Pagina 1 van 2

verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: di jun 20, 2006 20:22
door siegerdehaan89
Hallo,

ik ben redelijk nieuw op het forum na een aanvaring te hebben gehad met een ander forumlid. Ik pak de (korte) draad weer op en wil zodoende mijn kijk op het verlagen van Giulia aan jullie voorleggen.

Laat ik maar met de deur is huis vallen :roll: , een Giulia staat gewoon te hoog op zijn wielen, dus, VERLAGEN DIE HANDEL!!!! Ja, de rooie koni's liggen er al onder, de verlagingsveren in de schuur dus, als ik mijn Juultje straks op ga bouwen, gelijk de verlagingsveren eronder en geen vuiltje aan de lucht, het eerste jaar... MAAR DAN!!! Een Giulia is re-de-lijk hard geveerd voor een standaard auto (kadett....?). Dus als je haar verlaagd, nog harder, gaat dribbelen op de weg enz enz. Maar na dat eerste jaartje heel blij zijn met de Giulia komen de problemen, de deurophangingen krijgen speling, de koets roest harder dan je lief is, je dribbelt lekker over de klinkers in het boerengat in de achterhoek en ga zo maar door. Niet het beste wat te wensen valt om de 'looks' te verbeteren.

Dit is dus geheel naar mijn eigen inzien, ik ben dan nog jong, weinig ervaring met Giulia (wel steeds meer) maar ben ook niet stom. De conclusie heb ik kunnen trekken omdat ik mijn eigen (verroeste) Super enkele tientallen kilometers heb gemaakt, en een keer in een verlaagde Giulia heb gereden.

Maar, om de levensduur in de auto te houden, want het moet mijn dagelijkse auto worden, dacht ik het volgende:

als ik nou eens een soort 'klosjes' maak van zo'n 1-2cm, en die tussen de onderste draagarm en het cupje waar de veer in staat zet, dus dat het cupje naar beneden komt, en zo de hele auto, heb ik haar verlaagd met de standaard veren. Dus comfort blijft behouden, de deuren blijven ook gewoon hangen, en het roesten blijft bezig, maar in mindere mate.
Achteraan zet ik er dan gewoon oude 1600 veren onder, evt slijp ik daar ook een kleiiinnn stukkie vanaf en is dat ook klaar.

Zo houd je het comfort en is ze toch verlaagd.


Hoe denken jullie hierover, heb ik gelijk? Of is mijn kijk verkeerd.... Kortom, geef je mening!!


Mijn Giulia heeft dus wel 1750 Berlina veren, dat scheelt ook een beetje. Ook hulpveren voor de +/- 80L gastank.

MVG, Sieger.

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: di jun 20, 2006 22:02
door Giulia2000TS
Standaard veren behouden, geen zwaardere. Inkorten voor en achter en al je zorgen zijn voorbij. Andere methode kan ook maar lijkt me een verzwakking in de voorwielophanging. Zou ik persoonlijk niet fijn vinden. Daarnaast rij je de verlaagde constructie er misschien een keer onder vandaan. Inkorten heb ik een eigen visie over. Ik vind dat je de afgezaagde wikkeling moet buigen en plat moet leggen om de juiste ligging van de veer te krijgen. Dat buigen gaat door verhitten en daar is niet iedereen van overtuigd. Zou een verzwakking opleveren...

Ik heb voor ingekorte standaarveren en achter ingekorte progressieve veren. Leuk werk maar niet altijd in 1 keer goed.... :roll:

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: di jun 20, 2006 23:03
door Bartman
Gewoon verlagingsveren kopen van een goed merk. Bijvoorbeeld Eibach ofzo, want dan blijft je comfort op peil.

Overigens: een voorwielophanging van een 105-serie is echt stijf hoor. Door de dikke centrale balk waar ook je motor op leunt.

Lijkt me dat je nu - volstrekt onnodig - het wiel opnieuw probeert uit te vinden als je begint met klosjes enzo.

