Andretti Molletti

TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

ma dec 27, 2004 01:13

Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de transaxles als boven nog ontbraken, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???

Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

ma dec 27, 2004 20:37

Hallo,

Ik kreeg onlangs een turbo (incl. spruitstuk en ansluitingen enz.) aangeboden voor mijn alfetta gtv. Deze turbo had eerder op eenzelfde type (2.0 uit 1978) gezeten. Net als de mijne ook voorzien van een gasinstallatie. Bedoelde turbo kan een druk aan van 1,8 bar.
De eigenaar vertelde dat als ik de turbo op bijv. 0,3 - 0,4 bar zou laten werken, ik in principe niks aan het blok hoefde aan te passen.

Is dit een goede optie om een behoorlijk stuk meer power te krijgen of is het af te raden?

zo de spits er af,

groet
Bart
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Constantijn

ma dec 27, 2004 21:00

Klinkt interessant, maar ik betwijfel of het goed gaat.
Als ik het goed begrijp gaat het hier om een 2 liter met carburateurs? Met een standaard compressieverhouding van 9.17 : 1?
Volgens mij was er iemand die zo eventjes kon uitrekenen wat het uiteindelijk werd met 0,3-0,4 bar drukvulling er bij op.

Zelf ben ik bang dat je misschien wel een heel erg arm mengsel krijgt (ivm die LPG installatie), maar ik zou -indien ik zelf dit turbo materiaal had- het gewoon uitproberen. (maar ja, ik heb zelf dan ook nog diverse reserveblokken liggen..)

Dus mijn mening: ik zou het proberen, maar zonder LPG-installatie..
Een hogere druk zou ik zeker niet doen, ik denk niet dat jouw carburateurs dan nog lang goed blijven functioneren. (de Alfetta's met turbo en carburateurs hebben speciale carburateurs welke geschikt zijn voor turbogebruik)

Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

di dec 28, 2004 13:54

mischien moet ik de gok mar es wagen inderdaad. effe kijken hoeveel het scheelt.
maar m'n lpg eruit gooien wil ik eigenlijk ook niet. rijdt zo lekker goedkoop. Je kunt de turbodruk toch ook naar 0 draaien voor als ik op lpg rij. En als ik dan wat power nodig heb zet ik em op benzine en 0,3 bar. Is dat een optie?
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Andretti Molletti

di dec 28, 2004 14:13

Is helemaal afhankelijk van ....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di aug 29, 2006 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bartolli
Member
Member
Berichten: 220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 16:07
Locatie: Ommen

di dec 28, 2004 14:21

bedankt voor de tips. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. En wie weet kom ik er nog op terug
166 2.4 JTD TI, 2004
GTV6 3.0 1986
Fiat Grande Punto, 2006
Ducati Monster S4R 2003
SCARB 2900

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

di dec 28, 2004 19:49

volgens mij kon ik die set (of iets vegelijkbaars ) een paar jaar geleden ook kopen voor een zacht prijsje , ik vond het technisch nogal link en heb het maar niet gedaan , thermisch had het nogal wat voeten in aarde

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

do jan 13, 2005 23:51

Eigenlijk in navolging van de polyester delen voor de 75 topic: Is er niemand die ervaring heeft met kunststofdelen op de alfetta gtv/gtv6? Ik heb wel eens op een franse site zitten gluren waar ze van alles en nog wat in poly maakten voor de gtv6 (deuren etc).
Aangezien ik me , als alles achter de rug is qua verbouwing hiero :shock: , op de restauratie van m'n gtv6 wil storten en niet na enkele jaren weer tegen dat geklooi met die gelaste schermen aan wens te hikken: Wie heeft er ervaring met poly voorschermen op een gtv(evt racerij experience?) :?:
Niet origineel zal me op dit punt worst zijn, wél origineel betekend nl dikke elllende met die k.tconstructie. En het voordeel van wat minder gewicht voor. :wink:
Ik zou ze dan losneembaar willen maken, met boutjes.
Dus , iemand uit bv de trofeo die wel eens plastieken voorspatborden heeft gehad/gezien?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

vr jan 14, 2005 18:59

Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de transaxles als boven nog ontbraken, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"

Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
Transaxles, zullen we het dan ook over versnellingsbakken hebben?
Met m'n standaard (motor) 75TS kom ik op het circuit (Zolder) maximaal in z'n 4de versnelling, en enkele haakse bochten moet ik kiezen uit 2 of 3 waarbij ik teveel snelheid verlies bij uit accelereren. Ik gebruik de auto ook voor woon/werk verkeer maar dan heb iik nooit haast...
Nu heb ik dus een 1.6 versnellingsbak maar ik wil liefst ook het sperdiff van de TS bak, is zo'n 1.6 bak uit te rusten met een sperdiff of moet ik dan het sperdiff van de TS bak erin monteren? Maar dan heb ik weer een lange eindoverbrenging :? :?
Wie weet raad?

