Pagina 1 van 2
bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 10:50
door bralfa
Origineel zit de achterstabi aan de de Dion as middels 2 vorken en een pakketje rubbers.
Zijn er hier 116 piloten/tuners die deze konstruktie veranderd/verbeterd/getuned hebben??
Heb in het werkplaatshandboek van de SZ gekeken en het lijkt erop dat hier helemaal geen stabi gebruikt wordt... Kan iemand dit bevestigen / weerleggen???
Zou de stabi overbodig zijn indien de Dion opgehangen wordt middels SZ uniball en RS-wattstangen en centrale lager???
Alle reakties welkom!
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 13:57
door Maurizio
Verbeteren kan dmv een uniball verbinding fabrieken. Staat bij mij ook de to do list, daar de rubbers er z'n beetje eruit liggen.
Heb in het werkplaatshandboek van de SZ gekeken en het lijkt erop dat hier helemaal geen stabi gebruikt wordt... Kan iemand dit bevestigen / weerleggen???
Waar, sz heeft geen achterstabi en geloof zelfs ook geen aan de voorzijde.
Zou de stabi overbodig zijn indien de Dion opgehangen wordt middels SZ uniball en RS-wattstangen en centrale lager???!
Nee, wel stijvere achterveren. De volgende vraag, hoeveel stijver, heb ik geen antwoord op. Ik heb er nooit aan gerekend, bij mijn auto voldoet de standaard versie. Alhoewel ik twee weken terug zonder achterstabi in de regen gereden heb. Duidelijk wat extra onderstuur.
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 14:18
door bralfa
Verbeteren kan dmv een uniball verbinding fabrieken. Staat bij mij ook de to do list, daar de rubbers er z'n beetje eruit liggen.
Heb ik zelf ook aan zitten denken. Zou de volgende oplossing volstaan???
Op de dion een uniball schroeven en dan met 2 strips naar de stabi (in de stabi zitten bij mij wel nieuwe rubbers). Evt gat van de stabi uitboren en ook een uniball plaatsen.
Nee, wel stijvere achterveren. De volgende vraag, hoeveel stijver, heb ik geen antwoord op. Ik heb er nooit aan gerekend, bij mijn auto voldoet de standaard versie. Alhoewel ik twee weken terug zonder achterstabi in de regen gereden heb. Duidelijk wat extra onderstuur.
Bij mij komen er RSR 50 kg veren onder. Voldoende???
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 14:49
door Maurizio
Heb ik zelf ook aan zitten denken. Zou de volgende oplossing volstaan???
Op de dion een uniball schroeven en dan met 2 strips naar de stabi (in de stabi zitten bij mij wel nieuwe rubbers). Evt gat van de stabi uitboren en ook een uniball plaatsen.
Ok
Bij mij komen er RSR 50 kg veren onder. Voldoende???
Geen idee, hoe ziet de voorzijde eruit?
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 15:00
door bralfa
Bij mij komen er RSR 50 kg veren onder. Voldoende??? geen idee, hoe ziet de voorzijde eruit?
Voorkant spax icm gtv6 torsies en 30 mm RS stabi
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 15:32
door Maurizio
Voorkant spax icm gtv6 torsies en 30 mm RS stabi
Weet je de diameter van gtv6 torsie uit je hoofd?
Blijft moeilijk in te schatten, maar 50 Kg lijkt me aan de hoge kant tov de voorzijde. Echter ik rij op de N'ring en heb geen ervaring over hoe het een en ander zich gedraagd op Zandvoort.
Re: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 15:45
door bralfa
Voorkant spax icm gtv6 torsies en 30 mm RS stabi
Weet je de diameter van gtv6 torsie uit je hoofd? ]
23.5 mm
Blijft moeilijk in te schatten, maar 50 Kg lijkt me aan de hoge kant tov de voorzijde. Echter ik rij op de N'ring en heb geen ervaring over hoe het een en ander zich gedraagd op Zandvoort.
Ik weet ook nog niet wat die RSR veren achter gaan doen. Indien te zwaar dan gaan er apexen onder of een zelfde soort veer met minder kg vinden.
RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 17:17
door TurboMarc
Ik heb de slappe 75 rubbers vervangen met rubbers van een 155 geloof ik... Daar zit een busje in waardoor het geheel wat stijver wordt.
Je wil de achterkant niet zo stijf maken als de voorkant, dus hoever ga je met je aanpassingen..
Re: RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 18:17
door Andretti Molletti
Ik heb de slappe 75 rubbers vervangen met rubbers van een 155 geloof ik... Daar zit een busje in waardoor het geheel wat stijver wordt.
Je wil de achterkant niet zo stijf maken als de voorkant, dus hoever ga je met je aanpassingen..
En welke rubbers heb je het dan over????
RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 19:08
door Maurizio
Ik denk dat je met een 25a30 Kg veer al aardig stijf bezig bent tov je voorzijde. Waarschijnlijk met een uniball is de achterzijde al veel stijver.
Re: RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 19:42
door Andretti Molletti
Ik denk dat je met een 25a30 Kg veer al aardig stijf bezig bent tov je voorzijde. Waarschijnlijk met een uniball is de achterzijde al veel stijver.
60-80kg is geboden bij de 4 maart meeting

RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 21:12
door Maurizio

ik deed een schatting voor zijn huidige gtv6 torsies, volgens mij is hij niet van plan aan de driftchallenge mee toe doen

Re: RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 21:45
door TurboMarc
Ik heb de slappe 75 rubbers vervangen met rubbers van een 155 geloof ik... Daar zit een busje in waardoor het geheel wat stijver wordt.
Je wil de achterkant niet zo stijf maken als de voorkant, dus hoever ga je met je aanpassingen..
En welke rubbers heb je het dan over????
De rubbers welke om de vork zitten welke weer in de dion verdwijnt. Ook heb polyurethaan bussen om de achterstabi zelf.
Mijn achterveren zijn geloof ik 70 kg per stuk. Maar een 75 is dan ook veel zwaarder achter dan een giulietta...
RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 21:48
door bralfa
Marc,
Maar jij hebt voor ook coil-overs toch?
Dus ik denk dat Maurizio daar wel een punt heeft .... Dat moet ik dan weer oplossen door voor hulpveren te gaan plaatsen. Maar de voorkant was zoiezo aan de slappe kant... Dus misschien maar ff wachten met plaatsen van de RSR veren achter....
RE: bevestiging stabi <=> de Dion as
Geplaatst: do jun 01, 2006 23:05
door TurboMarc
@Bralfa,
Ik denk idd dat achter 50 kg iets teveel van het goede is op dit moment. Proberen kan altijd
