Pagina 1 van 2

Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: vr mar 10, 2006 16:39
door Speeder
Ik heb gehoord dat er van die 'boxjes' zijn die je ertussen kan knallen. Dit lijkt me echter helemaal flut. Welke alternatieven kennen jullie? Het moet gewoon een leuk en betaalbaar chippie zijn...

Greetz

Speeder

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: vr mar 10, 2006 16:41
door DENNIS

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: vr mar 10, 2006 17:41
door yuri 75 V6
Blijf idd ver weg van die boxjes! Da's troep. Daar zit alleen maar een weerstandje en soms nog wat grut in dat diverse signalen vervormt voordat ze de ECU ingaan. op basis van deze valse informatie besluit de ECU dan meer diesel in te spuiten. Of niet... je weet het niet. Beunhazerij! Ik zou ook inderdaad Squadra doen, da's een betrouwbaar adres en Stephan heeft verstand van zaken! Niet de goedkoopste, maar in veel gevallen wel de beste!

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: vr mar 10, 2006 21:18
door Speeder
Oke, ik vond die breakout boxjes ook al helemaal niks. Squadra daarentegen is wel weer redelijk prijzig. Misschien dat er nog wel andere standaard chips geleverd worden die misschien iets minder opleveren maar zeker niet slecht zijn ?

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: ma mar 13, 2006 19:24
door Timmerklits
Hallo,

Wat squadra tuning betrefd, daar zit je zeker goed.

Maar die boxjes zijn zo slecht niet als je denkt hoor :). (Als je toch bij de juiste mensen één koopt)

Er zijn er hier ook al op de vermogenbank gekomen met een mooi chrome box derop, maar ze deed niks :).

Wij plaatsen al 5 jaar powerboxen en hebben nog nooit problemen gehad ermee.
Ok er zit niet zo extreem veel in zo een box, je zorgt er bij sommige types gewoon voor dat de druksensor van de commen rail een andere waarde doorgeeft aan de stuurdoos, waardoor de inspuitdruk verhoogd wordt van 1500 naar 1600 bar (bijvoorbeeld).

Je moet gewoon niet te ver gaan. Maar dat is bij chiptuning ook het geval.

Voordeel van een box is, dat je ze er ook rap tussenuit kan pakken en bij aankoop van nieuwe wagen vaak dezelfde terug kan gebruiken (als het hetzelfde motormanagement is). En dit kan je zelf doen, hier heb je geen tuner voor nodig zoals bij chiptunen of obd tunen.

Met chiptuning of obd tuning heb je het voordeel dat je op de inspuiting maar ook op de turbodruk kan regelen, en natuurlijk volledig traploos.
Dit heeft als voordeel dat de hogedrukpomp minder belast gaat worden. (Hoewel wij met een box hier ook nooit last mee gehad hebben)

Je gaat mij natuurlijk niet horen zeggen dat een box beter is als chiptuning want dit is niet, maar slecht is het zeker niet, en de resultaten van vermogen en koppel zijn bij beide 'gelijk'. (Wie curves wilt zien, let me know).

Greetz Nick

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: di mar 14, 2006 17:52
door yuri 75 V6
Dat is het hem net, met zo'n box verander je maar 1 of hooguit 2 aspecten, en op een niet heel verfijnde wijze. Je houdt vaak feitelijk je ECU voor de gek. Dat je zo vermogen haalt snap ik ook wel, maar of je dit op een nieuwe, dure auto/motor moet willen, daar zet ik toch mijn vraagtekens bij.

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 09:12
door therealjefke
Ik heb een box op mijn 156 1.9 jtd en ik ben er heel tevreden van. (115 pk -> 156 pk) Waarom zou je dit niet willen op een nieuwe auto?
Ik snap het probleem niet... Taks is een heel stuk minder en toch dezelfde prestaties als een 2.4 jtd! En als ik morgen een andere auto koop, kan ik de box mss nog hergebruiken of gewoon doorverkopen!

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 14:21
door Timmerklits
Ik zal volgende week enkele grafieken voor en na de tuning posten.

De curves van deze met powerbox zijn meestal beter dan deze er zonder, en ik bedoel daarmee, veel mooier afgelijnd.
Als je dan nog zegt dat een box niet zo goed is of... dan snap ik het ook niet meer.
Waar draait het uiteindelijk om, toch om een mooie grafiek zonder dalen of dergelijke en een percentage meer vermogen en koppel.

Hoe je dit bereikt maakt niet zoveel uit, (zo een box is ook niet op 123 gemaakt hoor, zou eventueel wel kunnen, maar bij de 'betere' is hier ook een grondige studie aan voorafgegaan.

Met chiptuning kan je gewoon nog veel andere dingen wat niet echt nodig zijn, koppelbegrenzing in lager versnellingen, ralentie iets hoger ....
Maar zolang je niet overdrijft, of in het geval van de 156 bijvoorbeeld, (koppeling voor een 1.9 is juist dezelfde als die van 2.4 dus dan weet je genoeg)

En nogmaals, na toch wel 100 boxen is er nog geen enkele motor gefaald door deze tuning bij ons.

mvg Nick

Re: RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 15:18
door Huib
Waar draait het uiteindelijk om, toch om een mooie grafiek zonder dalen of dergelijke en een percentage meer vermogen en koppel.
Nee daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het mengsel in de juiste verhouding bij elke mogelijke belastingsituatie weloverwogen wordt aangepast. Zodat hieruit een gecontroleerde vermogenstoename ontstaat, waarbij de toename van de belasting op de motor in ogenschouw genomen is.