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: di jun 20, 2006 23:28
door Giulia Bianca
Klosjes methode werd door Alfa ook toegepast bij de oudere 105's, later hebben ze
de ongelijke veerschotels toegepast, het systeem werkt op voorspanning van de veer, het
is dus niet zo dat de maat van het busje evenredig is aan de verlaging, andersom precies hetzelfde,
Alfa heeft originele ringen om onder de veer in de veerschotel te leggen, een ring van 5 mm kan best resulteren
in een verhoging van 1,5 cm, dit moet je idd uitproberen is afhankelijk van het karakter van de gebruikte veer
, net zoals Dirk zegt wel ervoor zorgen dat je veerschotels niet te laag komen
achterzijde is een ander verhaal, daar zitten de veren niet voorgespannen, hier zul je echt een verandering aan de veer
moeten doen, probeer hem te laag te krijgen, een beetje ophogen is makkelijk te doen door gebruik van de ringen

Re: RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 10:13
door siegerdehaan89
Standaard veren behouden, geen zwaardere. Inkorten voor en achter en al je zorgen zijn voorbij. Andere methode kan ook maar lijkt me een verzwakking in de voorwielophanging. Zou ik persoonlijk niet fijn vinden. Daarnaast rij je de verlaagde constructie er misschien een keer onder vandaan. Inkorten heb ik een eigen visie over. Ik vind dat je de afgezaagde wikkeling moet buigen en plat moet leggen om de juiste ligging van de veer te krijgen. Dat buigen gaat door verhitten en daar is niet iedereen van overtuigd. Zou een verzwakking opleveren...

Ik heb voor ingekorte standaarveren en achter ingekorte progressieve veren. Leuk werk maar niet altijd in 1 keer goed.... :roll:
daar heb ik dus ook aan zitten denken, maar inderdaad, ik bedacht me dus ook dat er dan een zwakke plek zou ontstaan en dat als ik lekker aan het rijden was, die veer in 2en zou knappen... Dit is mijn oom al meerdere keren gebeurt met standaard veren!!

Maar als dat gewoon kan......

Over die achterveren van jouw, dat is toch zo dat de windingen steeds kleiner worden bij een progressieve veer? En hoe duur zijn die dingen dan precies, ook niet te stijf hoop ik? :roll: de auto moet dus niet uit elkaar rammelen wat ik dus bij een verlaagde Juul wel zag....

Re: RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 10:14
door siegerdehaan89
Gewoon verlagingsveren kopen van een goed merk. Bijvoorbeeld Eibach ofzo, want dan blijft je comfort op peil.

Overigens: een voorwielophanging van een 105-serie is echt stijf hoor. Door de dikke centrale balk waar ook je motor op leunt.

Lijkt me dat je nu - volstrekt onnodig - het wiel opnieuw probeert uit te vinden als je begint met klosjes enzo.
De veren onder die verlaagde Giulia waar ik het steeds over heb, heeft ook kwaliteits veren, ook Eibach. Maar, je ziet toch wel wat alles harder achteruit gaat als met standaard veren, daarom wilde ik dus doen wat ik had beschreven. :wink:

Re: RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 11:40
door Giulia2000TS
Standaard veren behouden, geen zwaardere. Inkorten voor en achter en al je zorgen zijn voorbij. Andere methode kan ook maar lijkt me een verzwakking in de voorwielophanging. Zou ik persoonlijk niet fijn vinden. Daarnaast rij je de verlaagde constructie er misschien een keer onder vandaan. Inkorten heb ik een eigen visie over. Ik vind dat je de afgezaagde wikkeling moet buigen en plat moet leggen om de juiste ligging van de veer te krijgen. Dat buigen gaat door verhitten en daar is niet iedereen van overtuigd. Zou een verzwakking opleveren...

Ik heb voor ingekorte standaarveren en achter ingekorte progressieve veren. Leuk werk maar niet altijd in 1 keer goed.... :roll:
daar heb ik dus ook aan zitten denken, maar inderdaad, ik bedacht me dus ook dat er dan een zwakke plek zou ontstaan en dat als ik lekker aan het rijden was, die veer in 2en zou knappen... Dit is mijn oom al meerdere keren gebeurt met standaard veren!!

Maar als dat gewoon kan......

Over die achterveren van jouw, dat is toch zo dat de windingen steeds kleiner worden bij een progressieve veer? En hoe duur zijn die dingen dan precies, ook niet te stijf hoop ik? :roll: de auto moet dus niet uit elkaar rammelen wat ik dus bij een verlaagde Juul wel zag....
Zwakke plek is maar relatief, ik heb er al zat mee gereden en heb het volle vertrouwen.

