Pagina 1 van 2

evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 20:23
door klaas
Op de rollenbank bij Speeddcentre bleken vanmorgen zelfs de standaard pk's niet aan tafel te willen komen. Check het rapport hieronder. Voorlopige schuld wordt gezocht bij de ademhaling koeling inlaatlucht en de luchtmassameter. Iemand tips of commentaar?

Groet, Klaas
Afbeelding

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 21:30
door simp
Om te beginnen: ik heb absoluut geen verstand van rollerbank grafieken lezen, maar door een gebrek aan verstand heb ik me nog nooit laten tegen houden... :lol:

Maar lees ik het nu goed dat je volgas met een heel arm air/fuel ratio loopt tussen de 2500 en 4000 toeren en dan opeens iets rijker tussen 4000 en 5000 en dan weer arm?
Ik had uit m'n theoretische turbo kennis altijd begrepen dat onder vollast een a/f van 11 a 12 toch wel mooi is en het moet zeker niet hoger worden. Bij deellast
(gewoon toeren op de snelweg) mag het dan rond de 14 of iets hoger hangen.

Tsja, waar kan het aan liggen: lmm, te weinig benzine druk, slecht gechiptunede ECU, of gewoon een slechte meting? Dat is moeilijk te zeggen.

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 21:46
door klaas
Yep Simp, zo lees ik het ook en zo is me ook verteld de grafiek te interpreteren.

De 1e run (rood) is trouwens met de motorklep open, de 2e (blauw) was de klep dicht. De warme inlaatlucht zorgt waarschijnlijk voor iets minder pk's. Je ziet verder wienig tot geen toerentalverband met de arm/rijk mengselverhouding. Een tip van buurman Ed bracht me in de richting van een, door Alfa geleverde, kabel die het signaal van de luchtmassameter verbetert. Die gaan we binnenkort maar proberen. Ook is mij reeds een LMmeter aangeboden om mee proef te draaien. Is er trouwens een manier om je LMmeter te controeleren op werking (anders dan op de rollenbank :lol: ).

Of is het beter de ECU te herprogrammeren (squadra, rica)?

Groet, klaas

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 22:47
door Andretti Molletti
Ga maar een nw benzine filter halen en een benzinedrukmeting doen tijdens het rijden...
Vooral onder max koppel als je echt veel benzine nodig hebt wordt het levensgevaarlijk arm...
Dat arm zorgt dan weer voor detonatie en het verlaten van je ontsteking ben ik bang.

1:16 is echt de pest voor je motor en het zou 1:12 moeten zijn of iets rijker...
Brandstofdruk meten is hier essentieel!!!
Zit je drukslang van je drukregelaar wel op de intercooler klaas??

Ik stel voor dat je je maar s bij me langs komt !
Next week???

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 23:23
door klaas
Dre, ik haal woensdag een benzinefilter op en vervang de slang naar de drukregelaar. Is er een manier waarop ik de benzinedruk (onder 't rijden) kan meten, of heb ik daar speciale apparatuur voor nodig?

Graag kom ik natuurlijk volgende week naar je toe.

Groet, Klaas

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 23:27
door yuri 75 V6
Dit roept bij mij ook de vraag op of de turbo/wastegate combinatie/afstelling wel helemaal OK is, want het is nogal erg arm, door de hele meting heen. Het lijkt haast wel alsof hij gewoon teveel lucht naar binnen blaast, alsof de wastegate niet open gaat. Eerst wel je brandstofdruk controleren, Je kunt vlgs mij gewoon een manometertje in je benzineleiding pluggen met een T-stukje.

Re: RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 23:58
door Andretti Molletti
Dit roept bij mij ook de vraag op of de turbo/wastegate combinatie/afstelling wel helemaal OK is, want het is nogal erg arm, door de hele meting heen. Het lijkt haast wel alsof hij gewoon teveel lucht naar binnen blaast, alsof de wastegate niet open gaat. Eerst wel je brandstofdruk controleren, Je kunt vlgs mij gewoon een manometertje in je benzineleiding pluggen met een T-stukje.
Als je waste gate niet opengaat dan blaast Klaas die bank aan gort dus dat is het niet ;)
Ding meet niet dat er benzine in moet of er is domweg niet genoeg benzine te krijgen door de injectors.. in dit extreme geval ga ik effe voor t laatste ;)

volgende week :
Klaas de 200PK man

:jumping:

Re: RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: ma mei 22, 2006 23:59
door yuri 75 V6
Dit roept bij mij ook de vraag op of de turbo/wastegate combinatie/afstelling wel helemaal OK is, want het is nogal erg arm, door de hele meting heen. Het lijkt haast wel alsof hij gewoon teveel lucht naar binnen blaast, alsof de wastegate niet open gaat. Eerst wel je brandstofdruk controleren, Je kunt vlgs mij gewoon een manometertje in je benzineleiding pluggen met een T-stukje.
Als je waste gate niet opengaat dan blaast Klaas die bank aan gort dus dat is het niet ;)
Of zijn injectors benen het niet bij en hij blaast wat anders aan gort...