Ik geloof best dat je met een box winst kunt behalen en een mooie kromme kunt realiseren maar het gaat nooit zo gecontroleerd en doordacht als met een chip of met obd tuning. Ik geloof niet dat bijvoorbeeld het verhogen van de brandstofdruk in elke situatie het optimale mengsel geeft. Met als gevolg bijvoorbeeld een flink rokende diesel.

Re: RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 15:27
door Andretti Molletti
Waar draait het uiteindelijk om, toch om een mooie grafiek zonder dalen of dergelijke en een percentage meer vermogen en koppel.
Nee daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het mengsel in de juiste verhouding bij elke mogelijke belastingsituatie weloverwogen wordt aangepast. Zodat hieruit een gecontroleerde vermogenstoename ontstaat, waarbij de toename van de belasting op de motor in ogenschouw genomen is.

Ik geloof best dat je met een box winst kunt behalen en een mooie kromme kunt realiseren maar het gaat nooit zo gecontroleerd en doordacht als met een chip of met obd tuning. Ik geloof niet dat bijvoorbeeld het verhogen van de brandstofdruk in elke situatie het optimale mengsel geeft. Met als gevolg bijvoorbeeld een flink rokende diesel.
Sorry huib, maar een diesel kent een kwantitatieve mengselregeling, GEEN kwalitatieve..

Rokende diesel kan geen kwaad voor de motor,wel voor het milieu.. dus een snelle diesel zal altijd flink roken..
Met de opkomst van het roetfilter zal het tunen wel lastiger worden...

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 15:58
door giulia-tom
Betekent dat Dré, dat de common rail van tegenwoordig met de vele malen hogere druk op de verstuiver alleen maar MEER diesel de verbrandingsruimte inkrijgt?

Of dat ie beter verstuift - fijner - waardoor betere en sneller volledige ontbranding? volgens mij het laatste en daarom Kwalitatief dus.
Volgens mij hoeft een getunde diesel niet meer te roken dan een fabrieksgestuurde.
Dit wanneer Boost en inspuitmomenten volledig op elkaar zijn afgestemd althans met juiste hoeveelheden hoeft er geen rook te komen, wel als er sprake is van een onvolledige verbranding (teveel aan inspuiting bijvoorbeeld) of teveel boost door de turbo....

Correct me if i'm wrong!

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 16:35
door bralfa
Bij een diesel gaat het zeker niet (alleen) om hoeveelheid.... Een diesel spuit zelfs minder in bij hogere toerentallen. Een diesel is vooral ook erg gevoelig voor vervroeging en frisse lucht...

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:31
door Andretti Molletti
Ja klopt en COMPRESSIE is ook belangrijk!!!

Het principe van diesel tov benzine is kwantitative mengselregeling tov kwalitatieve mengselregeling bij een benzinemotor.
Inspuitmoment en ontsteking zijn van belang net zoals de compressie.

Feit blijft dat een diesel bij simpelweg meer inspuiten van brandstof harder gaat.
Zeker bij de moderne elektronisch geregelde diesels, welke continue vóór de rookgrens draaien ivm milieu.
Door een "box" te plaatsen kun je bv luchtmassa neppen waardoor er meer ingespoten wordt. Of de druksensor neppen waardoor er langer ingespoten wordt, temp neppen om vevroeging te veranderen.
Wat je niet kunt is het aantal keer inspuiten en de hoeveelheid daarvan veranderen. Bij chiptuning kun je wel de inspuithoeveelheid en aantal inspuitingen per arbeidscyclus veranderen en zo doende het vermogen optimaal verhogen met een minimale toename van de motorbelasting. Vooral de gelaagde verbranding van een mutijet vraagt om zo'n aanpassing.
Maar goed, ik laat me niet uit over goed en slecht van een box of chiptuning.. beide hebben hun prijs en kwaliteit... en die zijn gelukkig in verhouding...

Overigens spuit een diesel bij hogere toerentallen niet minder in... de relatie ispuiting-toerental is een totaal verkeerde relatie die bijna niet uit de autowereld te krijgen is... een toerental geeft geen enkele informatie omtrent de inspuithoeveelheid.. zowel bij een diesel niet, alsmede bij een benzine motor.... Het waarom daarvan mag je lekker naar gissen :)

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 19:45
door bralfa
Dré, wat weet jij wat de mensen die het bosch boek schijven niet weten??? ivm inspuithoeveelheid tov toerental??

RE: Leuk chippie voor een 156 1.9JTD (16V)

Geplaatst: wo mar 15, 2006 20:02
door Andretti Molletti
Dat heel slim het bosch boek zo geschreven wordt dat het voor iedereen duidelijk is hoe iets werkt!!
Heel erg goed van Bosch, top boeken!!!!