Pagina 1 van 2
TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: ma dec 27, 2004 01:13
door Andretti Molletti
Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de transaxles als boven nog ontbraken, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"
Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
Geplaatst: ma dec 27, 2004 20:37
door Bartolli
Hallo,
Ik kreeg onlangs een turbo (incl. spruitstuk en ansluitingen enz.) aangeboden voor mijn alfetta gtv. Deze turbo had eerder op eenzelfde type (2.0 uit 1978) gezeten. Net als de mijne ook voorzien van een gasinstallatie. Bedoelde turbo kan een druk aan van 1,8 bar.
De eigenaar vertelde dat als ik de turbo op bijv. 0,3 - 0,4 bar zou laten werken, ik in principe niks aan het blok hoefde aan te passen.
Is dit een goede optie om een behoorlijk stuk meer power te krijgen of is het af te raden?
zo de spits er af,
groet
Bart
Geplaatst: ma dec 27, 2004 21:00
door Constantijn
Klinkt interessant, maar ik betwijfel of het goed gaat.
Als ik het goed begrijp gaat het hier om een 2 liter met carburateurs? Met een standaard compressieverhouding van 9.17 : 1?
Volgens mij was er iemand die zo eventjes kon uitrekenen wat het uiteindelijk werd met 0,3-0,4 bar drukvulling er bij op.
Zelf ben ik bang dat je misschien wel een heel erg arm mengsel krijgt (ivm die LPG installatie), maar ik zou -indien ik zelf dit turbo materiaal had- het gewoon uitproberen. (maar ja, ik heb zelf dan ook nog diverse reserveblokken liggen..)
Dus mijn mening: ik zou het proberen, maar zonder LPG-installatie..
Een hogere druk zou ik zeker niet doen, ik denk niet dat jouw carburateurs dan nog lang goed blijven functioneren. (de Alfetta's met turbo en carburateurs hebben speciale carburateurs welke geschikt zijn voor turbogebruik)
Geplaatst: di dec 28, 2004 13:54
door Bartolli
mischien moet ik de gok mar es wagen inderdaad. effe kijken hoeveel het scheelt.
maar m'n lpg eruit gooien wil ik eigenlijk ook niet. rijdt zo lekker goedkoop. Je kunt de turbodruk toch ook naar 0 draaien voor als ik op lpg rij. En als ik dan wat power nodig heb zet ik em op benzine en 0,3 bar. Is dat een optie?
Geplaatst: di dec 28, 2004 14:13
door Andretti Molletti
Is helemaal afhankelijk van ....
Geplaatst: di dec 28, 2004 14:21
door Bartolli
bedankt voor de tips. Ik zal me er eens in gaan verdiepen. En wie weet kom ik er nog op terug
Geplaatst: di dec 28, 2004 19:49
door kareltjeknetter
volgens mij kon ik die set (of iets vegelijkbaars ) een paar jaar geleden ook kopen voor een zacht prijsje , ik vond het technisch nogal link en heb het maar niet gedaan , thermisch had het nogal wat voeten in aarde
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: do jan 13, 2005 23:51
door frankalfa
Eigenlijk in navolging van de polyester delen voor de 75 topic: Is er niemand die ervaring heeft met kunststofdelen op de alfetta gtv/gtv6? Ik heb wel eens op een franse site zitten gluren waar ze van alles en nog wat in poly maakten voor de gtv6 (deuren etc).
Aangezien ik me , als alles achter de rug is qua verbouwing hiero