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: di mei 23, 2006 00:17
door klaas
Hoe dan ook, als ik niks doe rij ik iets aan gort, lijkt het. Ik check deze week de overdrukslang naar de benzinedrukregelaar, vervang het benzinefilter, kijk of de aansluitingen op de benzinepomp OK zijn (meen me te herinneren dat het lijkt alsof ie achterstevoren gemonteerd, dus rare bochten in de slang, zit).

Benzinedruk meten lijkt vooralsnog problematisch..

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: di mei 23, 2006 01:13
door Timmerklits
Teveel benzine duid ook op een te arme lambda meting.

Van het moment dat je gas geeft krijg je die extra injectie wat zorgt voor extra benzine inspuiting, je lambdasonde gaat dit meten als een 'armer' mengsel omdat met deze extra injectie veel meer benzine binnenkomt, en hiervan niet alles verbrand wordt waardoor er veer meer zuurstof in zit.

Lambda meting bij zo een test is zeer onnauwkeurig.

Lambda metingen moeten alleen gedaan worden bij constante toerentallen en belastingen, dan kan je wel iets zeggen over het te arm of te rijk zijn van je mengsel.

Zeer belangrijke vraag, is dit vermogen op de wielen of de krukas?

mvg Nick

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: di mei 23, 2006 05:03
door klaas
Nick, dit zijn krukas pk's....

RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: di mei 23, 2006 13:02
door Timmerklits
Is inderdaad wel weinig vermogen dan ja.

Sluit je wastegate wel goed? Ik had bij mijne turbo een barst aan de wastegate waardoor hij nooit op volledige druk kwam.

greetz Nick

Re: RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: wo mei 24, 2006 00:04
door Andretti Molletti
Dit roept bij mij ook de vraag op of de turbo/wastegate combinatie/afstelling wel helemaal OK is, want het is nogal erg arm, door de hele meting heen. Het lijkt haast wel alsof hij gewoon teveel lucht naar binnen blaast, alsof de wastegate niet open gaat. Eerst wel je brandstofdruk controleren, Je kunt vlgs mij gewoon een manometertje in je benzineleiding pluggen met een T-stukje.
Als je waste gate niet opengaat dan blaast Klaas die bank aan gort dus dat is het niet ;)
Of zijn injectors benen het niet bij en hij blaast wat anders aan gort...
Zou vreemd zijn als de injectors geen 150 pk aan kunnen... die ouwe straat turbo van mij trok al 200 pk ;)

zit um dus in het wel willen inspuiten, maar niet kunnen ?

Re: RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: wo mei 24, 2006 00:05
door Andretti Molletti
Is inderdaad wel weinig vermogen dan ja.

Sluit je wastegate wel goed? Ik had bij mijne turbo een barst aan de wastegate waardoor hij nooit op volledige druk kwam.

greetz Nick
Dan zou je aangezogenlucht goed gemeten worden en je mengsel eerder te rijk zijn omdat je gaskleppositiesensor bv volgas doorgeeft ....

Re: RE: evo pktjes zoek

Geplaatst: wo mei 24, 2006 08:14
door yuri 75 V6
Als je waste gate niet opengaat dan blaast Klaas die bank aan gort dus dat is het niet ;)
Of zijn injectors benen het niet bij en hij blaast wat anders aan gort...
Zou vreemd zijn als de injectors geen 150 pk aan kunnen... die ouwe straat turbo van mij trok al 200 pk ;)

zit um dus in het wel willen inspuiten, maar niet kunnen ?
Ik heb me wel eens laten vertellen dat de standaard turbo-injectors het tot grofweg 200 pk wel doen, dus dat is het misschien niet. Maar wellicht zijn de injectors sterk vervuild (ik weet zo even ook niet meer wat de geschiedenis van de Evo was). Ultrasoon reinigen kan kwaad en kost je de kop.