Ik zal de komende tijd proberen wat theorie over drie verschillende type drukvulling uit te leggen.
Heb geen idee hoeveel van deze theorie in de praktijk bruikbaar is.
Naarom: niets uit deze topic dient toegepast te worden en alle namen en situaties uit onderstaande verhaal berusten op toeval. Of iets uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst.
Nu deel 1: Ram-air.
In het topic vorm plenum is al een berekening naar voren gekomen over luchtsnelheden in het inlaatspruitstuk en het effect hiervan op de druk in het inlaatspruitstuk.
Er is een aantal vragen over drukopbouw door rijwind gesteld en ik doe een poging om er een antwoord op te geven. Deze berekening is puur theoretisch en gaat alleen over de inlaatbuis (geribbeld), niet over het inlaatspruitstuk (de zeer dikke zwarte buis). Voor het berekende effect heb je een gladde buis nodig die recht naar voren steekt.
Gesnapt op Spettacolo 2005:

Theorie:
Bij (vroegere) vliegtuigen werd de snelheid gemeten met een pitotbuis.

Werking:
Het vliegtuig heeft een bepaalde snelheid. Met deze snelheid botsen luchtmoleculen tegen de punt van de pitotbuis.
Dit zorgt voor een druk p2, bestaande uit:
- de statische druk p1(geen snelheid) +
- de dynamische druk (drukopbouw snelheid).
ptot = pstat + pdyn; of p2 = p1+ ½ rho.v^2.
De snelheid is dan te berekenen uit pdyn:
v = (2.(p2-p1)/rho)^0.5
(p2-p1) meet je uit het hoogteverschil H, bij geven dichtheid van de buisvloeistof en de zwaartekracht (dp=rho.g.h).
Stel:
De punt van de pitotbuis is de opening inlaatleiding. Deze steekt recht naar voren en gaat zonderbochten het plenum in.
Dan bereken je de drukopbouw met bovenstaande formule bij een bepaalde snelheid van je wagen.
Dit is niet helemaal waar omdat de motor ook lucht aanzuigt.
De drukopbouw bestaat als de snelheid van het voertuig hoger is dan de snelheid van de lucht die de motor aanzuigt.
Gegeven:
Een 4 cylinder twee liter motor (4 slagmotor), dus 0,5 liter per cylinder.
Volumieke rendement is 1 (2 liter cylinder inhoud is 2 liter aanzuigen) bij volgas.
Met deze gegevens heb ik een excel bestandje gemaakt. Hiermee kan je met:
- een gemeten luchtdruk en temperatuur;
- een bepaalde diameter inlaatbuis;
- motorinhoud, aantal cylinders, toerental en
- snelheid wagen,
de drukopbouw door het zogenaamde ramair effect berekenen:
In de lichtgele velden voer je jouw gegevens in, het donkergele veld geeft aan wat de drukopbouw is.
Dichtheid lucht is ongeveer 1,29 kilogram per kubieke meter (afhankelijk van omgevingsdruk, temperatuur en luchtvochtigheid).

Als snel kom je erachter dat er niet veel meer winst is te halen dat in de getoonde berekening
Klik hier om zelf rekenen
Veel plezier.
Als je fouten tegenkomt (kan altijd) meld het mij dan, dan kan ik het verbeteren.