadra een chippie erin laten zetten en dikke nokkenstokken ( ik denk dat Paul CatCams bedoelt).
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 12:19

Denk inderdaad ook aan CatCams, die hebben er standaard echter al een heel stel leverbaar.

SZ nokkenassen zijn niet het zelfde als QV nokkenassen. LMM + Mmgt motronic van 164 heb ik een aanbod van liggen :wink:

Belangrijk blijft echter de blokkering qua luchtdoorstroming als je het petje niet aanpast + de inlaat kanalen in de kop. Die zijn erg dun, en er is redelijk 'vlees' om dat wat ruimer te maken.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 12:46

Punt wat ik probeer te maken maar niet helemaal goed en netjes formuleerde is dat je voor minder geld dezelfde waardes kan halen als aikon.

Hoeveel van de winst bij aikon zit in het optimaal programeren op de rollenbank en hoeveel in het dumpen van de LM?

Ter illustratie van de squadra tuning site:
164 3.0 V6 (vergelijkbaar met standaard 75v6) 201 pk bij 6000rpm en 270 nm bij 4000rpm.
En dat is dan een algemene tuning chip. Voor E250. Als je de auto op de bank zet kom je nog wel ietsje verder waarschijnlijk.

Dus mijn mening voor wat die waard is: zorg dat je motor helemaal fris met alles wat erbij hoort, koop een paar leuke nokkenassen en maak een afspraak bij Beek of squadratuning.
Heb je hoogstwaarschijnlijk voor minder geld net zoveel vermogen, en koppel.
Heb nog wel C&B nr voor leuke nokkenassen voor je.

Helaas staat mijn V6 stil want die heeft ook turbo bak net als aikon. Maar dan C&B assen en andere spruitstukken en chip met standaard kleine LM. Zouden we eens leuk vergelijk kunnen doen. Heb nog wel een uitdraai vermogensbank sessie van deze auto maar die geloof ik niet. Veel te optimistisch. (waar dat was doet er niet toe, maar niet bij squadra tuning of beek in ieder geval) Maar langzaam is die zeker niet. En er hebben diverse mensen mee gereden die dat kunnen bevestigen EN verstand van zaken hebben.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 13:13

Nokken-assen van catCams voor de V6 motor (12 klepper):

Sport:
- 282 / 256° (Duratie (0.1mm+s))
- 227 / 225° (Duratie (1.0mm+s))
- 10.35 / 9.70mm (max lift (s=0)
- 1.85 / 1.65mm (lift in BDP (s=0))

Hoeveel scheelt dat tov origineel (QV nokken-assen) ?

Rally-Cross:
- 280 / 277° (Duratie (0.1mm+s))
- 244 / 232° (Duratie (1.0mm+s))
- 10.65 / 11.00mm (max lift (s=0)
- 2.75 / 2.15mm (lift in BDP (s=0))

Rally-Race (stage 1):
- 292 / 316° (Duratie (0.1mm+s))
- 258 / 262° (Duratie (1.0mm+s))
- 10.45 / 11.85mm (max lift (s=0)
- 3.40 / 3.40mm (lift in BDP (s=0))

Rally-Race (stage 2):
- 302 / 315° (Duratie (0.1mm+s))
- 265 / 261° (Duratie (1.0mm+s))
- 12.15 / 12.70mm (max lift (s=0)
- 4.70 / 4.20mm (lift in BDP (s=0))

Bijna 5mm lift lijkt mij vrij behoorlijk overigens ;)


Programmeerbaar mmgt + nokken-assen + flowen van de kop en petje zou mij het liefst brengen naar de 230PK a 240PK. Zonder dat de nokken-assen heftig zijn, auto moet ook gewoon op straat kunnen rijden. Anders is de ombouw naar 24v meer voor de hand liggend.
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 13:32

Had begrepen dat ze de nokkenassen 'op maat'lieten maken. Dus je kunt zelf aangeven wat je wilt.
En met andere nokkenassen was 250 pk haalbaar is mij verteld. Koppel heb ik niet naar gevraagd.

Ennuh ik rij de mijne alleen op straat. (woon-werk)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfa 75 V6

ma okt 16, 2006 13:34

Hoi Aernoud,

De assen die ik heb zijn C&B AR6.111.272S Heb ze zelf ooit geklokt en heb hier grafiek van. Heb alleen geen scanner bij de hand. Als je wilt stuur ik je copietje. Ff adres PB'en.
Spec's komen in de buurt van catcams rally cross assen.

Inlaat duration circa 270 bij 0.5 lift, max lift 11.3mm
Uitlaat duration circa 265 bij 0.25 lift, max lift 7.1 (tuimelaar verhouding nog niet toegepast!)

Lift in TDC inlaat 3mm en uitlaat 1.9

Mzzl,
DJ

Terug naar “Tuning onderwerpen”