, op de restauratie van m'n gtv6 wil storten en niet na enkele jaren weer tegen dat geklooi met die gelaste schermen aan wens te hikken: Wie heeft er ervaring met poly voorschermen op een gtv(evt racerij experience?)
Niet origineel zal me op dit punt worst zijn, wél origineel betekend nl dikke elllende met die k.tconstructie. En het voordeel van wat minder gewicht voor.
Ik zou ze dan losneembaar willen maken, met boutjes.
Dus , iemand uit bv de trofeo die wel eens plastieken voorspatborden heeft gehad/gezien?
Grtz, fRank
Re: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: vr jan 14, 2005 18:59
door Theo Romeo
Omdat we meerdere tunings-onderwerpen hebben lopen en de transaxles als boven nog ontbraken, bij deze. Lijkt me ook leuk hier weer een topic aan te wijden waarin je later kan teruglezen wat wel en niet kan. En wat wel en niet betaalbaar is. Een aantal opties zijn al geroepen in eigenlijk diverse topics maar het lijkt me verstandig ze hier te "verzamelen".
Denk mee op het gebied van zowel:
Motoren;
Onderstellen;
Remmen;
koets & gewicht;
andere "go-fasters"
Graag alleen serieus bedoelde reacties!
Wie bijt de spits af op het nieuwe forum???
Transaxles, zullen we het dan ook over versnellingsbakken hebben?
Met m'n standaard (motor) 75TS kom ik op het circuit (Zolder) maximaal in z'n 4de versnelling, en enkele haakse bochten moet ik kiezen uit 2 of 3 waarbij ik teveel snelheid verlies bij uit accelereren. Ik gebruik de auto ook voor woon/werk verkeer maar dan heb iik nooit haast...
Nu heb ik dus een 1.6 versnellingsbak maar ik wil liefst ook het sperdiff van de TS bak, is zo'n 1.6 bak uit te rusten met een sperdiff of moet ik dan het sperdiff van de TS bak erin monteren? Maar dan heb ik weer een lange eindoverbrenging
Wie weet raad?
En wat remmen betreft, welke schijven aan de voorzijde monteren in combinatie met standaard Alu Brembo remklauwen en Pagid rood blokken???
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: vr jan 14, 2005 20:00
door vV
Ik weet dat Jos Hugense voor zijn racer polyester deuren had laten maken. Maar dan zonder tochtraampje, met iets dikkere ruitstijlen voor makkelijke montage van plexiglas.
Voor ander plaatwerk had hij plannen.
Gerard Baggermans is ook aan het experimenteren met polyester ivm de schade die hij gereden had op SS 2003 met zijn (mijn ex-) GTV
Misschien weten zij meer? Gerard was bezig bij Christiano, Jos Hugens is denk ik gewoon via het bestuur benaderbaar. Ik heb zijn e-mail eventueel wel.
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: vr jan 14, 2005 23:52
door frankalfa
Ah vV, info waar ik iets mee kan
Toevallig ook nog enig idee of er dan ook verstevigd/gemodificeerd dient te worden aan de binnenschermen voor, als ik poly spatborden zou monteren?
Ik bedoel, de normale schermen zitten gelast en dragen mi zo dus bij aan de stevigheid van de neus> wordt ie niet wat zwabberig met plastic schermen?
Grtz, fRank
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: vr apr 28, 2006 13:08
door jurgen59
Ik heb zelf 10 jaar terug een v6 blok (n de rest) in een Giuiliette gelegd, dat rijdt prima op necam installatie (1:7)
Blok moet nu vervangen worden, dus zolang maar in een Alfetta 82 LPG
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: vr apr 28, 2006 14:43
door bralfa
Jürgen,
Heb je die giulietta nog?? Foto's en info over de verbouwing zijn meer dan welkom... Waarom 2x het wiel uitvinden
Tunnelbak ook vervangen of rij je met een 4 cilinder aandrijfas?
RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: zo apr 30, 2006 13:34
door giuliettaevo
In mijn Giulietta heeft een 3.5 v8 van Rover gelegen

.
Ze hadden andere motorsteunen gemaakt, een bult in de motorkap om de carbs vrij te krijgen en een aangepast vliegwiel om de cardan te kunnen bevestigen...
Dit alles was in 1985/86 gedaan, een echte motor (Alfa V6) zal wel te duur geweest zijn toen...
volgens de voormalige eigenaar liep het wel asociaal! moet ook wel met een 1.6bak erachter...
Bralfa: voor het ombouwen naar een v6 hoef je de tunnelbak niet te vervangen, kunt gewoon alles van een 75 v6 gebruiken. alleen de voorste motorsteunen moeten iets naar voren verplaatst worden, geloof 1,5 cm. heb het in mijn 74er Alfetta sedan ook gehad, ging perfect.
Vraag wel na bij de RDW hoe het met omkeuren zit! heb begrepen dat het een probleem is om om te keuren.

Wil het zelf ook graag weten aangezien mijn Giulietta ook v6 wordt, met of zonder goedkeuring.
Wat zijn jullie ideeen voor de versnellingsbakken van de transaxles? ben er zelf nie zo kapot van namelijk en ben bezig om een BMW bak op een v6 te monteren en dan achter een los diff van een Sei te gebruiken. KAn veel meer vermogen aan en schakelt een stuk beter. Enigste echte nadeel is dat je de gewichtsverdeling wat slechter maakt. Maar degene hier die wel eens een Sei diff in de handen hebben gehad weten dat dit niet veel minder weegt als een complete transaxlebak!

RE: TUNING GTV Alfetta Guilietta etc...(transaxles)
Geplaatst: zo apr 30, 2006 15:09
door DJ
Een 75 bak kan iets van 400NM hebben. Voordat je dat uit een alfa V6 hebt ben je een paar duizend euro verder. Tevens maakt het nogal een verschil of je een echt gereviseerde bak EN bakbediening hebt of een afgetrapt ding. Als je toch perse transaxle bak wilt dumpen en sei diff gebruiken waarom dan ook niet gelijk sei bak? Is een ZF bak en schijn erg goed te schakelen. En is zo pas achter een alfa V6 lijkt mij. Gezien het feit dat de sei de dezelfde V6 heeft. Scheelt denk erg veel gedoe tov bmw bak erachter hangen.
Gr,
DJ