En wat remmen betreft, welke schijven aan de voorzijde monteren in combinatie met standaard Alu Brembo remklauwen en Pagid rood blokken???
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5611
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

vr jan 14, 2005 20:00

Ik weet dat Jos Hugense voor zijn racer polyester deuren had laten maken. Maar dan zonder tochtraampje, met iets dikkere ruitstijlen voor makkelijke montage van plexiglas.

Voor ander plaatwerk had hij plannen.

Gerard Baggermans is ook aan het experimenteren met polyester ivm de schade die hij gereden had op SS 2003 met zijn (mijn ex-) GTV

Misschien weten zij meer? Gerard was bezig bij Christiano, Jos Hugens is denk ik gewoon via het bestuur benaderbaar. Ik heb zijn e-mail eventueel wel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8047
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

vr jan 14, 2005 23:52

Ah vV, info waar ik iets mee kan :thumbs:
Toevallig ook nog enig idee of er dan ook verstevigd/gemodificeerd dient te worden aan de binnenschermen voor, als ik poly spatborden zou monteren?
Ik bedoel, de normale schermen zitten gelast en dragen mi zo dus bij aan de stevigheid van de neus> wordt ie niet wat zwabberig met plastic schermen?
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

jurgen59
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: do sep 29, 2005 16:23
Locatie: Oudenhoorn

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

vr apr 28, 2006 13:08

Ik heb zelf 10 jaar terug een v6 blok (n de rest) in een Giuiliette gelegd, dat rijdt prima op necam installatie (1:7)

Blok moet nu vervangen worden, dus zolang maar in een Alfetta 82 LPG
Ernstig besmet met virus, alfa 33sw giulietta 3.3, alfetta 2.0, Bertone, 164Q4

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

vr apr 28, 2006 14:43

Jürgen,

Heb je die giulietta nog?? Foto's en info over de verbouwing zijn meer dan welkom... Waarom 2x het wiel uitvinden :lol:
Tunnelbak ook vervangen of rij je met een 4 cilinder aandrijfas?
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

zo apr 30, 2006 13:34

In mijn Giulietta heeft een 3.5 v8 van Rover gelegen :oops: .

Ze hadden andere motorsteunen gemaakt, een bult in de motorkap om de carbs vrij te krijgen en een aangepast vliegwiel om de cardan te kunnen bevestigen... :(

Dit alles was in 1985/86 gedaan, een echte motor (Alfa V6) zal wel te duur geweest zijn toen... :wink:
volgens de voormalige eigenaar liep het wel asociaal! moet ook wel met een 1.6bak erachter... :shock:

Bralfa: voor het ombouwen naar een v6 hoef je de tunnelbak niet te vervangen, kunt gewoon alles van een 75 v6 gebruiken. alleen de voorste motorsteunen moeten iets naar voren verplaatst worden, geloof 1,5 cm. heb het in mijn 74er Alfetta sedan ook gehad, ging perfect.

Vraag wel na bij de RDW hoe het met omkeuren zit! heb begrepen dat het een probleem is om om te keuren. :evil: Wil het zelf ook graag weten aangezien mijn Giulietta ook v6 wordt, met of zonder goedkeuring.

Wat zijn jullie ideeen voor de versnellingsbakken van de transaxles? ben er zelf nie zo kapot van namelijk en ben bezig om een BMW bak op een v6 te monteren en dan achter een los diff van een Sei te gebruiken. KAn veel meer vermogen aan en schakelt een stuk beter. Enigste echte nadeel is dat je de gewichtsverdeling wat slechter maakt. Maar degene hier die wel eens een Sei diff in de handen hebben gehad weten dat dit niet veel minder weegt als een complete transaxlebak! :!:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4426
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)

zo apr 30, 2006 15:09

Een 75 bak kan iets van 400NM hebben. Voordat je dat uit een alfa V6 hebt ben je een paar duizend euro verder. Tevens maakt het nogal een verschil of je een echt gereviseerde bak EN bakbediening hebt of een afgetrapt ding. Als je toch perse transaxle bak wilt dumpen en sei diff gebruiken waarom dan ook niet gelijk sei bak? Is een ZF bak en schijn erg goed te schakelen. En is zo pas achter een alfa V6 lijkt mij. Gezien het feit dat de sei de dezelfde V6 heeft. Scheelt denk erg veel gedoe tov bmw bak erachter hangen.

Gr,
DJ

Terug naar “Tuning onderwerpen”