Pagina 1 van 1
Disbobines op computer 75
Geplaatst: zo mei 21, 2006 10:46
door bralfa
Weet iemand of het mogelijk is om disbobines (alfa 155 8v) aan te sturen met de computer van een 75?
Indien ja, wat is er allemaal voor nodig om dit te realiseren?
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: ma mei 22, 2006 11:19
door kai
Dat kan wel.
MAAR: de 75 heeft een verdeler.
Dus je stuur de DIS dingen aan met een verdeler.
En om dat slim te doen moet je toch wel wat electro"zin" hebben.
Je wint er ook niet gek veel mee kwa performance op deze manier.
Als je DIS wilt gebruiken moet je ze ook goed aansturen: neem het hele ontstekings (en injectie) systeem van de 155 over!
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: ma mei 22, 2006 22:30
door SanderQV
Het kan wel, maar makkelijk zal het niet zijn inderdaad.
De 75 motronic onsteekt namelijk elke halve slag en de verdeler verdeelt dit dan mooi over de 4 cilinders.
Als je die DISbobines wil gebruiken en ik ga er van uit met het 'wasted spark' principe, dan moet elk van de bobines slechts eenmaal per slag ontsteken.
Oftwel, er moet elektronica tussen om elke keer dat de 75 motronic een ontsteekpuls geeft, deze naar de juiste van de bobines te sturen.
Waarschijnlijk heb je hier een extra sensor voor nodig op de nokkenas (alhoewel dat niet absoluut noodzakelijk is denk ik).
Als je echter toch sensoren toe moet voegen, kun je misschien beter, zoals Kai al zegt, het motronic systeem van de 155 nemen. Die heeft die sensoren ook en dan hoeft er geen extra elektronica meer bij.
Groeten, Sander.
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: ma mei 22, 2006 22:40
door Andretti Molletti
En je kan je LPG beter wegdoen dan

Re: RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: wo mei 24, 2006 11:40
door bralfa
En je kan je LPG beter wegdoen dan

????? Klap van de molen gehad?????
De reden... Origineel injectie systeem met andere nokkenassen.
Het volledig toepassen van de 155 computer heeft tot nadeel dat deze veel meer zaken in de gaten gaat houdt. En bij afwezig zijn van bijv. snelheidssignaal zal de computer in noodloop raken. Deze ervaring heb ik iig met een laatste serie 155 met 8v motor. Ik weet niet of de oudere 155 ers deze bewaking nog niet hebben?? Iemand??? Indien de vroege 155ers hier geen last van hebben dan is het idd een makkelijkere optie. Kan je bij de 155 computer ook nog de optie ron 98 zonder kat kiezen???
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: wo mei 24, 2006 13:01
door Dennis de Rooy
Dus ik neem aan dat het voor de reeser is? Wat dacht je van Megasquirt! Niet duur en dan kan je het optimaliseren. Uiteindelijk wel duurder (rollen, afstellen, e.d), maar wel weer beter!
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: wo mei 24, 2006 13:11
door bralfa
Dennis, is idd voor de reeser. Maar t zou een tijdelijke oplossing zijn omdat ik met de toekomst naar carbs wil gaan. En dan is megasquirt + rollen te duur...
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: wo mei 24, 2006 14:01
door Dennis de Rooy
Carbs zijn antiek, man! Daarnaast, wil je het optimale uit carbs halen moet je ook rollen........
Throttlebodies van een motorfiets, megasquirt en dis....... Ik durf te wedden dat je daar meer vermogen mee kan halen dan carbs. Enneh, in Megasquirt kan je ook een toerenbegrenzer bouwen. Toch best fijn als je misschakelt

Mocht je geinteresserd zijn in die ITB's moet ik even een linkje zoeken met alle info.
RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: do mei 25, 2006 21:29
door Andretti Molletti
Even doordenken dan raakt de molen jou ook
backfire is een heftig probleem met dis ontsteking en racemotoren... maar try it...
Re: RE: Disbobines op computer 75
Geplaatst: zo mei 28, 2006 10:13
door SanderQV
Het volledig toepassen van de 155 computer heeft tot nadeel dat deze veel meer zaken in de gaten gaat houdt. En bij afwezig zijn van bijv. snelheidssignaal zal de computer in noodloop raken. Deze ervaring heb ik iig met een laatste serie 155 met 8v motor. Ik weet niet of de oudere 155 ers deze bewaking nog niet hebben?? Iemand??? Indien de vroege 155ers hier geen last van hebben dan is het idd een makkelijkere optie. Kan je bij de 155 computer ook nog de optie ron 98 zonder kat kiezen???
Dat de ECU in noodloop gaat van een ontbrekend snelheidssignaal, lijkt me raar (maar niet onmogelijk natuurlijk). Een foutcode zal het wel geven.
De 155 ECU's ken ik bijna niet, dus ik kan het ook niet zo zeggen wat ze wel en niet doen.
Of een (oude) 155 ECU ook de verschillende standen heeft, zal afhangen van het feit of deze geleverd is op markten waar een kat niet verplicht was.
Als je 'm opnieuw laat programmeren dan kan het allemaal aangepast worden, inclusief aanpassing op nieuwe nokkenassen.
Groeten, Sander,