Windingen verhaal klopt, prijs viel erg mee. Bij Toine in Woerden gehaald destijds... Veert heel fijn, dat uit elkaar rammelen ervaar ik absoluut niet. Lijkt me dat je ook wel heel wat kilometers moet maken om dat te merken.

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 15:41
door siegerdehaan89
Vanaf volgende week wordt het sleutelen geblazen!!! minstens 7 weken sleutelen en 2 weken andere activiteiten schat ik zo, daarna weer school.

Mijn 1300 Super is dus op de ophaning na helemaal kaal, dus de ophaning gaat er volgende week onderuit, wordt nagekeken en waar nodig vernieuwd, dan gaat ie onder mijn 1600 Super met de standaard 1600 veren, in plaats van de 1750 Berlina veren. Ik deeenk, dat dát ook veel gaat schelen!! 8)

Daarna de motorruimte schuren en spuiten en de motor stoomcleanen, nakijken en erin hangen.

Ik denk, dat met de standaard veren en de 2l motor het al end gaat schelen?

Of moet ik toch echt radicaal bezig gaan en er een winding vanaf halen en verhitten?

Uiteraard komt er ook een carterbeschermer onder. 8)


Ik heb er trouwens meerdere, interesse?

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 17:15
door Giulia2000TS
Door het toepassen van een carterbeschermer verlaag je je Juul ook al aanzienlijk! :wink: :wink: :wink:

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jun 21, 2006 17:21
door @lfa@lgra
Dirk voorspelde het al :wink:

Ik ben TEGEN verhitten. Je wijzigd de materiaal structuur en vroef of laat leidt dat tot een breuk en dan staat ie nog een stukje lager. het vlak omzetten is echt niet nodig, daar de schotel ook niet vlak is, maar een duidelijk verzet heeft. Wat wel mogelijk is dat je het uiteinde van de veer over een lengte van 5-6 cm "vlak"slijpt. Het zaaktje ligt dan echt prima aan.

Kijk uit dat je niet teveel weghaalt/inkort. Begin met ietsje meer dan een halve winding.
Veren wisselen gaat erg snel nl als je het eenmaal gedaan hebt, dus als je het allemaal nog niet genoeg vindt kun je ietsje verder gaan.

Bedenk: Afslijpen gaat prima, maar bijslijpen lukt niet... :wink:

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jul 05, 2006 22:24
door siegerdehaan89
Ik wil nu toch eens gaan kijken naar de prijzen van Eibach veren, en zoals ik al dacht, weinig tot geen relevante informatie!!

Welke veren (van eibach) moet ik voor Giulia kopen?

Ik dacht, de standaard veren die ik allemaal heb zullen ook wel een beetje moe zijn, en om haar goed op te bouwen, helpen nieuwe veren ook wel aan mee..... :)

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jul 05, 2006 22:32
door Rees-Cees
Tis helemaal niet zo moeilijk (en wazig met veel rook en misterie).
Bel Merwede springs op en vertel je probleem. Lever een voor en achter veer in en zeg tegen die mensen wat je wilt. Zij maken de veren voor je (life is so simpel).

Re: RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jul 05, 2006 22:35
door siegerdehaan89
Tis helemaal niet zo moeilijk (en wazig met veel rook en misterie).
Bel Merwede springs op en vertel je probleem. Lever een voor en achter veer in en zeg tegen die mensen wat je wilt. Zij maken de veren voor je (life is so simpel).

Aan je naam te zien zal het met de kwaliteit wel goed zitten he :roll: !!

Ennuh, heel prijzig? Of valt het mee. :oops:

Re: RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jul 05, 2006 23:30
door cor
Ik wil nu toch eens gaan kijken naar de prijzen van Eibach veren, en zoals ik al dacht, weinig tot geen relevante informatie!!

Welke veren (van eibach) moet ik voor Giulia kopen?

Ik dacht, de standaard veren die ik allemaal heb zullen ook wel een beetje moe zijn, en om haar goed op te bouwen, helpen nieuwe veren ook wel aan mee..... :)
Eibach Federn kosten hier 236 Euro + verzendkosten..

RE: verlagen van Giulia op de andere manier

Geplaatst: wo jul 05, 2006 23:51
door @lfa@lgra
Ehhh:

Sieger. Je kunt beginnen om aan de voorzijde twee diepe schotels te zetten. Cor heeft er nog 1-tje en daarmee kun je vast gratis ruilen tegen een ondiepe.. :wink: